לוקסי רצה לשלוט בפרטנר - אבל נשאר עם שלד בורסאי

ההימור על אג"ח סאני וסקיילקס גרם ללפידות של יעקב לוקסמבורג הפסד של עשרות מיליוני שקלים ■ הסדר החוב הצפוי בסאני יותיר אותה כשלד בורסאי

יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי
יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי

חברת סאני אלקטרוניקה יוצאת לדרך חדשה, כשלד בורסאי המחפש השקעות ועם בעל שליטה חדש - חברת לפידות שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שתחזיק ב-39% ממניותיה. בתקופה הקרובה צפויה סאני להשלים את הסדר החוב עם נושיה, לאחר שבשבוע שעבר פרסמה את דוחותיה הכספיים ל-2014 ולשני הרבעונים הראשונים של 2015, ובמקביל הגישה לרשות ניירות ערך תשקיף להשלמה, לצורך הנפקת מניות חדשות - לפי מתווה ההסדר.

השליטה בסאני תצטרף להחזקה נוספת של לפידות - ב-24.5% ממניות סקיילקס - שתיהן תוצר של ניסיונו של לוקסי לנצל את חולשת פירמידת השליטה בחברת הסלולר פרטנר לצורך השתלבות בגרעין השליטה בה. ניסיון זה לא צלח, פרטנר עברה מידיה של קבוצת סאני-סקלייקס - אז בשליטת אילן בן דב - לידיו של איש העסקים חיים סבן ולפידות זכתה בשליטה בשלד בורסאי (סאני) ובפעילות מדשדשת של יבוא מכשירים סלולאריים מתוצרת סמסונג (סקיילקס).

הכול החל במאי 2012, לפני קצת יותר משלוש שנים. אז דיווחה חברת ההשקעות והחיפושים לפידות לבורסה כי רכשה איגרות חוב מסדרות שונות של סאני וסקיילקס בעלות כוללת של כ-35 מיליון שקל. בדוחות הכספיים לסיכום אותה שנה כבר דיווחה לפידות כי ההשקעה באג"ח של סאני וסקיילקס גדלה לסך של כ-46 מיליון שקל.

מאז שמר לוקסנבורג על עמימות בנוגע לגורל ההשקעה, עד שבחודש יוני 2014 חשפה לפידות כי היא מחזיקה באג"ח מסדרות שונות של סקיילקס בשווי שוק של 59.6 מיליון שקל (מחציתן בסדרות מובטחות ומחציתן בסדרות ללא ביטחונות), וכן באג"ח של סאני בשווי שוק של 18.7 מיליון שקל. לפידות אף הוסיפה אז כי הרווח המצטבר שלה מהחזקתה באג"ח סקיילקס וסאני, עומד על כ-8.2 מיליון שקל (כולל רכישות, מימושים, פדיונות וריביות שהתקבלו).

אלא שבתום 2014 כבר נראו הדברים אחרת לגמרי. הסדר החוב שהוביל לוקסנבורג בסקיילקס, בהיקף של כמיליארד שקל, אילץ את לפידות לרשום בדוחות השנתיים הפסד של 30.3 מיליון שקל על אחזקה ב-104.1 מיליון שקל ע"נ של אג"ח סקיילקס. במסגרת אותו הסדר, זכו הנושים להקצאה של 99.9% ממניות סקיילקס ולהקצאה של אג"ח חדשות (סדרה י"א) בהיקף של 220 מיליון שקל ע"נ. במקביל הועברו החזקותיה של סקיילקס בפרטנר לכונס נכסים, שמונה לממשן עבור מחזיקי האג"ח המובטחות שלה.

לפידות קיבלה אז 13.1% ממניות סקיילקס ובהמשך הגדילה את אחזקתה באמצעות רכישת מניות נוספות בשוק תמורת כ-2.8 מיליון שקל. כיום עומד שווי השוק של כלל ההחזקה על 7 מיליון שקל, כאשר האג"ח החדשות שהונפקו נסחרות בכמחצית מערכן המתואם (תשואה שנתית לפדיון של 14% בשל המח"מ הארוך יחסית), עקב הערכת המשקיעים כי סקיילקס תתקשה לשלם את חובותיה בהתאם ללוח הסילוקין הקיים.

לסקיילקס נותרה פעילות אחת, דועכת, יבוא ושיווק של מכשירים סלולאריים מתוצרת סמסונג ללקוחות פרטיים (שלא דרך חברות הסלולר), ובראשה עומד כעת לוקסנבורג עצמו שמחזיק בתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

ברבעון הראשון של 2015 רשמה סקיילקס הכנסות של 144.4 מיליון שקל ורווח מפעולות רגילות של 1.7 מיליון שקל - נמוך מהוצאות המימון שעמדו על 1.8 מיליון שקל. שבוע לפני פרסום הדוחות החלשים, מינה לוקסנברוג לתפקיד המנכ"ל את ענת כהן שפכט, לשעבר מנכ"לית רמפל ורשת דינמיקה סלולאר שנמכרה לסלקום, במטרה להחזירה לפסים של צמיחה.

מה יוכנס לשלד?

לגבי ההשקעה בסאני, דיווחה לפידות בתום 2014 כי ברשותה אג"ח בהיקף של 70.3 מיליון שקל ע"נ (כ-30% מסך האג"ח שבמחזור), אותן העריכה חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן בשווי של 26.2 מיליון שקל. בקרוב יושלם כאמור הסדר החוב של החברה, במסגרתו יזכו מחזיקי האג"ח (סדרות א'-ג') ב-100% ממניות החברה וכן באג"ח חדשות (סדרה ד') בהיקף של 75 מיליון שקל ע"נ לצד זכויות תביעה עתידיות. זאת כנגד מחיקת חוב קודם של 282 מיליון שקל.

לפי דוח הרבעון השני של 2015 שפרסמה סאני בשבוע שעבר, כולל מאזן החברה פיקדונות בנקאיים בהיקף של 57 מיליון שקל וכן 2.17 מיליון מניות פרטנר (1.4% מהחברה) בשווי של 34 מיליון שקל. מניות אלו מוגדרות כחלק ממניות "גורמים ישראלים" לפי רישיון ההפעלה של פרטנר, ולכן מכירתן מחייבת אישור מוקדם של הרגולטור.

נכסים אלה אמורים לממן בשנתיים הקרובות את פרעונן המלא של אג"ח ד'. כך, שלפידות תקבל למעשה את סאני כשלד חסר פעילות, ולכן צפויה לתור אחר השקעות חדשות עבורו.