הפרקליטות דורשת 7-9 שנות מאסר לצבי בר בגין הרשעתו בשוחד

(עדכון) - שאול מופז ואישים מוכרים אחרים כמו דוד צור התייצבו בביהמ"ש כדי להעיד לטובתו של ראש עיריית ר"ג לשעבר בשלב הטיעונים לעונש במשפטו

צבי בר / צילום: שלומי יוסף
צבי בר / צילום: שלומי יוסף

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט כי יטיל עונש חמור ביותר של 7-9 שנות מאסר על צבי בר, ראש עיריית רמת-גן לשעבר בן ה-80, שהורשע בשוחד בהיקף של כ-2 מיליון שקל ובעבירות נוספות. זאת, רק בשל אירוע השוחד הראשון בפרשת בית ליראור - כך עולה מדיון הטיעונים לעונש בעניינם של בר ושל יזמי הנדל"ן שהורשעו כי נתנו לו שוחד, חיים גייר, שאול לגזיאל, ודוד לוי, שנערך היום (ג') בפני השופט צבי גורפינקל.

"הכרעת הדין בעניינו של בר עוסקת בפרשה מהחמורות, המטרידות ומעוררות הסלידה שהתגלו בתחום השחיתות השלטונית בישראל. התקשינו למצוא שילוב של נסיבות מחמירות כל-כך בתיק אחד כמו בענייננו... בר נהג בעירייה כבאחוזתו הפרטית ופגע בתושבי רמת-גן שנתנו בו את אמונם", נימק התובע, עו"ד טל פרג'ון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, את הצורך במתן גזר דין כה חמור ומרתיע לבר.

"ריכוז של שחיתות באדם אחד"

לדברי התובע, "לצערנו, ניתן למצוא בארץ מקרים של ראשי עיר שלקחו שוחד ויזמי נדל"ן שנתנו שוחד כמו המקרה האחרון של פרשת הולילנד. ואולם, מבין כל פרשיות השחיתות השלטונית, לא נמצא בפרשה אחת ריכוז גדול כל-כך של שחיתות שהתרכזה לאדם אחד (בר) שהיה מופקד על המערכת השלטונית. שחיתות שבאה לביטוי בהיקפי השוחד, במספר נותני השוחד ובמספר מיזמי הנדל"ן השונים שבגינם ניתן השוחד".

התובע ציין כי "מעשיו של בר הם כשל ארגון פשיעה של ממש", וכי בר לקח שוחד מ-4 יזמים עבור 4 פרויקטים בסכום של כ-2 מיליון שקל. לדבריו, "התנהלות זו מעידה על שיטה שפיתח בר שבמסגרתה הפך את כהונתו כראש עיר למנגנון לקיחת שוחד מיזמים בעיר הזקוקים לחסדיו. התנהלות כזו של נבחר ציבור היא מקוממת ושייכת למדינות עולם שלישי, ולא לעיר מרכזית במדינת ישראל המרוחקת מספר דקות נסיעה מאולם משפט זה".

כמו כן ציין התובע כי מדיניות הענישה בנוגע לעבירת שוחד מחייבת ענישה מחמירה. "עמדת בתי המשפט היא אחידה, ולפיה דינו של לוקח שוחד להשלח למאסר בפועל", אמר.

גם כאן הזכיר התובע את תיק הולילנד וטען כי המקרה של בר הוא חמור יותר, שכן בניגוד למקרה הולילנד, בר הוא מקור השחיתות (בשונה ממקרה שמואל דכנר המנוח שחולל את מסכת השוחד), ואיש לא השחית אותו. "אהוד אולמרט הורשע בלקיחת שוחד בסכום כולל של חצי מיליון שקל ונידון ל-6 שנות מאסר... אורי לופוליאנסקי נשלח ל-6 שנות מאסר בגין שוחד שניתן כתרומות לארגון 'יד שרה', תוך שנלקח בחשבון מצבו הרפואי הקשה של לופוליאנסקי", הזכיר התובע.

"לוחם ומחנך"

קודם לטיעוני הפרקליטות עלו והעידו לטובתו של בר, ולאחר מכן לטובת שאר הנאשמים, שורה ארוכה של עדי אופי ובהם שר הביטחון לשעבר, שאול מופז, וחבר הכנסת לשעבר, דוד צור.

"אני עומד כאן בבית המשפט כחבר לנשק של צבי בר", פתח ואמר מופז. "בר הוא לוחם ומחנך. אנחנו, החיילים של מלחמת ששת הימים, גדלנו על ברכיו של צבי, שהיה מפקד גדוד 202 של הצנחנים והוביל חיילים לקרב. הקרב הקשה שניהל בר ברצועת עזה נלמד בצה"ל עד היום, גם על אומץ-לבו וגם על הדרך שבה ביצע אותו".

חבר הכנסת לשעבר דוד צור, שהיה מפקד מחוז תל-אביב במשטרה, שירת תחת פיקודו של בר כשזה היה מפקד משמר הגבול וצור מפקד הימ"מ. "בר עיצב את חיי. הוא לקח אותי בדרכו המיוחדת וכמעט בתוכחה שכנע אותי להשאר בימ"מ", אמר צור, שהוסיף כי בר תמך בו מאוד כשעבר טרגדיה אישית בעת ששימש כמפקד המחוז.

עדות אופי מרגשת לטובתו של בר נמסרה על-ידי גליה סברנסקי-דגן, כיום מורה בתיכון בגן יבנה שלמדה בבית-ספר תיכון ברמת-גן, עירו של בר. סברנסקי-דגן סיפרה כיצד בהיותה תלמידת תיכון, בר הניא אותה מלפרוש מהלימודים, וכיצד הוא תמך בה לאחר שאביה נפטר. "צבי הגיע ואמר לי 'מעכשיו אני אבא שלך'. אני לא מתביישת לומר לכבוד השופט שצבי בר הציל אותי".

סיגל, בתו הבכורה של בר, העידה אף היא לטובת אביה ואמרה: "אני לא רוצה לדבר על איש הצבא או על ראש העיר, אני רוצה לספר על אבא שלי - האיש הרגיש ביותר שהכרתי".

עדי אופי נוספים שדיברו היום בשבחו של בר היו ראש עיריית רמת-השרון לשעבר, גבי פארן, אלוף במיל', ד"ר חיים נדל ואחרים.

שוחד בהיקף של כ-2 מיליון שקל

בר, ראש עיריית רמת-גן המיתולוגי ומי ששלט בה במשך כ-24 שנה, הורשע על-ידי השופט צבי גורפינקל בקבלת שוחד בהיקף של כ-2 מיליון שקל מיזמי נדל"ן שפעלו בעיר, תמורת קידום הפרויקטים שלהם, והם הורשעו, כאמור, במתן שוחד.

השופט קבע כי בתמורה לשוחד פעל בר כדי לקדם את מיזמי הנדל"ן שבהם היו קשורים שלושת היזמים וכן היזם עמנואל ארביב, קרוב משפחתו של לגזיאל, ששימש כעד מדינה במשפט.

בר הורשע, בנוסף, בביצוע עבירות של הלבנת הון והשמטת הכנסות בגין סכומי השוחד שלקח ולא דווחו לרשויות המס, ובאחד המקרים הורשע גם בשיבוש מהלכי משפט.

בר זוכה מ-3 עבירות של הפרת אמונים.