צפו: שילם באגורות קנס מופקע על גרירת אופנוע

האופנוע של רן פניבילוב נגרר לאחר שנטען כי רכב עליו בהשפעת אלכוהול ■ הקנס שגבוה מהתקנות בחוק עמד על 471 שקל, נוסף ל-413 שקל בגין אחסנת כלי הרכב ■ "רציתי שיעבדו קשה בספירת הכסף, כמו שעבדתי קשה כדי לשלם"

שילם דו"ח במטבעות / צילום: מהוידאו
שילם דו"ח במטבעות / צילום: מהוידאו

רן פניבילוב, תושב תל-אביב בן 26 שאופנועו נגרר על-ידי המשטרה, התבקש לשלם קנס בסך 471 שקל בגין גרירה, נוסף על תשלום האחסנה בסך 413 שקל - גבוה מכפי שנקבע בחוק על-ידי המשרד לביטחון הפנים. התשובה שקיבל הייתה כי מדובר במחיר שעליו החליט הגרר שזכה במכרז. אלא שהוא לא נשאר חייב, אסף אגורות, חצאי שקלים ושקלים - והגיע לשלם.

לפני חודש יצא פניבלוב לבלות עם חבריו באירועי "לילה לבן" בתל-אביב. הכבישים, לדבריו, היו חסומים כחלק מהחגיגות. פניבילוב סיפר כי הוא עמד ליד האופנוע שלו ברחוב אלנבי, סמוך לטאבון ואכל סמבוסק. לפתע ניגש אליו שוטר מג"ב וביקש לעשות לו בדיקת שכרות. פניבילוב התנגד וטען כי לא נהג על האופנוע, אלא רק אכל. השוטר לא ויתר והקפיץ שוטרים מתחנת לב תל-אביב. "הוא פשוט שכנע אותם שאני נהגתי למרות שלא נהגתי", אמר. "הם אמרו לי שגוררים את האופנוע לחודש ומקפיאים לי את הרישיון לחודש. אפילו המוכר בטאבון התערב לטובתי ואמר לשוטרים שהוא ראה שלא נהגתי".

אחרי חודש נסע פניבילוב אל מגרש הגרירה בפתח-תקווה כדי לקחת את האופנוע שלו. אלא ששם התברר לו כי עליו לשלם דמי אחסנה בסך 413 שקל ובנוסף 471 שקל קנס על הגרירה. פניבילוב שהופתע מהמחיר המופקע הלך לבדוק מה הם המחירים של גרירה בשוק. "בדקתי כמה עולה גרר וגיליתי שביום המחיר הוא מקסימום 150 שקל, ואילו בלילה המחיר הוא מקסימום 250 שקל. הייתי בהלם, שאלתי אותם על המחיר המופרז והאישה שם ענתה לי שבגלל ש'גרר ירון' זכה במכרז של המשטרה, אז הוא מחליט על המחירים, ולפי ההחלטה שלו גרר עולה 470 שקל לאופנוע".

"הגרירה הזאת עולה יותר מגרירה של רכב פרטי והיה מדובר באופנוע", טען פניבילוב. לדבריו, כשבחר לעשות שימוש בגרר שהוא בחר לטובת גרירת רכב פרטי, הדבר עלה לו רק 100 שקל. "זו פשוט שערורייה", סיכם.

"איך משטרת ישראל מאפשרת להם לגבות מחירים כאלה?"

פניבילוב שלא רצה להישאר חייב על מה שהוא מכנה "עושק הציבור בחסות המשטרה" אסף במשך חודש אגורות, חצאי שקלים ושקלים והלך לשלם את חובו. "בהתחלה הפקידה לא רצתה לקבל את הכסף והיא אמרה שהיא לא רוצה לשחרר לי את האופנוע. אחרי ששאלתי אותה 'את בטוחה שאת לא רוצה לקחת את הכסף?' היא עשתה כמה טלפונים. אמרו לה שהיא חייבת לקבל את הכסף. לבסוף הפקידה ההמומה נאלצה לשבת ולספור את כל האגורות", הסביר פניבילוב. "ידעתי שאני חייב לשלם את הכסף לא חשוב מה, אבל חשבתי על איך לגרום להם לעבוד קשה בשביל לספור את הכסף כמו שאני עובד קשה בשביל לשלם להם את הכסף".

"איך משטרת ישראל מאפשרת להם לגבות מחירים כאלה?", זעק פניבילוב, "משטרת ישראל מוציאה מכרזים ומגיעים גוררים שגובים מחירים גבוהים והמשטרה מרשה להם לעשוק את האזרחים. כשפונים אליהם בטענה שזה ממש יקר, הם אומרים 'זה מה שיש ומי שזוכה במכרזים הוא קובע את המחיר'. זה שערורייתי, זו פשוט גניבה. זה לא הולם את משטרת ישראל שאמורה לייצג את האזרחים. וגם אם בן אדם רוצה להביא גרר בעצמו, הוא לא יכול".

עו"ד אוריאל גולדברג, בא-כוחו של פניבילוב, אמר בשיחה עם וואלה!NEWS: "לא ברור איך נערך המכרז לנותני השירותים במשטרת ישראל. המשטרה גוזרת קופון, ככל הנראה בכך שהיא מאפשרת לאותם גורמים לגבות עבורה".

לדבריו, לאחרונה בוצעה רפורמה בנושא תעריפי שירותי הגרירה. "סכומי האחסנה ירדו במאות אחוזים. אבל כאן נעשה עוול כפול לנאשמים גם לא מאפשרים להם להביא את כלי הרכב באמצעות אדם אחר או באמצעות גרר, וגם מחייבים אותם להיעזר בשירותי המשטרה והחברות הפרטיות שאיתם הם עובדים. מחיר הגרירה באתר המשרד לביטחון הפנים הוא 363 שקל כולל מע"מ עד 30 ק"מ, כמובן שהמרחק בין תל-אביב לפתח-תקווה לא עולה על המספר הזה".

"לא יעלה על הדעת שזה מחיר של גרירה. מדובר באופנוע, יש לו עלויות אחרות. זה כמובן מתווסף לעלות האחסנה. שלא לדבר על כך שבסופו של יום, כשהוא נדרש לבוא ולשחרר את כלי הרכב ולקבל אותו לחזקתו, הוא שוב נאלץ להיעזר בשירותיהם או להביא גרר על חשבונו".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: ה"התקשרות בין משטרת ישראל לספקי שירות חיצוניים, כמו גם קביעת תעריפי התשלום בעבור השירות, מבוצעות בהליך סדור ומוקפד בהתאם לדין ולכללים הדרושים. למותר לציין כי הנ"ל מתקיים גם ככל שהעניין נוגע לשירותי גרירה. מקרה זה ייבדק לגופו של עניין ואם יתברר כי ספק חרג מתנאי ההתקשרות, הדבר יטופל בהתאם".