למרות הרשעתו: העליון התיר לאיתן אלדר לצאת ללונדון

אלדר הורשע יחד עם ג'קי בן-זקן בהרצת מניית מנופים פיננסים ונידון ל-3 שנות מאסר ■ העליון התנה את היציאה מהארץ בהפקדת ערבויות בסך 5 מיליון שקל ובתשלום הקנס בסך 250 אלף שקל שנגזר עליו

איתן אלדר / צילום: יוסי כהן
איתן אלדר / צילום: יוסי כהן

חרף הרשעתו בריבוי עבירות של השפעה בתרמית על נייר ערך, איש שוק ההון איתן אלדר יורשה לצאת לשבוע ללונדון לצורך "נסיעה עסקית רבת-חשיבות" - כך החליט שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל.

ההחלטה הופכת את החלטתו של שופט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, שהרשיע את אלדר וגזר את דינו, ושפסק כי אין לאפשר את הנסיעה. העליון התנה את יציאתו של אלדר מהארץ בהפקדת ערבויות בסך כולל של 5 מיליון שקל, ובתשלום הקנס בגובה 250 אלף שקל שהוטל על אלדר עם הרשעתו.

אלדר הורשע בספטמבר האחרון יחד עם איש העסקים ג'קי בן-זקן, לשעבר בעל השליטה בחברת מנופים פיננסים, ב-7 עבירות של השפעה בתרמית על תנודות השער של נייר ערך ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. זאת, בגין פעולותיו בשנת 2010, יחד עם בן-זקן, כדי להריץ את מניית חברת מנופים פיננסים על-מנת להכניס אותה במרמה למדד תל-אביב 100.

השופט רוזן פסק כי "ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר פעלו במשותף להשפיע ולהעלות שער מניית מנופים בצורה מכוונת ויזומה, בדרכי תרמית, תוך ניצול, נגישות, בקיאות, היכרות פעילים והתנהלות מהלכים בשוק ההון".

בגזר הדין שניתן בתחילת נובמבר הוטלו על כל אחד מן השניים - בן-זקן ואלדר - 3 שנות מאסר בפועל וקנס של 250 אלף שקל.

לפני כשבוע וחצי הגיש אלדר את הבקשה לאשר לו לצאת מהארץ "לצורך הסדרה דחופה וקריטית של ענייניו העסקיים", למרות צו עיכוב היציאה מן הארץ שביקשה המדינה להטיל עליו על לכניסתו לכלא. בבקשה פירט אלדר כי הוא חדל מפעילות בשוק ההון הישראלי ומאז הקים חברה בשם Ehe Ventures, העוסקת בייצוג משקיעים בעסקאות פיתוח והשבחת נדל"ן בלונדון.

לדברי אלדר, הוא נדרש לנסוע כדי להכין את הקרקע בחברה לקראת תקופת היעדרותו למשך מאסרו. עוד צוין כי אלדר חייב לבנק הפועלים סכום של 4.5 מיליון שקל, לאחר שהגיע להסדר חוב עם הבנק וכי במהלך שהותו בלונדון, הוא עתיד להיפגש עם אדם בשם ג'ון מקארת'י שניאות להיפגש עמו לצורך שקילת האפשרות להעניק לו אשראי שישמש לשירות חובו לבנק.

"חשיבות רבה"

השופט רוזן דחה את בקשתו של אלדר, וקבע כי למרות שלפי הערכת הצדדים (אלדר ופרקליטות המדינה), הסיכון להימלטותו של אלדר מאימת הדין אינו גבוה - אין הצדקה לאשר לאלדר את הטיסה. "מובן מאליו כי מטה לחמו של אדם נפגע, לעתים אנושות, כאשר הוא נידון למאסר ממושך בפועל. מדובר בתוצאה טבעית של ההרשעה ולא במצב חריג, ובהקשר זה, אין לנאשם אלא להלין על עצמו", נימק רוזן.

השופט הנדל הפך כאמור את החלטתו של רוזן, בין היתר בשל ההערכה אודות הסיכוי הנמוך להימלטותו של אלדר ובשל החשיבות הרבה של הנסיעה לאלדר. "התרשמתי כי בנסיבות מקרה זה יש חשיבות רבה מבחינתו של אלדר ביציאתו לחו"ל לתקופה האמורה, וכי לא ניתן יהיה להסדיר את כל העניינים הרלוונטיים אם יישאר בארץ. בנסיבות אלה הכף נוטה לטובת קבלת הבקשה. עם זאת, הדבר יהיה כפוף לתנאים מחמירים", פסק הנדל.

ערבויות גבוהות

מתן האישור ליציאתו של אלדר מהארץ מותנה בהפקדת ערבות עצמית בסך מיליון שקל, הפקדת ערבות בנקאית או כסף מזומן בסך 2 מיליון שקל וכן בהפקדת ערבות של צד שלישי כלשהו בסך 2 מיליון שקל נוספים - כל זאת, להבטחת שובו של אלדר לישראל. עוד יידרש אלדר לסלק את הקנס בגובה 250 אלף שקל בטרם יורשה לצאת מגבולות ישראל.

לא ברור אם אלדר יוכל לעמוד בתנאים אלו, שכן ביום שלישי האחרון הגיש אלדר בקשה לבית המשפט המחוזי, במסגרתה ביקש לחלק את הקנס שהוטל עליו, ל-10 תשלומים שווים בשל "הפגיעה במטה לחמו".