המשנה ליועמ"ש: גוגל תסיר השמצות עובדי ציבור מתוצאות החיפוש

ועדת החוקה קיימה דיון על הגנת עובדי ציבור, בעקבות מותו של תנ"צ אפרים ברכה ■ המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי: הקמנו צוות שנועד להתמודד עם רדיפת אנשי ציבור

רז נזרי / צילום: איל יצהר
רז נזרי / צילום: איל יצהר

בצל הטרגדיה של מותו הפתאומי של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת קיימה היום (ב') דיון בנושא "האיזון בין חופש הביטוי לבין השם הטוב - הגנה על עובדי ציבור במילוי תפקידם".

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר בדיון כי "המדינה חייבת להגן על עובדיה שומרי החומות. לדעתי", הוסיף סלומינסקי, "המדינה לא עשתה את מה שהיא צריכה לעשות". יו"ר הוועדה התריע מפני מצב שבעתיד אנשי ציבור לא יסכימו לכהן בתפקיד שופטים או פרקליטים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, אמר כי "מיום שהתפוצצה פרשת פינטו, שהודה והורשע, החלה תעשיית תלונות והשמצות כנגד אפרים ברכה, תעשייה המונעת מתחושות נקם. ולמרות זאת, לא פטרנו עצמנו מלבדוק את הדברים. אם היינו נוהגים אחרת, היינו מועלים בתפקידנו, והיו באים איתנו חשבון - ובצדק".

עו"ד נזרי הוסיף ואמר: "הלכנו בין הטיפות, בזמן שמתנהלת נגדו בדיקה, ברכה ניהל חקירות רגישות. עשינו את הבדיקה בזהירות בלי להיות כלי שרת בידי גורמים אינטרסנטים".

עוד אמר נזרי כי במשרדו הוקם צוות שנועד להתמודד עם רדיפת אנשי ציבור, הן במישור הפלילי והן במישור המינהלי.

נזרי סירב להשיב לח"כ רויטל סויד, ששאלה האם זומנו עדים למח"ש. "אני לא רוצה להיכנס לבדיקה שקיימנו, אולם היינו רחוקים מפתיחת חקירה", השיב המשנה ליועמ"ש.

נזרי גילה כי הוא מקיים שיח עם חברת גוגל בעניין הסרת תוצאות בחיפוש בגוגל, תוצאות של פוסטים, השמצות זולות ושקריות שיועלו לרשת כנגד עובדי ציבור.

היועץ המשפטי של מערכת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, אמר שהתופעה של פגיעה באנשי ציבור מחריפה ומגיעה לפגיעה בשופטים. לדבריו, הועלו לרשת תמונות של שופטים באתרים פורנוגרפיים וכן במדי אס.אס. "התופעה מדאיגה, ואנו עובדים בסבלנות", הזהיר לייזר, "לא בטוח שהסבלנות לא תפקע ביום מן הימים".

היועץ המשפטי של המשטרה, תת-ניצב שאול גורדון, אמר בדיון כי "קיימת תופעה רחבה של בעלי קשרים או ממון, שהמסר שלהם לחוקרים הוא שכדאי להם לזנוח את החקירה כי זה לא ישתלם להם. במצב כזה צריך להיות מלאך שרת בשביל להמשיך ולבצע את השליחות".

גורדון הזהיר: "בסוף נישאר עם חופש ביטוי, אבל עם שירות ציבורי רדוד", וקרא לחשבון-נפש ציבורי שכולל את התקשורת. "לקחנו את המטוטלת עד הקצה, הגיע העת להשיבה למרכז".

גורדון סיים את דבריו באומרו כי "דמי אפרים ברכה זועקים אלינו מהאדמה לעשות חשבון נפש.

ח"כ רויטל סויד שאלה: "מה אנחנו חושבים, שופטים הם לא בני אדם? האם זה לא ישפיע על הפסיקה שלהם? איך שופט יתנהל, אם הוא יידע שתמונת שלו יפורסמו באתרים פורנוגרפיים?".

חבר מועצת העיתונות, עו"ד יובל יועז, ציין כי גם עיתונאים נמצאים בקטגוריה של שומרי החומות שמגינים על הדמוקרטיה. לדבריו, "מגמת החקיקה והדיונים בשנים האחרונות היא ניסיון לצמצם את חופש הביטוי".

העובדת הסוציאלית הראשית במשרד הרווחה, אורנה הירשפלד, סיפרה בדיון: "הבוקר קראתי באתר של היישוב בו אני מתגוררת אזהרה לא להגיע לבריכה שאני אמורה להגיע אליה, בטענה שאני עלולה לחטוף שם ילדים. כרזות כנגדי מפוזרים כל העת באזור מגורי".

לדבריה, "היה חודש שהנושא חדר לביתי, חיי האישיים ועבודתי נפגעו. לקרוא לי 'חלאת אדם' זה לא חופש הביטוי".

יו"ר הוועדה, ח"כ סלומינסקי, סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה תקיים דיון בנושא מדי תקופה, על מנת לשמוע דיווח האם קיים שיפור והאם הכלים שהופעלו היו יעילים דיים".