רשות ההגבלים נגד הגבלת מחירי הוט ו-yes

מועצת הכבלים והלוויין השתמשה בנייר עמדה שכתבה רשות ההגבלים העסקיים לפני 15 שנה על-מנת להצדיק פיקוח על מחירי הוט ו-yes

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

רשות ההגבלים העסקיים מתנגדת לפיקוח על תעריפי הטלוויזיה במתכונת שמובילה יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב. היום (ה') מתקיים שימוע במועצה, ובו מופיעות החברות yes והוט, על-מנת להתריע ולהגיב על השימוע לפיו המועצה תחל בהליך רחב של פיקוח על מחירי החבילות של שתי החברות.

בחוות-דעת ששלחה רשות ההגבלים היא קובעת כי "תחום שידורי הטלוויזיה בישראל מתאפיין בקיומם של חסמי כניסה ומעבר המקשים על חדירת והתרחבות מתחרים חדשים לשוק. רשות ההגבלים העסקיים רואה חשיבות בהנמכת חסמים אלה ובהסרתם, בפרט בעת הנוכחית בה גורמים שונים עושים את צעדיהם הראשונים בתחום זה. רגולציה באופן האמור, הצפויה להביא לקידום התחרות, היא, לעמדתנו, אפקטיבית יותר ממתכונת הרגולציה המוצעת וצפויה, בתורה, להביא לפתרון קשיים צרכניים, ככל שאלה נובעים ממיעוט תחרות בתחום". 

לדברי הרשות, "בהתייחס להמלצותיכם הנזכרות בשימוע להטיל סייגים ומגבלות כלליות על פרסום מבצעים ותוכניות תעריפים בשוק, כדוגמת ההמלצות להגבלת תקופת מבצעים ואיסור על 'אפליה' בין לקוחות בתוכניות שונות, יצוין כי הגבלות כאמור עלולות להקטין את החופש של הצרכנים לבחור את המוצר התואם לצורכיהם ולפיכך להימצא כפוגעות בציבור הצרכנים. הגבלות מסוג זה אף עלולות להביא לעליית המחיר הממוצע שמשלמים הצרכנים, כתוצאה מביטול האפשרות להתאים את הצעות המחיר לסוגי לקוחות שונים. 

"באשר להצעתכם להגביל מתן הצעות אטרקטיביות ללקוחות המאיימים בעזיבה או נמצאים בשלבי ניתוק, הרי שלהצעה זו עלולה להיות השלכה שלילית, שכן איסור גורף על מתן הנחות בנסיבות אלה תימנע מציבור הצרכנים הוזלת מחירים הנובעת מהתפתחות תחרות. לעמדתנו, נדרשות נסיבות יוצאות דופן על-מנת לאסור באופן גורף על מתן הנחות במצבים אלה. בפרט, אין לגזור גזירה שווה מההוראות שנקבעו בחקיקה באשר למשק הגפ"ם (גז פחמימני מעובה), ומקורן בנסיבותיו המיוחדות של שוק זה, שעל פניו אינן מתקיימות בעניין דנן". 

עוד מוסיפה הרשות כי "יחד עם זאת, וככל שתסברו כי יש מקום להתערב בהתנהלות השוק לעניין זה, אנו מציעים שתשקלו להסתפק, לעת הזו, בצמצום מספר החבילות המוצע על-ידי החברות, מבלי לקבוע כללים קשיחים באשר למחיר שיוצע בעבורן. מתכונת פיקוח זו עשויה להקל על הצרכנים בהשוואת החבילות השונות ובכך לסייע לתחרות, זאת חרף הפגיעה הכרוכה בהקטנת מספר החלופות שעומדות בפני ציבור הצרכנים.

"לבסוף, במסגרת השימוע הוזכר מכתב ששלחה רשות ההגבלים העסקיים לחברות הכבלים האזוריות, ובו צוין כי הנחות והטבות למנויים חדשים או למנויים המאיימים בעזיבה עשויה, לכאורה, להוות הפרה של חוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988. מכתב זה נשלח לפני כ-15 שנים בנסיבות העניינים באותה עת, ולא התגלגל לכדי החלטה סופית. אין מקום להחיל את האמור בו על נסיבות הדברים הנוכחיות מבלי לבחון את הדברים לאשורם".

כאן המקום להזכיר כי רשות ההגבלים דחתה על הסף את הניסיון של מועצת הכבלים לערב אותה בצעדים נגד הוט ו-yes בטענה כי הן מתאמות ביניהן צעדים נגד התחרות. כבר בתחילת המהלך של המועצה, רשות ההגבלים קיבלה מכתב מהיו"רית בן-חי-שגב, שאותו פרסמה לתקשורת על-מנת לגייס את רשות ההגבלים להתערבות בהעלאות מחיר בשתי החברות. כאמור, רשות ההגבלים דחתה על הסף את הניסיון "לתפוס טרמפ" על גבה, ועכשיו היא גם מביעה את עמדתה בצורה מקצועית השוללת לחלוטין את עמדתה המקצועית של בן-חי-שגב.

נזכיר רק כי גם האוצר מתנגד בתקיפות לצעדיה של יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, וגם במשרד התקשורת לא מתלהבים בלשון המעטה ממהלכיה.