מה מעכב את תוצאות המכרז על הפרסום בקואופרטיב דן?

מאז ש-3 המועמדות התבקשו להגיש הצעות משופרות כדי שההכרעה תתקבל תוך ימים ספורים - עבר כבר חודש, ותשובה טרם ניתנה ■ לדן אין פרסום באוטובוסים כבר שנתיים - אובדן הכנסות שמוערך ב-6 מיליון שקל בשנה

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

תהיות בענף הפרסום והמדיה לגבי הסיבות לעיכוב ההכרעה במכרז קואופרטיב דן על זכיין לשיווק פני הפרסום של החברה. ל"גלובס" נודע כי 3 חברות שילוט התמודדו על הזיכיון: ברעם, כנען ולביא.

כבר באמצע דצמבר האחרון נקראו החברות לדיון בחברה, שם נאמר לכל אחת מהן כי ההבדלים בין 3 ההצעות אינם גדולים, וכי הן מתבקשות להציע תוך יום הצעה מתוקנת כדי שהזוכה ייבחר בתוך יום-יומיים. מאז עדיין לא נמסרה למתמודדות ההכרעה, וגורמים בענף מספרים כי כל ניסיון לקבל תשובה זוכה להתחמקות.

החשדנות הניכרת של חברות השילוט בנוגע למכרז לא צמחה בחלל ריק, והיא נובעת בין היתר מההיסטוריה שיש לדן בהתקשרויות הפרסום שלה. בשנתיים האחרונות אין פרסום באוטובוסים של דן כלל. לפי הערכות בשוק, מדובר באובדן אפשרות להכנסות של לפחות 6 מיליון שקל בשנה.

דן היא קואופרטיב שזוכה לתמיכה ממשלתית, אך מאחר שהיא אינה חברה ממשלתית, לא חל עליה חוק חובת המכרזים.

עד לפני כשנתיים שווקו פני הפרסום בדן בידי חברת השילוט כנען. בתום מועד ההתקשרות יצאה דן במכרז. ל"גלובס" נודע כי ברעם פרסום מקורי הציעה דמי זיכיון של למעלה מ-3 מיליון שקל בשנה לפני הפרשת אחוזים מהפרסום עצמו - והייתה אמורה לזכות. מסיבה לא ברורה החליטו בדן לבטל את המכרז, ובמשך שנתיים לא פורסם מכרז חדש.

כבר כשיצאה דן במכרז חדש, העריכו בענף כי לא רבים ישתתפו בו. חלק מהסיבות לכך קשורות במכרז עצמו, שהגדיר תנאים המאפשרים רק לחברות מנוסות ומיומנות מבחינה לוגיסטית להשתתף. סיבות אחרות קשורות במצב שוק הפרסום המצוי בקשיים, והשחקניות בו אינן ששות להיכנס להשקעות גבוהות עם הכנסות לא ודאיות. רף המינימום לתשלום הזיכיון שהציבה דן הוא 4 מיליון שקל.

מדן לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.