הטרנד הכי חם בקריירה: מקפצת השכר של הדיגיטל

ביקום המקביל של הדיגיטל, ניסיון תעסוקתי מקבל פרופורציות אחרות; וכך השכר, שעשוי להיות צנוע מאוד בהתחלה, קופץ מאוד כעבור שנה בלבד

פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock
פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock

את יחסי הכוחות שבין ניסיון תעסוקתי, השכלה והשכר משבש תחום צעיר יחסית - הדיגיטל. לא מדובר בסיסמה, אלא בתעשייה, ברובה מבוססת פרסום, עשירה ודינמית, הממציאה את עצמה מחדש בקצב מהיר.

תחת שם הקוד "דיגיטל" תמצאו שלל תפקידים ומשרות, שיכול להיות שכלל לא היו קיימים לפני 3 שנים, או שהיו, אבל חוקי המשחק שלהם השתנו (על-ידי הגדרות גוגל, למשל), וסט הדרישות החדש בעיקר רוקן מתוכן את צירוף המילים "ניסיון עשיר".

ביקום המקביל של הדיגיטל, ניסיון תעסוקתי מקבל פרופורציות אחרות; וכך השכר, שעשוי להיות צנוע מאוד בהתחלה, קופץ מאוד כעבור שנה בלבד.

"בהשוואה למקצועות מסורתיים כמו עריכת דין או רפואה, שבהם דרוש ניסיון רב כדי להתחיל להרוויח הרבה כסף, בעולם הדיגיטל די בניסיון של שנה-שנתיים כדי להקפיץ משמעותית את השכר", טוענת שירי גרוסברד, שותפה מייסדת ב-Join Digital Talent Agency, חברת השמה לתחום הדיגיטל. קחו למשל את תחום ה-SEM, בו בתוך שנה-שנתיים אדם יכול להכפיל את שכרו.

"אנחנו נמצאים בעידן שבו קצב הטכנולוגיה משיג את הכוח האנושי. לפעמים נדמה לנו שפלטפורמות כמו יו-טיוב, פינטרסט או אינסטגרם נמצאות כאן שנים ארוכות, אבל זה לא נכון, ולמעשה, סביר שבקרוב תעלה פלטפורמה חדשה", אומרת גרוסברד. "המפרסמים, למשל, יהיו חייבים להיערך ולהגיב מיד, ומכיוון שמדובר יהיה במשהו חדש, אין פה עדיין מומחיות - מי שיגיע מוכן עם ארגז כלים מסוים, כלומר ראייה וצורת מחשבה, יוכל להצליח בזמן קצר יחסית למצוא לעצמו משרה בוואקום שנוצר. ממילא זו תעשייה שלא מקדשת ניסיון רב".

גרוסברד נותנת כדוגמה את תחום הווידאו. "תכני הווידאו תפסו תאוצה לאחרונה, ובעקבותיהם עלה הביקוש לתפקיד של מנהל קמפיין וידאו. הניסיון הדרוש היום בתחום הוא של חצי שנה-שנה. לכל היותר שנתיים", היא אומרת.

בתחום הדיגיטל, ניסיון רב מדי אפילו יכול לעמוד לרועץ. לדברי גרוסברד, במקרים רבים, תעשיית הדיגיטל תעדיף מועמד בעל 3 שנות ניסיון על פני בעל 10 שנים, מאחר שניסיון ממושך מדי באותו מקום עלול להפוך מועמד ל"מקולקל".

"כמי שמגייסת לתעשייה הזאת, אני חייבת להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, ובעיקר לזכור שהיום לא חשוב מה עשית, כמו מי אתה ומה הבאת מהבית", היא אומרת.

- אז הניסיון כבר לא רלוונטי?

"יהיה מוגזם להגיד את זה ככה, אבל הכישורים חשובים יותר".

- אולי לא נעים להודות, אבל לאלה שנולדו לתוך הטכנולוגיה וחיים אותה יש יתרון ברור בענף.

"זה לא אומר שמי שמבוגר לא יכול להשתלב, אבל המעסיק יעדיף את מי שאצלו זה יותר אינטואיטיבי".

מה יקרה לכל אותם תפקידים בעוד עשור? ניאלץ לחכות. לא מן הנמנע שמתישהו יתחילו לדבר על בועה, ולא ברור מה יקרה אז לרמות השכר בתחום.

מבנקאות לגיימינג: גם מועסקים בעולם העבודה המסורתי יכולים לעבור לדיגיטל

הדבר שעשוי לדעת שירי גרוסברד להחליף את דרישות הניסיון בתפקיד חדש הוא הניסיון בעיסוק דומה בעולם העבודה הקלאסי. "למשל אנשים שעובדים בבנק או באקטואריה בחברות ביטוח, וטובים בחישוב סיכונים, יכולים להשתלב היום בעולמות הדיגיטל והגיימינג המבוססים על אלגוריתמים", היא אומרת. "תפקיד פופולרי נוסף בדיגיטל הוא קניין מדיה - אלה אנשי מכירות שצריכים להיות קצת חצופים, נחושים, כאלה שיעשו הרבה כדי לסגור מכירה. אותן תכונות שיש למוכרי העגלות בקניונים בארה"ב. כך גם אנשים יצירתיים - שפים, תכשיטנים ובעלי רמת ויזואליזציה גבוהה - יכולים להשתלב בקריאייטיב".

ומה יעשו מהנדסים והנדסאים? הם יכולים, לדברי גרוסברד, לעבור לתחום המבוקש של חוויית משתמש (UX). "שווה לעשות קורס, אבל אגלה לך סוד - בפועל אפשר ללמוד הכול לבד. כמגייסת, יש לי יותר הערכה לכאלה שפשוט נכנסו לאינטרנט ולמדו לבד".

לא צריך נסיון רב
 לא צריך נסיון רב