רשמית: כתב אישום נגד אלון חסן; נחשפה רשימת נכסיו

חסן, לשעבר יו"ר הוועד בנמל אשדוד, מואשם כי פעל במירמה כדי שחברה הקשורה אליו תקבל חוזים מלקוחות הנמל, תוך לקיחת שוחד במיליונים ■ כתב האישום הוגש גם נגד מנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס ■ הסדר טיעון עם מקורבי חסן שהואשמו בפרשה ■ נכסי חסן נחשפים: כמה דירות, אילו מכוניות ומה היתרות בבנק?

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

בראיון שנתן ל"גלובס" באפריל 2015, בעיצומה של החקירה הפלילית נגדו, איים אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד העובדים של נמל אשדוד, כי אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום, והוא יעמוד למשפט, "יעמדו איתי גם בכירים מאוד מהמדינה, שיצטרכו לתת הסברים ולהשיב על שאלות מאוד קשות בנוגע למחדלים שנעשו בפרשה שלי. יהיו אנשים שיצטרכו לתת הסברים על אופן החקירה שנוהלה גם אצלי וגם אצל עו"ד רונאל פישר" (המואשם אף הוא במעשי שחיתות, ושנחשף על-ידי חסן שהיה לקוחו - ח'מ').

ההצהרות של חסן יעמדו בקרוב למבחן, שכן אחרי פרסומים רבים בנושא, פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע כתב אישום נגד 6 נאשמים בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, ובהם אלון חסן; שוקי סגיס, לשעבר מנכ"ל הנמל; דוד חסן, בן-דודו של אלון חסן ושותפו לעסקים; האחים אורי בלטר ויניב בלטר; וכן חברת דנה לוגיסטיקה, שהאחים בלטר עמדו בראשה.

בתוך כך, הפרקליטות הודיעה כי היא הגיעה להסדר טיעון עם האחים בלטר ועם חברת דנה.

לדברי הפרקליטות, "כתב האישום הוא ציון-דרך חשוב בכל הקשור לפעולתם המתואמת של גופי האכיפה לביעור נגע השחיתות שפשה בחברת נמל אשדוד, ובמסר הטמון בכך לסטנדרט ההתנהגות המצופה מעובדי חברות ממשלתיות ועובדי ציבור באשר הם".

הסדר טיעון חלקי

כתב האישום מייחס לאלון חסן עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור, הלבנת הון, עבירות מס ועוד; סגיס מואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, אך כתב האישום אינו מייחס לו עבירות שוחד או קבלת כסף; דוד חסן, שאינו עובד ציבור, מואשם בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע (שוחד והלבנת הון), קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, סחיטה באיומים, זיוף, הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

לדברי הפרקליטות, בעניינם של שלושת הנאשמים הנוספים בפרשה, אף הם אינם עובדי ציבור - אורי ויניב בלטר וחברת דנה לוגיסטיקה - גובשו הסדרי טיעון, בהמשך להליכי השימוע שנערכו להם בפני ממלאת-מקום פרקליט מחוז הדרום, עו"ד עפרה לוי. לפי ההסדר, השלושה, שהיו שותפיו לעסקים של אלון חסן, יודו ויורשעו בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע (שוחד), קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים ועוד. בנוסף, יניב בלטר וחברת דנה לוגיסטיקה יורשעו גם בהלבנת הון, עבירות מס ועוד.

במסגרת ההסדר, שהוגש לבית המשפט עם כתב האישום ושכפוף לאישורו, סוכם בין הצדדים כי יניב בלטר ירצה 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, חילוט רכוש בסך של 2.9 מיליון שקל וקנס בסך 600 אלף שקל; אורי בלטר ירצה 6 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, מאסר על-תנאי וקנס בסך 500 אלף שקל; לפי ההסדר עם דנה לוגיסטיקה, הפרקליטות תחלט 600 אלף שקל מכספי החברה, ובנוסף תשלם החברה קנס בסך 100 אלף שקל. 

"המדובר בהסדר המשקף באופן הולם את האינטרס הציבורי בעניינם של נאשמים אלה. תנאי להסדר הטיעון הוא הפקדת כל הכספים המיועדים לחילוט לפני הטיעון לעונש", נמסר מהפרקליטות.

ל"גלובס" נודע כי נאשם נוסף, דוד חסן, ניהל עד הימים האחרונים מגעים לחתימה על הסדר טיעון, וכי המגעים התקדמו מאוד וכמעט הבשילו לעסקה. ואולם, לפי המידע, ברגע האחרון נסוג דוד חסן מכוונתו לחתום על ההסדר.

תפירת מכרזים

כתב האישום שהוגש היום מתאר את התנהלותם ואת מעשיהם הפליליים של אלון חסן, יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד דאז, ושל מנכ"ל הנמל דאז, שוקי סגיס, בצוותא עם יתר החשודים להפקת טובות הנאה אסורות לאלון חסן ולמקורביו, בהיקף של מיליוני שקלים, מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד בשנים 2013-2010. זאת, בין היתר, על-ידי ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברת דנה לוגיסטיקה, שבעליה, האחים בלטר, היו קשורים אליו קשר הדוק.

לפי כתב האישום, סגיס וחסן איפשרו לחברת דנה, שהיא חברה פרטית, המורכבת מבני משפחתו של אלון חסן וממקורביו האישיים והעסקיים, לפעול בתוך נמל אשדוד, כדי לקדם את תועלתו הכספית האישית של חסן ושל מקורביו.

בכתב האישום נטען כי אלון חסן וסגיס פעלו לכאורה בניגוד עניינים חריף לתפקידם הציבורי ובדרכי מירמה, כדי שחברת דנה תזכה במכרזים וקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל. לפי כתב האישום, כל החשודים ניצלו את תלותם הכלכלית של אותם לקוחות בנמל ובוועד העובדים, והציגו בכזב את חברת דנה כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל וועד העובדים שלו.

לפי כתב האישום, התקשרויות אלה - שלקוחות הנמל נאלצו להתקשר בהן עם חברת דנה - הזרימו לקופתה של דנה עשרות מיליוני שקלים, שהועברו בחלקם כשוחד לאלון חסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהחשודים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב והלבנת הון.

הפעלת לחץ ומירמה

לפי כתב האישום, לצד עבודתו בתפקיד יו"ר נמל אשדוד, החזיק אלון חסן גם בעסקים פרטיים, לרבות חברת הופס העוסקת בייצור חומרי ניקוי. "נוכח מודעתו של חסן למניעה המשפטית באשר ליכולתן של חברות שבבעלותו לספק מוצרים ושירותים ישירות לנמל, התקשר חסן עם חברה אחרת (חברת דנה - ח'מ') המוחזקת בבעלות קרובת משפחתו וחברו, ופעל בעצמו ובאמצעות עובדי נמל אחרים מטעמו, לעתים תוך הפעלת לחץ ובמירמה, כדי להבטיח כי הצעות המחיר שהוגשו על-ידי חברה זו הן שיזכו במכרזי הנמל".

בדרך זו, לפי כתב האישום, הצליח חסן לוודא כי החברה שהוא בעליה תספק לנמל - תחת מסווה ובמירמה - את חומרי הניקוי באופן קבוע, בהיקף שהגיע לכמיליון שקל בשנים 2013-2010, וזאת תוך ביצוע עבירות מירמה והלבנת הון.

לפי האישום, אלון חסן פעל בניגוד עניינים חריף, תוך פגיעה באינטרסים של חברת הנמל, בטוהר המידות ובאמון הציבור בחברת הנמל ועובדיה, וכן פגע גם בשוויון הזדמנויות ובטוהר הליך הצעות המחיר בנמל כלפי ספקים וביכולת הנמל להשיג התקשרויות כדאיות יותר.

לפי האישום, סגיס ידע על הבעייתיות בהקשר זה, ולמרות זאת נמנע באופן שיטתי מלעצור התקשרות פסולה זו.

"למען שקט תעשייתי"

לפי כתב האישום, חסן ואחרים פעלו במירמה מול הלקוחות של הנמל כדי לקדם את שירותיה של חברת דנה לחברות אלה בתחום פיקוח ובקרה. זאת בתמורה ל"שקט תעשייתי", להגדרתם, שיאפשר את פעילות החברות בנמל ללא שביתות וללא עיצומים. לפי האישום, עקב ההתקשרות המאולצת של הלקוחות עם דנה, לעתים תוך סחיטה באיומים, שולמו לדנה עשרות מיליוני שקלים, שהועברו בחלקם לאלון חסן באמצעות עסקיו הפרטיים.

בפרשות יצואני הגרוטאות ונשר - כך לפי כתב האישום - הציע סגיס את שירותי חברת דנה ללקוחות הנמל, כחברה שיכולה תמורת תשלום חודשי נוסף לספק שירותי איכות הסביבה, ובכך למנוע נזק כלכלי כבד שנגרם לחברות עקב שביתות העובדים או עצירת העבודה בנמל לפי הוראותיו של יו"ר הוועד.

כתב האישום מגולל את עניינה של נשר מפעלי מלט, חברת ייצור המלט הגדולה בישראל, שנוהגת לייבא דרך נמל אשדוד חומרי גלם בהיקף של למעלה ממיליון טון בשנה. אחד מחומרי הגלם אותו ייבאה נשר דרך נמל אשדוד הוא "קלינקר" שהליך פריקתו, בעת משבי רוח, כרוך ביצירת מפגעי אבק המחייבים את הפסקת הליך הפריקה.

במהלך 2013 גבר קצב היבוא של הקלינקר על-ידי נשר דרך הנמל, ובהתאם תכפו הפסקות עבודת הפריקה מצד עובדי הנמל. זאת, בין היתר, בהוראתו הישירה והמפורשת של אלון חסן, עד כדי כמעט השבתה בפריקת הקלינקר, על כל הנזק הכלכלי המשתמע מכך לחברת נשר.

עקב המצוקה אליה נקלעה נשר - כמתואר באישום - ומשעה שפניות כתובות ואחרות מטעם נשר לגורמים הרלוונטיים בנמל, לרבות למנכ"ל הנמל סגיס, לא הועילו - נועדו קברניטי נשר, משה קפלינסקי וחזי שניר, עם סגיס ודרשו ממנו למצוא פתרון למצוקתם.

לפי כתב האישום, במסגרת הפגישה המליץ סגיס לקפלינסקי ושניר לשכור את שירותיה של חבתר דנה כמי שתוכל לסייע להם במצוקתם. "בכך יצר סגיס מצג-שווא, לפיו לכאורה זקוקה נשר לחברה כדי להמשיך את פריקת הקלינקר בנמל, זאת על אף שלא הייתה דרישה מצד מאן דהוא להצבת פיקוח חיצוני", נכתב באישום.

בהמשך, טוענת המדינה, סיכמו האחים בלטר עם שניר את אופן התשלום עבור "שירותי הפיקוח" שתספק דנה לנשר. "משהושג הסיכום, שבה מלאכת פריקת הקלינקר לפעולה סדירה לשביעות רצון נשר, ונשר העבירה לדנה תשלום חודשי בהיקף שהסתכם בסך של כ-1.4 מיליון שקל בחודשים אפריל-אוקטובר 2013", נטען בכתב האישום.

"בלעדיות לדנה"

כתב האישום מתייחס גם לעניינה של חברת שמן בנמל אשדוד. לפי האישום, סגיס נתן לחברת דנה הרשאה לספק שירותים עבור מפעיל הקידוח של חברת שמן בתחומי נמל אשדוד, זאת ללא "ועדת המכרזים" ומבלי שניתנה אפשרות לחברות השירותים הוותיקות בנמל להציע את הצעותיהן.

כמו כן, נטען כי סגיס טען בפני קברניטי שמן, בהם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, טענה שקרית, כי לפי נוהלי הנמל מותר לפעול בתחומי הנמל רק באמצעות ההתקשרות עם חברת דנה.

לטענת הפרקליטות, ההסכם בין דנה לשמן הושג לאחר שאלון חסן הבטיח לקברניטי שמן כי יעשה כל שדרוש כדי שפעילותם בנמל תתבצע כסדרה ללא הפרעות של שביתות ועיצומים. במסגרת ההסכם התחייבה דנה להעמיד לרשותה של שמן שטחי אחסון ותפעול בנמל בהיקף של כמעט פי 10 ממה שהחזיקה בפועל, ובמסגרת מצג-שווא שיצרה, קיבלה משמן במירמה סך של למעלה מ-16 מיליון שקל.

לפי כתב האישום, במארס 2012 נפגשו יו"ר דירקטוריון שמן דאז, רא"ל במיל' אשכנזי, וראשי החברה, יוסי לוי ורונן אלוש, עם סגיס וביקשו לברר מדוע לא יתאפשר לשמן לפעול ישירות מול הנמל ללא התיווך של חברת דנה. לטענת המדינה, סגיס השיב להם בכזב כי ונהלי הנמל אינם מאפשרים התקשרות עם חברה דוגמת שמן, נוכח הזמן הקצר בו הייתה צפויה לפעול בנמל; וכי ישנן בנמל חברות שירות, שרק באמצעותן תיתכן עבודתה של שמן בנמל. בהמשך נטען בכתב האישום כי סמוך לאחר הפגישה עם סגיס נפגש אשכנזי עם אלון חסן, שנמנע מלספר לרמטכ"ל לשעבר על קשריו עם חברת דנה.

חקירת פרשת השחיתות בנמל אשדוד החלה במסגרת כוח המשימה "נמלי ים" ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) שבלהב 433 שבמשטרה, יחד עם יחידת יהלו"ם ברשות המסים, בליווי צמוד של פרקליטות מחוז דרום והרשות לאיסור הלבנת הון. התיק טופל על-ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי), בהנחייתם של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ומשנהו לעניינים פליליים, עו"ד אלי אברבנאל.

הנכסים של אלון חסן נחשפים: בתים, מגרשים, ג'יפ אאודי, מרצדס ורבע מיליון שקל

בית פרטי ושתי דירות בעיר אשדוד; מגרש ביישוב גן יבנה; ג'יפ אאודי, מכונית מרצדס, 3 משאיות ורבע מיליון שקל - אלה הם רק חלק מהרכוש של אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שהפרקליטות מבקשת מבית המשפט לאפשר את חילוטם - כך עולה מהבקשה שהוגשה היום, במקביל להגשת כתב האישום החמור נגד אלון חסן ושותפיו לכאורה למסכת השוחד והשחיתות בנמל, שוקי סגיס, דוד חסן והאחים יניב ואורי בלטר.

בקשת חילוט הנכסים הוגשה לבית המשפט נגד הנאשמים לפי הוראות חוק איסור הלבנת הון. לדברי הפרקליטות, בית המשפט מתבקש להורות על חילוט הרכוש, אשר שוויו מהווה חלק משווי הרכוש אשר בו נעברו העבירות של חסן וחבריו.

הרכוש שהמדינה מבקשת לחלט לאלון חסן כולל דירה (בית פרטי), ברחוב ברהמס 2, אשדוד; מגרש (מקרקעין) באזור היישוב גן יבנה; שתי דירות במלון אשדוד ביץ', הטיילת 5 אשדוד, האחת בקומה השישית שלו והשנייה בקומה השמינית.

כמו כן, המדינה מבקשת לחלט ג'יפ אאודי Q7 משנת ייצור 2008 של חסן, שכבר נתפס על-ידי המדינה; ומכונית מרצדס2 CLK320 משנת ייצור 2005. כן מתבקש בית המשפט לאשר חילוט של 3 משאיות איווקו, ששייכות לחסן ורשומות שהן בבעלות חברת בן עידן הובלות שבבעלותו.

פרקליטות המדינה מבקשת מבית המשפט לחלט בנוסף כספים רבים של חסן, בהיקף כולל של כרבע מיליון שקל, וכן את מניותיו בחברות שבבעלותו. בין היתר - לאפשר חילוטם של כ-96 אלף שקל שחסן מחזיק בחשבון בבנק הפועלים, כ-90 אלף שקל שמצויים בחשבונו בבנק לאומי, 48 אלף שקל בבנק מזרחי-טפחות ו-15 אלף שקל בבנק לאומי על-שם חברת שיפודי גן העיר.

המדינה מבקשת בנוסף לחלט את מניותיו של חסן בחברות א.י הופס תעשיות (2008) ובן עידן הובלות וכן בחברת ז.י.ג השקעות וניהול (2012).

בנוגע לשאר הנאשמים בפרשה - המדינה מבקשת מבית המשפט לאשר חילוט רכוש גם של שאר הנאשמים. כך למשל, מתבקש חילוט של שני מגרשים של דוד חסן בגן יבנה ומכונית מאזדה CX-5X שרשומה על-שם רעייתו, נועה חסן. כן מבקשת המדינה לחלט כ-280 אלף שקל שמחזיק דוד חסן בבנקים שונים.

בנוגע לנאשם יניב בלטר, שעמו נחתם הסדר טיעון - בית המשפט מתבקש לאשר לחלט דירה של הנאשם יניב בלטר במלון ווסט באשדוד, מגרש של בלטר באזור גן יבנה, מכונית מרצדס בנץ שנת ייצור 2011, מכונית ב.מ.וו 581 וטרקטורון מדגם פולריס.

המדינה מבקשת לחלט בנוסף סכום כולל של כ-640 אלף שקל של יניב בלטר והפקדה בסך כ-1.1 מיליון שקל שהוא הפקיד לצורך שחרור חשבונות בנק של חברות שבהן יניב בלטר הוא בעל מניות. הכספים מופקדים בחשבון משטרת ישראל בבנק הדואר. בדומה לנאשמים האחרים, המדינה מבקשת לחלט את מניות יניב בלטר בחברת דנה שירותי נמל וכן בחברת טל חרמון.

בנוגע לאח אורי בלטר, שבדומה לאחיו יניב חתם על הסדר טיעון והודה בחלק מהעבירות שבהן נחשד, המדינה מבקשת לחלט דירה ברחוב בן-שפרוט 5 בתל-אביב; דירה ברחוב התקווה באשדוד ומגרש שבבעלותו ברחוב התקווה באשדוד. כן מתבקש בית המשפט לאשר לחלט מכונית ב.מ.וו שבבעלות אורי בלטר ו-80 אלף שקל שנמצאים בחשבונו בבנק הבינלאומי.

המדינה מבקשת בנוסף לחלט כספים של חברת דנה לוגיסטיקה ונכסים הרשומים על-שם החברה, בהם מכונית שברולט סילברדו משנת ייצור 2012 ושתי מלגזות.

הנכסים והרכוש
 הנכסים והרכוש

פרקליטו של סגיס: "אין הצדקה ראייתית ומשפטית לאישום"

עורכי הדין דרור מתתיהו ולוליק אסל, המייצגים את שוקי סגיס, לשעבר מנכ"ל נמל אשדוד, מסרו בתגובה: "אין הצדקה, ראייתית ומשפטית, להגשת כתב אישום נגד מרשנו, אשר מילא את תפקידו כמנכ"ל הנמל ללא משוא-פנים ובאופן ראוי, בנסיבות העניין, לפי מיטב ניסיונו והבנתו המקצועית. הראיות והטענות שבאמתחתנו, אשר שומטות את הבסיס שעליו מושתת כתב האישום, ייחשפו במלואן בפני בית המשפט, בעת המתאימה לכך".

באי-כוחו של אורי בלטר, עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי, מסרו כי "הסדר הטיעון בעניינו של אורי בלטר מחזיר את התיק נגדו לפרופורציות המתאימות ומשקף את חלקו המינורי בפרשה".

עו"ד רונן רוזנבלום, פרקליטו של יניב בלטר, מסר בתגובה: "לאחר שבית המשפט יבחן את ההסדר, תועבר עמדתנו בהתאם".