סופדים לשריד: "חילוניות יהודית שמאמינה בשלום ודורשת אמת"

"היו שאהבו אותו, היו ששנאו; מה שבטוח שאי-אפשר היה להתעלם מהאיש המרשים הזה" ■ הרצוג: "לשריד היה קול רם, אמיץ וצלול שלא התפשר על אמת ואמונות"

יוסי שריד/צילום:תמר מצפי
יוסי שריד/צילום:תמר מצפי

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, ספד לאחר מותו אמש (ו') של יוסי שריד, ואמר: "יוסי שריד היה מנהיג חשוב של מחנה השלום הישראלי. מנהיג שקולו החד והצלול עמד תמיד, בעיקשות וחריפות, על אמת אמיצה, לא מתפשרת, שהאמין בה בכל ליבו. אותו קול רם וייחודי הוא שהביא את מרצ להישגים בלתי נשכחים, והפך אותו לשר חינוך שהותיר חותם עמוק על מערכת החינוך והמדינה כולה. אמונותיו, כתביו ופועלו יישארו כמורשת מפוארת שתלווה את כולנו עוד שנים רבות. אני משתתף בצערם העמוק של דורית והמשפחה כולה. יהי זכרו ברוך".

יו"רית סיעת המחנה הציוני, מרב מיכאלי, ספדה גם היא: "אני מעריצה את יוסי שריד מאז יוני 1982. הייתי בכתה י' בשנת 82' כשפרצה מלחמת לבנון. היחידי שהתנגד לה אז בפה מלא ובקול רם וצלול היה יוסי שריד. לכל השאר לקח יותר או פחות זמן להבין שזאת מלחמת שולל ואני זוכרת כמה התפעלתי מהאומץ שלו לצאת לבדו נגד המלחמה. זה היה יוסי שריד. קול צלול וברור בעד ישראל והאזרחיות והאזרחים שלה. קול חכם, חד, לא מתחנף. חילוניות יהודית שמאמינה בשלום ודורשת אמת. הוא היה מודל להרבה מאיתנו ועכשיו הוא אבידה גדולה מאד לכולנו, גם לאלה שהתנגדו לו. הוא קול שישראל זקוקה לו היום יותר מתמיד, וזאת האחריות שלנו להמשיך להשמיע אותו. כמה עצוב להיפרד ממנו, כל כך בטרם עת״.

ח"כ קסניה סבטלובה ("המחנה הציוני") ספדה לשריד ז"ל בעמוד הפייסבוק שלה: "יוסי שריד הלך לעולמו. היו כאלה שאהבו אותו, היו כאלה ששנאו. מה שבטוח זה שאי-אפשר היה להתעלם מהאיש המרשים הזה, מחוש ההומור, האופקים הרחבים והאופטימיות בניחוח ריאליסטי. אתה כבר חסר".

יו"רית סיעת מרצ, זהבה גילאון אמרה: "יוסי הנהיג את מרצ בימים שבהם היתה שותפה בממשלות השמאל כשר חינוך, וייזכר לעד כמי שהטביע חותם בל יימחה על החינוך בישראל. לאחר שליחותו הפוליטית היה לעיתונאי ואיש ספר בעל לשון חדה כתער וקול טהור ונאמן לערכי ההומניזם, זכויות האדם והשלום. דמותו תהא חקוקה בלבנו לעד. יהי זכרו מבורך".

ח"כ יואל חסון מספיד אמר: "אין זה סוד שיוסי שריד ואני הצבענו למפלגות שונות אבל גם אני כמוהו שותף לחזון  שישראל חייבת להיות יהודית ודמוקרטית - מבלי שהאחד בא על חשבון השני. שריד היה אידיאולוג אמיתי, שלא התפשר על כך גם במחיר של חילוקי דעות עם רבים בציבוריות הישראלית. הוא היה שליח ציבור מסור, איש שכל דברו אמת ופטריוט גדול לישראל".

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התייחס לפועלו ולאישיותו המיוחדת של יוסי שריד: "מדינת ישראל איבדה מנהיג, צנוע, ישיר, אמיץ, בהיר מחשבה, רהוט בדיבורו, שטובת המדינה, הפריפריה והתיישבות עמדה לנגד עיניו. קולו הצלול, הברור והמיוחד יחסר לכולנו. כואב לי במיוחד שקולו נדם דווקא בימים של שיח קיצוני, אלים, המנסה לסתום את פיו של כל מי שמבקש לקדם שלום. מחנה השלום איבד את אחד ממנהיגיו הבולטים ומדינת ישראל איבדה מצפן מוסרי לו היא זקוקה יותר מתמיד".