יש עתיד בעתירה מוחדשת לבג"ץ: לפסול כהונת נתניהו כשר

לאחר הביקורת שנמתחה על רה"מ מצד שופט העליון חנן מלצר, מפלגת יש עתיד עתרה לבג"ץ נגד המשך כהונתו של נתניהו כשר ב-4 משרדים שונים ■ דורשת גם לקבוע כי סגן השר יעקב ליצמן ימונה לשר הבריאות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אחרי ששופט העליון חנן מלצר מתח בשבוע שעבר ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר שהוא אינו יכול לכהן גם כשר, הגישה היום (א') מפלגת יש עתיד עתירה מחודשת לבג"ץ נגד המשך כהונתו של נתניהו כשר ב-4 משרדים שונים.

כפי שנדרש בעתירה המקורית, ביש עתיד דורשים לקבוע כי סגן השר יעקב ליצמן ימונה לשר הבריאות ויחזיק במלוא הסמכויות והאחריות הכרוכות בתפקיד.

בנוסף לתפקידו כראש הממשלה מכהן נתניהו גם כשר החוץ, כשר הבריאות (כשליצמן מכהן כאמור כסגן שר), כשר התקשורת וכשר לשיתוף-פעולה אזורי (שבו מכהן איוב קרא כסגן שר).

בעתירה מבהירים ביש עתיד: "הוראות חוק יסוד: הממשלה אינן מאפשרות לראש הממשלה לכהן, בנוסף לתפקידו כראש הממשלה, גם בתפקידים של שר".

בשבוע שעבר טען שופט העליון חנן מלצר כי נתניהו אינו יכול לכהן גם בתפקידי שר, וכי עליו למנות שרים במשרה מלאה. "בחוק יסוד: הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר. בחוק יסוד: הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה - קרי הוא לא יכול בכלל, בצד תפקידו כראש ממשלה, לשמש כשר", קבע השופט חנן מלצר בשבוע שעבר, ואמר: "כל המתווה פסול".

שעות ספורות לאחר מכן הגיעה התגובה הנזעמת מכיוון הליכוד, שאיים בחקיקה עוקפת בג"ץ. שר התיירות יריב לוין תקף: "בית המשפט העליון אינו מחוקק, וכל שינוי במצב החוקי הקיים יכול שייעשה על-ידי הכנסת בלבד, ואם לא כן - תהיה בכך חציית קו אדום נוסף במישור היחסים שבין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת".