12 מגדלי דגים יקבלו כל אחד 2.5 מיליון שקל פיצוי

כחלון התקפל אתמול מרוב סעיפי תוכניתו לפתוח את השוק ליבוא מזון ■ לכיסי החקלאים יוזרמו 78 מיליון שקל, גם במקרים שבהם הם בקושי צפויים להיפגע ■ והמחירים לצרכן? הם יישארו גבוהים

כ-12 מגדלי דגים יקבלו כל אחד מהמדינה 2.5 מיליון שקל כפיצוי עבור פתיחת השוק ליבוא דגים טריים ללא מכס לתקופה של 3 חודשים בלבד. כפי שסיכמו אתמול (ב') שר האוצר משה כחלון, שר החקלאות אורי אריאל והחקלאים, הפיצוי שיינתן להם הוא 37 מיליון שקל, אף שאינם צפויים להיפגע.

לפי הסיכום, הממשלה תתיר יבוא של 3,500 טונות אמנון ו-500 טון דגי קרפיון ובורי ללא מכס. מקור 90% מהדגים הטריים הנמכרים בישראל כיום הוא ביבוא, ובארץ פועלים פחות מ-30 מגדלי דגים - 12 מתוכם אחראים ל-80% מהגידול.

לא ברור מדוע הסכימו השרים להעניק לחקלאים פיצוי כל-כך גבוה. כיום מוכרים החקלאים דג אמנון לרשתות במחיר של 14.5 שקל לק"ג, בורי נמכר ב-22 שקל לק"ג, וקרפיון ב-14 שקל לק"ג. הממשלה תעניק למגדלי הדגים פיצוי מופרז, אף שכבר עתה ברור הפגיעה יכולה להיות רק בשולי הרווח. כך יקבלו מגדלי הדגים 9.25 שקל על כל ק"ג דג שיוכנס לישראל ללא מכס.

למעשה, שר האוצר התקפל מרוב סעיפי תוכניתו לטיפול ביוקר המחיה. תוכניתו להגדיל את המכסה ליבוא בשר טרי ללא מכס, גבינות קשות, חמאה וירקות קפואים בוטלה, וכך גם תוכניתו לפתוח את השוק ליבוא בשר כבש טרי ורסק עגבניות, ולאפשר יבוא של 80 אלף טונות ירקות טריים לקראת פסח. למרות ביטול רוב סעיפי התוכנית ולמרות הגבלת פתיחת היבוא המצומצם ל-3 חודשים בלבד, החקלאים ייהנו מפיצוי של 78 מיליון שקל.

האינטרסים של תנובה - נשמרו

כיום יש פטור על יבוא של 40 אלף טונות עגבניות, חסה, פלפל, מלפפונים ופטרוזיליה למשך חודש וחצי בפסח וחודשיים בתקופת החגים. כחלון נסוג מתוכניתו להכפיל את היבוא ללא מכס ולהרחיב אותו לירקות נוספים. כנגד ביטול סעיף זה התחייבו החקלאים למכור לרשתות השיווק תפוח אדמה, גזר וכרוב במחיר מוזל של 1.5-2 שקלים לקראת החג. אלא שלדברי החקלאים עצמם, זו רמת המחירים של ירקות אלה גם היום.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, אומר על כך כי "התחייבנו שהמחיר לא יעלה בחג, ושנשמור על מחירים אלה עד אחרי החגים".

לפי התוכנית המקורית של כחלון, יבוא הבשר הטרי ללא מכס היה אמור להגיע ל-40% מצריכת הבשר הטרי הכשר בישראל. אף שהוכח כי יבוא בשר טרי ללא מכס מביא בפועל להורדת המחיר לצרכן, כחלון נסוג מכוונה זו.

לפי נתוני החקלאים, בישראל מייבאים 180 אלף עגלים לעומת 110 אלף עגלים שגדלים בארץ מרגע ההמלטה. בעבר חל פטור ממכס על יבוא של עגל עד משקל של 250 ק"ג, ולכן המשחטות בישראל העדיפו להביא עגלים קטנים ולגדל אותם בישראל כמה חודשים עד לשחיטה. ואולם, משרד החקלאות שינה את המדיניות, והוא מתיר לייבא עגלים גם במשקל של 500 ק"ג ללא מכס. השינוי הביא לצמצום גידול העגלים בישראל.

פתיחת השוק ליבוא בשר טרי מפולין הובילה להורדה מוגבלת בלבד במחירים לצרכן, ובשורה התחתונה כוחן של תנובה ודבח, המשחטות הגדולות בישראל האחראיות ל-74% מהמכר, כמעט לא נפגע בשל היבוא המצומצם. יותר משההחלטה של כחלון מגנה על החקלאים, היא מגנה על תנובה ודבח.

משרדי האוצר והחקלאות שמרו על האינטרסים של תנובה גם בכל הקשור לגבינה הצהובה והירקות הקפואים, שני תחומים הנשלטים על-ידי חברת המזון הגדולה בישראל. בהקשר זה יצוין כי בדיקת "גלובס" העלתה כי מחירי מותג הירקות הקפואים של תנובה, סנפרוסט, גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי מותגי ירקות אחרים. הפערים בולטים גם כשמדובר בתוצרת מקומית וגם כשמדובר בירקות שמקורם ביבוא.

כך או כך, החקלאים יקבלו פיצוי של 25 מיליון שקל בשל ההיתר שיינתן לייבא 10 אלפים טון ירקות קפואים, לתקופה של 3 חודשים. הסכום משקף פיצוי של 2.5 שקל לק"ג ירקות.

- מי מבטיח שהמחירים לצרכן אכן ירדו?

צור: "זו השאלה המרכזית. אנחנו מצפים שמשרד האוצר יפעל מול המפעלים ורשתות השיווק, כדי שהם יורידו את המחירים בהתאם".

תנובה הודיעה לרשתות השיווק כי תקדים את מבצעי המכירה על מוצרי סנפרוסט לפסח, ואלה יחלו חודש לפני החג. עם זאת, ברור כבר עתה כי המחירים יחזרו לרמה הנוכחית מיד לאחר החג. בדיונים מקדמיים דובר על כך שהחקלאים והיצרנים יתחייבו להורדת מחירים למשך 3 חודשים, אך גם סוגיה זו ירדה מהשולחן.

פיצוי "לא סופי" על שמן זית

הממשלה תפצה את החקלאים בסכום של 16 מיליון שקל בשל ההיתר לייבא 2,000 טון שמן זית ללא מכס, ל-3 חודשים. סכום זה משקף פיצוי של 8 שקל לק"ג. עוד סוכם כי סכום הפיצוי אינו סופי, ו"במקרה שיהיו בעיות כלכליות, בהמשך תתקיים ועדת מעקב שתוכל להוסיף על הסכומים הללו".

כמו כן, סוכם כי האוצר ומשרד הכלכלה יקדמו קביעה לתו תקן לשמן זית. לדברי צור, "כל שנה מביאים לארץ כ-3,500 טון שמן זית, חצי מכמות ללא מכס וחצי עם מכס. השנה, החלק ללא מכס יהיה קצת יותר גדול".

- אשתקד יובאו 2,000 טון שמן זית ללא מכס. אז מה בדיוק נתתם לאוצר בסיכום הזה?

"השנה זה יהיה קצת יותר, כי יש מכסה של 1,200 טון שהם קיבלו כבר קודם".

צור מוסיף כי "כרגע אין תקן לשמן זית. הדבר המשמעותי במהלך הזה הוא שמשרדי האוצר והחקלאות יפעלו לקדם את התקן, כדי שהצרכן יוכל להבחין בין שמן זית איכותי לשמן זית מהול, וזה יהיה המגן הטוב ביותר על היצרנים הישראליים".

החקלאים ניצחו, האזרחים הפסידו
 החקלאים ניצחו, האזרחים הפסידו