לא תנחשו מה הרווח הגולמי של אזורים בפרויקט יוקרה בי-ם

הרווח הגולמי הצפוי מפרויקט היוקרה בוטיק הנביאים בירושלים - אפס ■ החברה: "בחנו את השלכות ההרעה במצב הביטחוני במדינה ובירושלים בפרט על הביקוש"

דרור נגל / צילום: איל יצהר
דרור נגל / צילום: איל יצהר

בדיוק לפני שלוש שנים ערכה חברת אזורים אירוע חגיגי להשקת פרויקט היוקרה "בוטיק הנביאים" בירושלים. באירוע נכחו בעל השליטה בחברה הרשי פרידמן, מנכ"ל החברה לשעבר אופיר גרינברג, ותושבי חוץ אמידים מהמגזר החרדי שהוזמנו כרוכשים פוטנציאליים. אזורים הציגה באירוע את הפרויקט היוקרתי, המוקם בלב ירושלים, בתוך מבנה הסטורי המיועד לשימור, ושכולל 87 דירות מגורים בשטח ממוצע של 124 מ"ר, ומלון בוטיק בן 50 חדרים.

אלא שבפועל, שלוש שנים לאחר ההבטחות הנוצצות, התגלה הפרויקט כאחד הפרויקטים ההפסדיים של אזורים. בדוחות הכספיים שפרסמה השבוע החברה לרבעון השלישי של 2015, חושפת אזורים כי היא צופה רווח גולמי אפס מהמיזם, ולאחר שכבר רשמה הפסד של 8 מיליון שקל ברבעון האחרון. כמו כן, בפרויקט המיועד בעיקר לתושבי חוץ, נמכרו נכון להיום שנתיים לאחר תחילת הבנייה, רק מחצית מהדירות.

מדובר בפרויקט שמוקם במסגרת עסקת קומבינציה, כלומר בעלי הקרקע מקבלים דירות בפרויקט, והחברה אינה נדרשת לשלם להם כסף מזומן, אך היא נושאת בעלויות גבוהות הכרוכות בהוצאת הפרויקט אל הפועל. אז כיצד התגלגל הפרויקט המדובר לכזה שרווחיותו אפסית?

החברה מצביעה בדיווח על ההסלמה הביטחונית בעיר שהדירה רגליהם של תושבי חוץ מעיר הבירה: "החברה בחנה את השלכות ההרעה במצב הביטחוני במדינה ובירושלים בפרט, על הביקוש לדירות בקרב קהל היעד של הפרויקט", מסבירה אזורים בדיווח, ומצביעה על מכירת המחצית שנותרה ממלאי הדירות במחירי הפסד. "בכוונת החברה להגביר את קצב מימוש המלאי על מנת להתאים אותו לקצב במקובל בשוק, באופן שיאפשר לה להשיב את ההון העצמי המושקע בפרויקט. לפיכך החברה ביצעה התאמה של מחירי המכירה הצפויים של הדירות שטרם נמכרו ביחס למצב השוק הנוכחי וביחס לכוונותיה לגבי קצב מימוש הדיות והשלכות הקשורות בכך".

עוד מסכמת אזורים בדיווח כי "כתוצאה מכך עודכן צפי ההכנסות הצפויות מהפרויקט ל-286 מיליון שקל, וכתוצאה ממנו הכירה החברה בהפסד של 8 מיליון שקל. הרווח הגולמי של הפרויקט צפוי להיות אפס".

גם בדוח לרבעון השני של 2015 שפורסם בסוף חודש אוגוסט האחרון הסבירה החברה כי בפרויקט זה הובא בחשבון קצב מכירות נמוך יותר ביחס למקובל בפרויקטים אחרים של החברה, אשר הושפע מאילוצים תפעוליים ופיזיים באתר הפרויקט שמנעו מהחברה לקדם באופן יעיל את שיווק הדירות בפרויקט.

מחברת אזורים נמסר בתגובה: "כפי שדווח בדו"ח על עדכון עסקי התאגיד בדוחות החברה לרבעון השלישי, ההפחתה בשווי הפרויקט נובעת מהערכה לגבי צפי תקבולים ממכירות הדירות בפרויקט שטרם נמכרו, כלומר מעדכון התחזית לפרויקט בעתיד ולפיכך מושפע מהערכות הנשענות, בין היתר, על המצב הביטחוני המתפתח בירושלים המשפיע על קהל היעד של הפרויקט".