"רוב הרווחיות התפעולית של טמפו - ממגזר האלכוהול"

מידרוג מעלה את דירוג איגרות החוב של טמפו משקאות, על רקע ירידה ברמת המינוף של החברה ועלייה ברווח ■ יו"ר החברה, ז'ק בר, גרף בשנתיים האחרונות שכר בעלות מצטברת של כ-10 מיליון שקל

רואי טיגר / צילום: איל יצהר
רואי טיגר / צילום: איל יצהר

חברת הדירוג מידרוג מעלה את דירוג איגרות החוב של טמפו משקאות , מ-A2 ל-A1 עם אופק דירוג יציב. "העלאת הדירוג משקפת את הירידה ברמת המינוף של החברה ואת השיפור ביחסי הכיסוי, שאנו צופים כי יישמרו יציבים בטווח הזמן הקצר והבינוני. העלאת הדירוג נתמכת גם בשיפור התוצאות התפעוליות, בין השאר לאור ההתייעלות שהושגה עם השלמת תוכנית ההשקעות, והערכתנו כי החברה תשמור על יציבות בתוצאות הכספיות בטווחי הזמן הקצר והבינוני", כותבים כלכלני מידרוג.

טמפו נמצאת בבעלות טמפו תעשיות בירה (60%) - חברה פרטית בשליטת המשפחות בר ובורנשטיין ויצרנית הבירה ההולנדית היינקן (Heineken International). החברה מחקה את מניותיה ממסחר בבורסה לפני כשנתיים, אך יש לה שתי סדרות אג"ח נסחרות. סדרה א', שהונפקה במארס 2010 ומיועדת לפירעון עד שנת 2020, נושאת ריבית שנתית של 5.55%, וערך יתרת הסדרה הוא 60 מיליון שקל. סדרה ב', שהונפקה בספטמבר 2014 ומיועדת לפירעון עד שנת 2024, נושאת ריבית שנתית של 3.2%, וערך היתרה שלה הוא 112 מיליון שקל.

במידרוג מציינים כי טמפו פועלת בשוק המשקאות בישראל עם מעמד חזק בתחום הבירה והמשקאות האלכוהוליים, ובתחום היין. "מיצובה העסקי של החברה נתמך במעמדה המוביל בשוק הבירה, עם נתח שוק יציב של כ-47% ונתחי שוק משמעותיים גם בשוק האלכוהול (17% בוודקה ו-13% בוויסקי) ובשוק היין (13%)", נכתב בדירוג. "לחברה גיוון רחב בקטגוריות הפעילות, בסל המוצרים, בערוצי השיווק ובלקוחות. בתחום המשקאות הקלים והמים החברה הנה שחקנית קטנה יחסית, עם נתח שוק של כ-15%, בשוק הנשלט בעיקר על-ידי שתי מתחרות".

להערכת כלכלני מידרוג, שוק הבירה בישראל מאופיין ברמת סיכון נמוכה יחסית, נוכח "מוצר בסיסי יחסית, ביקושים יציבים לאורך זמן וחסמי כניסה גבוהים יחסית". לדבריהם השוק רווי מותגים, אך קיימת ריכוזיות למותגים המרכזיים, וערוצי ההפצה מהווים חסם כניסה למתחרים חדשים דומיננטיים. עם זאת, הם מזכירים גם שהמוצרים נתונים למיסוי גבוה, ושהצריכה רגישה לאירועים ביטחוניים ומשברים כלכליים, המשפיעים על הרגלי הבילוי.

"לחברה רווחיות טובה, הנשענת על חוזק מותגיה ומעמדה בשוק. שיעור הרווח התפעולי הממוצע עמד ב-2013-2015 על כ-10%, ונבע ברובו ממגזר האלכוהול, כולל היינות של יקבי ברקן", נכתב בדירוג. מגזר פעילות זה של טמפו "מאופיין בשיעורי רווחיות תפעולית גבוהים הנובעים מהמותגים החזקים (היינקן, גולדסטאר, ג'יימסון, שיבאס וכו'), מהסכמים בלעדיים ומרווחיות גולמית טובה בייצור עצמי של בירה. רווחיות החברה הושפעה לטובה מירידה במחירי חומרי הגלם העיקריים וכן ממעבר לבישול בירת היינקן בישראל. הרווחיות נתמכת בשיעור גבוה של הוצאות פרסום ושיווק. להערכתנו, רמת התחרות בינונית, ואינה צפויה להוות גורם לחץ משמעותי על מחירי המכירה".

עוד הם מציינים, כי בשנה האחרונה חל שיפור ברמת המינוף של טמפו ובתזרים החופשי שלה. טמפו פרעה ב-2014 אשראי לזמן קצר בהיקף 150 מיליון שקל, בין היתר מתקבולי הנפקת אג"ח סדרה ב'. "לחברה אין יתרת נזילות מהותית, והיא נתמכת בעיקר על מקורותיה הפנימיים ומסגרות אשראי פנויות מבנקים", נכתב שם.

רמת החוב הקיימת צפויה להישמר

התזרים החופשי ב-2014 היה 87 מיליון שקל, הודות לשיפור בתזרים הפרמננטי (FFO) ולהורדת רמת ההשקעות ההוניות, והמגמה נמשכה ב-2015. כלכלני מידרוג מעריכים שהיקף השקעות שנתי של 90-110 מיליון שקל ודיבידנד של 50% מהרווח הנקי, יותיר את טמפו עם תזרים חופשי נמוך שיאפשר לשמור על רמת החוב הקיימת.

בחודשים ינואר-ספטמבר 2015 הכנסותיה של טמפו משקאות צמחו ב-3.8% ל-879 מיליון שקל, והרווח הנקי גדל ב-18.5% ל-64 מיליון שקל. בשנים 2011-2014 טמפו רשמה הכנסות שנעו סביב 1-1.1 מיליארד שקל מדי שנה, והרווח הנקי שלה עלה מרמה של 30 מיליון שקל ב-2011 ל-58 מיליון שקל ב-2014. בשנה שעברה, 67% מהמכירות היו לרשתות השיווק, חנויות פרטיות ומפיצים עצמאיים; 28% למסעדות, בתי מלון, קיוסקים, חנויות נוחות ומרכזי בילוי; וכ-5% היו מיצוא.

אגב, מהדוחות הכספיים של טמפו משקאות עולה כי ז'ק בר, בעל המניות המרכזי בחברה, המשמש בה כיו"ר הדירקטוריון ב-90% משרה, זכה בשנים 2013-2014 לשכר מצטבר בעלות של יותר מ-10 מיליון שקל, עיקרו מענק הנגזר מהרווח לפני מס של טמפו משקאות. אחיינו, אמיר בורנשטיין, זכה אשתקד לשכר בעלות של 3.3 מיליון שקל בגין תפקידו כסגן היו"ר.

טמפו משקאות

עיסוק: ייצור, יבוא ושיווק של משקאות אלכוהוליים ומשקאות קלים

בעלי מניות: טמפו תעשיות (משפחות בר ובורנשטיין) - 60%, היינקן - 40%

הכנסות ינואר-ספטמבר: 879 מיליון שקל

רווח נקי ינואר-ספטמבר: 64 מ' ש'

הון עצמי: 363 מ' ש'

טמפו
 טמפו