ניגודי העניינים של נתניהו, כחלון, ארדן, אריאל, אקוניס ולפיד

ההסדרים למניעת ניגוד עניינים של נתניהו ושל חלק משרי הממשלה הנוכחית והקודמת נחשפים היום במלואם, בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמשמש גם כשר התקשורת, צריך להימנע מלטפל בעניינים שבהם מטפל משרד עורכי הדין של פרקליטיו, עורכי הדין דוד שמרון ויצחק מולכו, שמייצג חברות תקשורת רבות - כך קובע היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בחוות-דעת מיום 27 באוקטובר שנועדה למנוע חשש לניגוד עניינים בכהונתו של נתניהו כשר התקשורת.

ההסדרים למניעת ניגוד עניינים של נתניהו ושל חלק משרי הממשלה הנוכחית והממשלה הקודמת נחשפים היום (ג') במלואם, בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע. המידע נמסר גם בעקבות עתירה של חדשות 10 ורביב דרוקר בנושא, באמצעות משרד עורכי הדין אדלשטיין ברמן ושות'.

בין ההסדרים שנשלחו ניתן למצוא את אלה עליהם חתומים שר האוצר, משה כחלון; שרת המשפטים, איילת שקד; והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן. בנוסף נחשפו הסדרים מהממשלה הקודמת ובהם של השרים דאז יאיר לפיד, לימור לבנת, יעקב פרי ועוד.

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד עינת הורביץ, בירכה על חשיפת הסכמי ניגודי העניינים של השרים. לדבריה, "מידע זה כמובן חייב להיות גלוי מיד עם כניסת כל שר לתפקידו, ואנו מקווים שמעתה ואילך ההסדרים יפורסמו באופן יזום בתוך זמן קצר מיום מינוי הממשלה".

בנימין נתניהו

עו"ד דוד שמרון הוא כידוע עורך דינו האישי של נתניהו, ואילו עו"ד יצחק מולכו משמש כשליח מיוחד מטעמו לעניינים מדיניים. אחד התחומים המרכזיים שבהם עוסק משרדם של הוא "התקשורת והטלקומניקציה".

נציגי המשרד מופיעים דרך קבע בפני הכנסת, רשויות ההסדרה ו-וועדות הכנסת ומייצגים גופי תקשורת מובילים בהליכים משפטיים ומינהליים. לאור החשש לניגוד עניינים מצדו של נתניהו במסגרת תפקידו כשר התקשורת, כתב וינשטיין לנתניהו כי עליו לנקוט להבא בצעדים הבאים: "בתיאום עם משרד עורכי הדין, יש לפעול לכך שרשימת לקוחות המשרד בתחום התקשורת תועבר לעיונך ולעיון המשנה ליועמ"ש אחת ל-3 חודשים. הרשימה תכלול גם התייחסות לנושאים שבהם מיוצג הלקוח על-ידי המשרד, בדגש על עניינים שבהם הייצוג קשור לרגולציה של משרד התקשורת".

בנוסף קיבל וינשטיין את הצעת עו"ד שמרון, לפיה פניות משרדו תועברנה אל הדרגים המקצועיים במשרד התקשורת ולא אל נתניהו כשר. "עם קבלת פנייה ממשרד עורכי הדין של שמרון ומולכו, היא תועבר על היועץ המשפטי של משרד התקשורת, שתבחן האם נושא הפנייה עשוי להיות מטופל על-ידי נתניהו. כמו כן, ייבדק על-ידי היועץ האם נושאים המצויים בטיפול נתניהו או עשויים להיות מטופלים קשורים אל משרד שמרון-מולכו.

"בכל מקרה שבו יתעורר צורך בהפעלת סמכות או במעורבות שלך, והפעלת הסמכות תהיה כרוכה בנושא בו מטפל משרד עורכי הדין, ובכן בכל מקרה אחר של ספק, יש צורך לפנות אל היועץ המשפטי לממשלה, על-מנת לבחון את הצורך בהעברת סמכויות או בנקיטת צעדים אחרים", הבהיר וינשטיין לנתניהו.

משה כחלון

על שר האוצר משה כחלון להימנע מעיסוק בנושא הגז הטבעי, בכל נושא שעשוי להשפיע על מאגרי הגז גם במקרים שאין להם נגיעה ישירה לחברת ישראמקו או למאגר "תמר" - כך הורתה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, לכחלון במסגרת הסדר ניגוד העניינים שלו שנמסר לתנועה לחופש המידע. זאת, בשל הצהרתו של כחלון על קשריו עם איש העסקים קובי מימון, בעל השליטה בישראמקו.

ערב הבחירות האחרונות, נזכיר, התחייב כחלון לפרק את מונופול הגז ואמר מפורשות כי קשריו עם מימון לא ישפיעו על מהלכיו, אך לאחר הבחירות עלה עניין ניגוד העניינים. כחלון הצהיר כי לא יעסוק בנושא הגז הטבעי, דבר שגרר ביקורת קשה נגדו בתקשורת ובציבור. הסדר ניגוד העניינים של כחלון נוח לשר, שיוכל לגלגל את האחריות למניעה שנוצרה לו לעסוק בנושא הגז לפתחם של היועצים המשפטיים.

קובי מימון מכחיש את שליטתו בקבוצת ישראמקו ומקפיד להציג עצמו כיועץ של החברה, שלטענתו היא בבעלות מקורבו, איש העסקים חיים צוף. זאת על רקע מחלוקת ארוכת-שנים עם רשות המסים.

מהסדר ניגוד העניינים עולה כי שר האוצר הקפיד שלא לפגוע בחברו הטוב וציין כי קשריו של מימון עם חברת ישראמקו הם "לפי פרסומים". "לצורך חוות-דעת זו, אין צורך להוסיף ולבחון את מערכת הזיקות המלאה בין קובי מימון ובין ישראמקו, וניתן להסתפק בכך שעל-פי הצהרתך יש בקשר עם קובי מימון כדי למנוע ממך לעסוק בנושאים המשפיעים באופן מהותי על האינטרסים של קבוצת ישראמקו בתחום הגז הטבעי".

בחוות-הדעת פורט כי על כחלון להימנע מעיסוק בנושאי מיסוי על גז ונפט וכן על רגולציה על הפקת גז ושיווק נפט, המצויים באופן חלקי באחריות שר האוצר. עו"ד זילבר הורתה לכחלון לפעול כדי להעביר חלק מסמכויותיו לשר אחר וכן להימנע מהצבעה או השתתפות בדיון בממשלה ובוועדותיה בנושאי הגז והנפט.

עוד נאסר על כחלון לעסוק בעניינים העלולים להשפיע ישירות על חברות פוליגון ואירפורט סיטי שבשליטת מימון, במסגרת הסמכויות תפקידיו כשר הממונה על רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון, סמכויות שהממשלה אישרה את העברתם למשרד האוצר בעקבות ההסכם הקואליציוני.

נושאים נוספים שהסדר ניגוד העניינים של כחלון מעלה: כהונתה של אשתו, ליאורה כחלון, עד שנת 2008 כדירקטורית בקרן הפנסיה של ההסתדרות והעסקתה עד לאחרונה בחברה עירונית של עיריית חיפה; תפקידיו של אחיו של כחלון, קובי כחלון, כחבר מועצת העיר ירושלים, ממלא-מקום ראש העיר ודירקטור בחברות עירוניות בעיר; תפקידיה של אחותו של כחלון, עמליה זרא, כסמנכ"לית כוח-אדם בחברת הוט; תפקידיה של אחותו של כחלון, ליאורה אבוטבול, כראש אגף החינוך בעיריית חדרה וקשריו של כחלון עם חבריו: הקבלן ניסים בן-דוד, מבעלי חברת מעגן, והקבלן ג'ורג' מטר, בעל חברה בתחום התשתיות והפיתוח.

"נקודת המוצא היא שעליך להימנע מלטפל באופן מיוחד בעיריית ירושלים", צוין בהסדר.

בעניין אחותו של כחלון המועסקת בהוט, צוין כי כשכחלון נכנס למשרד התקשורת, נערך שינוי בהסכם שכרה של אחותו כדי להלום את הסדר ניגוד העניינים. כעת הוחמרו התנאים שנקבעו כשהיה במשרד התקשורת, ונאסר על כחלון לעסוק בענייני חברת הוט ככלל.

במקרים של מהלכים רוחביים העשויים להשפיע על הוט, על כחלון להתייעץ עם היועץ המשפטי למשרד האוצר בטרם נקיטת צעדים. באשר לשאר קרובי המשפחה והמקורבים, נכתב כי הפוטנציאל לניגוד עניינים הוא עקיף, וכי על השר לפנות לייעוץ המשפטי לקבלת הנחיות בהתעורר חשש לניגוד עניינים.

נושא נוסף שצוין בהסדר של שר האוצר הוא תורמים שתמכו במכון המחקר במכללת נתניה, שבראשו עמד כחלון בטרם הקים את מפלגת כולנו. רשימת התורמים של המכון לא צורפה לחומר שנשלח לתנועה לחופש המידע.

אורי אריאל

אורי אריאל מכהן כיום כשר החקלאות. בממשלה הקודמת הוא כיהן כשר הבינוי והשיכון. לפי ההסדר בעניינו שמתפרסם היום, במהלך כהונתו כשר הבינוי התעוררו כמה נושאים שהעלו חשש לניגוד עניינים, ולאורם גובשה חוות-דעת למניעת ניגוד העניינים.

במשרד המשפטים מציינים כי חוות-הדעת לא הושלמה סופית, אך אריאל פעל לפיה מאז גובשו עיקריה.

חוות-הדעת מתייחסת ל-3 נושאים: הראשון - מעמדו של אריאל כיורש בקיבוץ טירת צבי. הוריו של אריאל התגוררו בטירת צבי עד פטירתם, וכיורשם זכאי אריאל לזכויות כספיות מהקיבוץ. לפיכך, נקבע כי כל עוד אריאל מקבל כספים מהקיבוץ, עליו להימנע מלעסוק בעניינים הנוגעים במישרין או בעקיפים לטירת צבי.

הנושא השני היה עובדת היותה של בת זוגו של אריאל יורשת בקיבוץ מעגן מיכאל, הסמוך לקיסריה. לאור העובדה שבת הזוג של אריאל הודיעה כי היא מוותרת על כל זכות עתידית שתנבע מהחלטה על שיוך דירות במעגן מיכאל, נאמר בחוות-הדעת כי "לא הוצעו מגבלות בנושא".

אריאל כבר לא מכהן כשר הבינוי, אך כשר החקלאות הוא עשוי להידרש להחלטות שמשפיעות על טירת צבי ו/או מעגן מיכאל, למשל החלטות שמשפיעות על משק החלב. לכן, נראה כי קשריו עם הקיבוצים הללו רלוונטיים גם לתפקידו הנוכחי.

הנושא השלישי שמופיע בהסדר של אריאל כשר הבינוי הוא תמיכת קק"ל בעמותה שמנהלת בתו של אריאל. לפי עמדת משרד המשפטים, כפי שפורסם ב"גלובס" בעבר, מאחר שבתו של אריאל מנהלת את עמותת "ירוק עכשיו" שקיבלה כספי תמיכות מקק"ל, יש לקבוע מגבלות על אריאל בכל הנוגע לטיפול בעניינים הקשורים בקק"ל שהם מעבר להחלטות השוטפות.

איילת שקד

ההסדר למניעת ניגוד העניינים של שרת המשפטים איילת שקד חושף כי עובדת המשרד, עו"ד מיכל כהן, המשמשת כיו"ר הוועדה להשגות על שומות מקרקעין, היא חברתה הקרובה של שקד.

לאור האמור הורתה לשקד המשנה ליועמ"ש לענייני חקיקה, עו"ד דינה זילבר, כי אם יובאו בפניה פניות בנושאים שבהם מטפלת כהן, יש להפנות אותן למנכ"לית המשרד, אמי פלמור. לפי ההנחיה, פלמור תטפל בפניות כפי שתראה לנכון.

יצוין כי כהן מועסקת במשרד המשפטים מזה שנים ארוכות, והיא לא מונתה לתפקידה על-ידי שקד, וכי למרות שהשתיים אינן קרובות משפחה, הקפידה שקד להכניס את כהן בהסדר ניגוד העניינים עליו חתמה עם כניסתה לתפקיד.

יאיר לפיד

להלן רשימה חלקית של אישים בולטים ומקושרים, שבחרו לערוב לחובותיה מפלגת יש עתיד בראשותו של שר האוצר לשעבר לפיד: מנכ"ל קרן פימי, ישי דוידי; בורר-העל בעז אוקון; מייסד בית ההשקעות אלטשולר שחם, גלעד אלטשולר; הפרסומאי יורם באומן; מנכ"ל פועלים שוקי הון לשעבר, ניר בורנשטיין; איש העסקים שלמה דוברת; שותף בקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס ומייסד קרן ויולה, רון וייסברג; גיסו של איש העסקים עופר נמרודי ובכיר בחברת הכשרת היישוב, פרופ' יאיר טאומן; הסופרת יעל טבת-קלגסבלד, אשתו של פרקליט הצמרת עו"ד אביגדור קלגסבלד; היזם הסדרתי דב מורן; ויונתן שסטוביץ, יבואן מוצרי הגיינה מהגדולים בישראל.

הרשימה צורפה להסדר ניגוד העניינים של לפיד. לזכות המפלגה יצוין כי היא פרסמה את הרשימה עוד ב-2013, מיוזמתה - אך פרסום הסדר ניגוד העניינים הוא הזדמנות נוספת להזכיר את הנושא שנית, במיוחד על רקע הצגת יש עתיד כמפלגה המייצגת את הזוגות הצעירים ממעמד הביניים.

נושאים נוספים שעלו בהסדר ניגוד העניינים של לפיד כוללים את קשריו עם "ידיעות אחרונות", העיתון בו עבד לפיד ובו עובדת אשתו ליהיא עד היום. "ידיעות" הוא גם המו"ל של כמה מספריו של לפיד וכלי תקשורת המסקר את האיש ואת פועלו בחיבה; וכן הקשרים עם רונן אבינאי, היועץ המשפטי של יש עתיד, המשמש גם כיועץ משפטי של חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א).

על שר האוצר לשעבר לפיד נאסר גם לעסוק בנושא ניהול קרנות פנסיה וקופות גמל למשך שנתיים. זאת, לאור ריבוי התורמים בתחום הפנסיה וקופות הגמל, שכלל קבוצת תורמים עם זיקה לחברת IRA שערבה לחובות יש עתיד בגובה 650 אלף שקל; וכן את גלעד אלטשולר מאלטשולר שחם ואת מרדכי רוזן, מנכ"ל מנורה מבטחים.

עוד הומלץ כי לפיד יימנע מעיסוק בנושא חוק הספרים, וכי עליו לנקוט בזהירות בכל הנוגע לנושאים הנוגעים לרשימת הערבים הארוכה והמקושרת של מפלגת יש עתיד.

גלעד ארדן

ארדן, לשעבר השר להגנת הסביבה והשר לביטחון הפנים כיום, עדכן לקראת סוף כהונתו הקודמת על מינויה של אשתו לדירקטורית בחברת קציר השקעות, העוסקת בתחום חיפושי הגז והנפט.

משום שהעדכון בוצע ערב הבחירות, הוחלט כי עד לתום הכהונה במשרד להגנת הסביבה, ארדן לא יעסוק כלל בנושא הגז והנפט, וככל שיתעורר צורך בהחלטה בדרג שר בנושאים אלה עד לבחירות, יפנה ארדן לראש הממשלה, שימנה שר שיעסוק בכך.

אופיר אקוניס

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, קבעה כי ייאסר על השר אופיר אקוניס לעסוק בנושא מרכזי הצעירים, פרויקט שמקדם משרד ראש הממשלה. זאת, על רקע היותו של אחיו של השר מנהל מרכז צעירים בהרצליה. מרכזי הצעירים נועדו לסייע לצעירים בחיפוש עבודה, בחירת עבודה מתאימה, התנדבות, בחירת תחום לימודים ומקום לימודים, הכשרות מקצועיות ועוד.

עם כינון הממשלה הקודמת, הוטל הטיפול בנושא על אקוניס שמונה לסגן השר במשרד ראש הממשלה. אקוניס החל לקדם כמה מהלכים לרבות מימון מרכזי הצעירים במרכז הארץ, בעוד אחיו של השר ניהל כאמור את מרכז הצעירים בהרצליה.

לאחר שלשכתו של אקוניס הודיעה לעו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, על תפקידו של אחיו של השר, זו העבירה את המידע למשנה ליועמ"ש, עו"ד זילבר, שהורתה כי "כל עוד אחיו של סגן השר אקוניס עוסק בעיסוקו הנוכחי, אין למסור לידי סגן השר את הטיפול בעניין מרכזי הצעירים, ועל סגן השר להימנע כליל מעיסוק בתחום זה".

עו"ד זילבר ציינה כי למרות שאקוניס פעל שעה שהיה מצוי בניגוד עניינים, "לא מצאנו עדות לכך שסגן השר פעל באופן פסול לטובת מרכז צעירים כזה או אחר, או אף חרג מגדר הטיפול הרוחבי לקידום הנושא".

עוד עולה מהסדר ניגוד העניינים של השר אקוניס, חבר קבינט הדיור, כי רעייתו, עדי אקוניס, היא יועצת תקשורת המייצגת את קבוצת חנן מור, שהיא חברה ציבורית העוסקת בנדל"ן למגורים.

השר אקוניס עצמו ביקש כבר בחודש יוני האחרון מהיועמ"ש לבחון האם קיים חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו בקבינט הדיור בהקשר לעבודת אשתו.

"חשש לניגוד עניינים עלול להתעורר רק לגבי החלטות או דיונים שידוע לך שיש בהם כדי להשפיע על קבוצת חנן מור או על נכסיה. במקרה כזה עליך להימנע מלהשתתף בדיון או בהחלטה ולמסור הודעה מתאימה ליועמ"ש ולמבקר המדינה", הורתה המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, לאקוניס.