אפריקה למתקדמים: כמה יעלה טיול לזמביה ולזימבבואה?

נמאס לכם מאירופה הקלאסית, וגם בזנזיבר כבר הייתם? אפריקה טומנת בחובה יעדים מרתקים עם נופים עוצרי נשימה, חיות בר ואפילו אחד משבעת פלאי עולם ■ כמה יעלה להגיע לשם, ואיך עושים את זה?

אפריקה / צילום: ספיר פרץ זילברמן
אפריקה / צילום: ספיר פרץ זילברמן

אפריקה היא לא רק טנזניה וזנזיבר, שני יעדים שהפכו בשנים האחרונות למיינסטרים ישראלי. היבשת השחורה מציעה קולקציית מדינות ל"מיטיבי לכת" או ל"אפריקה למתקדמים", כפי שמכנה זאת רונית הרשקוביץ, מנכ"לית חברת "ספארי קומפני" המתמחה בטיולי ספארי לאפריקה.

הרשקוביץ מדברת לא רק על זמביה, אותה היא מייצגת בישראל כקונסולית של כבוד, אלא גם על מדינות כמו בוטצואנה וזימבבואה הגובלות זו בזו ועדיין לא נכבשו על-ידי נחילי תיירים מהעולם, וטוב שכך.

ביקור במשולש המדינות הכמעט בתוליות זמביה-זימבבואה-בוטצואנה, שנראה שהן רק מתחילות להתעורר, טומן בחובו מצד אחד מראות של עוני והזנחה המאפיינים מדינות עולם שלישי - ומצד שני נופים, מישורי סוואנות, בעלי חיים טורפים ונטרפים במשכנם הטבעי וכל מה שאתם רק מדמיינים אודות אפריקה האקזוטית.

אולם, גולת הכותרת של האזור היא ללא ספק אחד משבעת פלאי עולם: מפלי הוויקטוריה או בשמם המקורי "מוסי אהו טוניה" - ובתרגום לעברית "העשן שעושה רעמים".

ואכן, קשה לעמוד אדישים אל מול המפלים האדירים, היפיפיים והשוצפים הללו בהם חולקות זמביה וזימבבואה. רוחב המפלים הטובלים בצמחיה פראית מגיע ל-1.7 ק"מ, וגובהם מיתמר ל-108 מטרים - כפול מגובהם של מפלי הניאגרה המיוח"צנים והממוסחרים כל כך.

חלק גדול מהמפלים אמנם שוכן בשטחה של זמביה - שהשבוע שקעה כל כולה בעלטה מוחלטת נוכח נפילת רשת החשמל בכל המדינה - אך הנוף הנשקף מן הצד הזימבבואי - פנורמי ומרשים יותר.

יחד עם זאת, כך סבורה הרשקוביץ, "אסור לקפח אף צד". ומי שמתכוון לקחת ברצינות את המלצתה, ישמח לדעת שבשתי המדינות, הן בזמביה והן בזימבבואה, מציעים לתיירים מספר דרכים לצפות מקרוב בטונות המים הנשפכים וניתזים בעוצמה אדירה כל-כך: מהאוויר - בטיסה במסוק תמורת 190 דולר לאדם לרבע שעת טיסה, בסיומה מקבלים קליפ בדיסק המתעד אתכם במסוק למזכרת; או לאקסטרמיסטים שביניכם טיסה באולטרלייט תמורת 180 דולר לאדם, גם כאן לרבע שעת ריחוף.

הדרך השנייה היא רגלית - הליכת אקסטרים על המפלס התחתון של גשר תלוי בין שני צוקים מעל המפלים, שנבנה לפני למעלה מ-100 שנים רתומים באמצעות רתמות בטיחות אל כבל המשתרך לאורכו של הגשר המשקיף אל המפלים ממעוף הציפור. וזאת, תמורת 70 דולר לאדם כולל ליווי של מדריך אישי; או לחילופין הליכה רגלית סמוך למפלים עם מעילי גשם (אותם מקבלים בכניסה אל השמורה).

גם בליל ירח מלא, האתר פתוח למבקרים המגיעים בהמוניהם לצפות בתופעת טבע נדירה המכונה lunar rainbow, ובתרגום לעברית "קשר ירחית". שני דברים חייבים להתקיים על-מנת לאפשר את החיזיון המדהים הזה של קשת באישון ליל: ירח מלא ושיא העונה הרטובה (על-פי רוב בין החודשים נובמבר-מארס). כלומר, כשהזרם במפלים בשיאו.

אגב, המעבר בין המדינות האמורות פשוט וקל ומצריך החתמת דרכון מהירה יחסית במעברי הגבול, שבחלקם לפחות מחלקים קונדומים חינם (במכונה ייעודית) נוכח מגפת האיידס ביבשת.

ואפרופו נגיפים, נסיעה למדינות האמורות כרוכה בחיסונים מקדימים (כחודש מראש) נגד מחלות כמו טיפוס הבטן ונטילת כדורים למניעת מלריה.

באשר לאופן ההגעה, אין טיסות ישירות מנתב"ג לאף אחד מהיעדים הללו. הדרך היחידה היא לטוס עם אתיופיאן איירליינס מתל-אביב לאדיס אבבה, בירת אתיופיה, ומשם להמשיך בטיסות המשך ליעדים השונים. או לחילופין לטוס ליוהנסבורג שבדרום אפריקה בטיסה ישירה עם אל-על ומשם להמשיך הלאה בטיסות פנים (ראה טבלת מחירים). 

איך מגיעים, כרטיס טיסה לאפריקה
 איך מגיעים, כרטיס טיסה לאפריקה

לישון עם אריות

אחת החוויות המפעימות באפריקה היא לינה באמצע שום מקום בלב הסוואנה באוהל סיירים. אנחנו (קבוצת עיתונאים) לנו בלב שמורת וונגי hwangi בזימבבואה במחנה אוהלים ארעי שהוקם אי-שם במיוחד עבורנו.

הקרבה אל הטבע; נהמת החיות מקרוב כל-כך באישון ליל, ובמיוחד זו של הצבוע; מקלחת מאולתרת תחת כיפת השמיים ושוטטות במאהל אך ורק בליווי צמוד של פקח מקומי חמוש - כל אלה מייצרים חוויה בלתי נשכחת.

ואם גם אתם הפסקתם להתרגש משמפניה ותותים בחדר בבית-המלון ומשתוקקים לחוות חוויה אחרת ועוצמתית, מוצעות בשוק חבילות ספארי למדינות האמורות המשלבות בין היתר לינת שטח. לדברי הרשקוביץ, "לינה במאהל נייד מצריכה אופרציה שלמה של תיאומים למשל עם פקחי השמורה, ועל כן היא נעשית מבעוד מועד ובתיאום מראש".

אופציה אחרת לתפוס תנומה בממלכת החיות, כזו המתאימה לחובבי החיים הטובים שנרתעים מקמפינג בתנאי שטח בסיסיים, היא לינה במאהל קבע מפואר בלב הסוואנה.

אחד המקומות המפתיעים בפסיליטיז ובעיצוב השיקי שהוא מציע - שאינם נופלים ממלונות ברמת חמישה כוכבים - הוא Linkwasha camp Wilderness, מאהל הממוקם בקצה שמורת וונגי שבזימבבואה.

אלא שלהבדיל מבית-מלון שגרתי, המאהל, הגובה החל מ-550 דולר ללילה לזוג, מציע מספר אוהלים מצומצם, שבכל אחד מהם מיטת קינג סייז וסלון מאובזר, כשהשוס הוא חלונות ענקיים המשקיפים אל הסוואנה, כשחיות בר המתהלכות בסמיכות מעוררת מורא ופחד - שהרי להתקלח כשבבון או ג'ירף מביטים בך היא חוויה מרטיטה בלשון המעטה.

אגב, בכל אוהל יש זמבורה - כדי להזעיק את השומרים החמושים למקרה שאיזה בבון מחליט להיכנס להתקלח או לישון איתך. לטענת הרשקוביץ, זה בדיוק מה שאנשים מחפשים היום - "את המשהו השונה הזה, האחר. אף אחד כבר לא מתרגש מג'קוזי בבית-המלון". 

אפריקה / צילום: ספיר פרץ זילברמן
 אפריקה / צילום: ספיר פרץ זילברמן

הנקודה היהודית

כמו בכל פינה על הגלובוס, גם לזמביה יש את הנקודה היהודית שלה. מקומיים יודעים לספר כי בתחילת המאה ה-20, שני סוחרים יהודים הגיעו אל העיירה ליווינגסטון שבזמביה, המרוחקת כקילומטר אחד ממפלי הויקטוריה, ומהם צמחה קהילה יהודית שמנתה במרוצת השנים עשרות משפחות שעסקו, איך לא, במסחר.

עוד הם מספרים כי שמה של העיר ניתן לה על-ידי היהודי ג'ון הארט, כמחווה למגלה הארצות ד"ר דיוויד ליווינגסטון, שהיה האירופאי הראשון שהגיע למפלי ויקטוריה.

אגב, בעת קבלת עצמאותה של זמביה מבריטניה ב-1964 הוחלפו כל השמות הבריטיים שנתנו למקומות שונים ברחבי המדינה בתקופה הקוליניאלית לשמות מקומיים, פרט לשם "ליווינגסטון" - כאות הוקרה והערכה לפועלו של הארט.

אולם, הקהילה היהודית עזבה בהדרגה את המקום. האחרון שעזב בתחילת שנות ה-70 מסר את המפתחות של בית-הכנסת המקומי בידי כומר שהפך אותו לכנסייה. חדי-העין המבקרים במקום יכולים להבחין בכתם של מגן דוד שהתנוסס על חזית המבנה. לדברי הרשקוביץ, בימים אלה נעשים מאמצים להחזירו.

לא הרחק משם שוכן בית-הקברות היהודי: מתחם מטופח בהרבה מסביבתו המוזנחת. המצבות, הכתובות בעברית, מספרות בחלקן סיפורים מרגשים מההיסטוריה היהודית.

אחת מהן מספרת כך: "נעמי סימון נולדה ב-21/10/1901 בפולין. מתה ב-28/9/1946. עד לרגע האחרון התאבלה על שלושת בניה שכנראה נרצחו על-ידי הנאצים".

לשכת התיירות המקומית מציעה "סיור יהודי" - שעתיים עם מדריך מקומי. ולחובבי השופינג - בעיירה יש כמה שווקי אוכל, טקסטיל ואביזרי נוי מקומיים (חיות מגולפות וכיו"ב) במחירים "תיירותיים".

ואם תהיתם כמה עולה חבילה למשולש המדינות הכוללת חלק ממה שהוזכר כאן: כ-5,000 דולר לאדם ל-9 לילות, לא כולל 50 דולר לאדם אשרת כניסה לזימבבואה וזמביה (אין צורך בויזה לבוטצואנה). 

 

■ הכותבת הייתה אורחת חברת ספארי קומפני באפריקה.