רשת הצעצועים אימג'ינריום מבקשת הקפאת הליכים

זאת על רקע חובות של 18.6 מיליון שקל ■ רשת הצעצועים, שהובאה לארץ בידי גאון אחזקות, סובלת תקופה ארוכה מגירעונות, ולאחרונה אף נותק החשמל לאחד מסניפיה

רשת הצעצועים אימג'ינריום / צילום: רויטרס
רשת הצעצועים אימג'ינריום / צילום: רויטרס

קריסה נוספת בשוק הקמעונאות: רשת הצעצועים אימג'ינריום פנתה לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים ולמינוי נאמן לרשת. ברקע הבקשה חובות שצברה רשת הצעצועים הספרדית בהיקף של 18.6 מיליון שקל.

עיקר החובות (15.6 מיליון שקל) הן לבעלת השליטה, חברת אימג'ינריום העולמית, בגין רכישת סחורות; וחוב נוסף של 1.5 מיליון שקל הוא לחברה-האחות, שנבע מההלוואה שהועמדה לרשת בישראל. הרשת חייבת למשכירי הנכסים 750 אלף שקל ול-46 העובדים סכום של 277 אלף שקל.

אימג'ינריום, המונה היום 8 סניפים, החלה את פעילותה בישראל במארס 2009, לאחר שגאון אחזקות קיבלה את הזיכיון למותג באמצעות החברה-הבת גאון סחר. למעשה, הרשת בישראל לא התרוממה מעולם. למרות הייחודיות של המוצרים - המחירים הגבוהים, המודעות הנמוכה למותג והתחרות בשוק הצעצועים שהלך יותר לדיסקאונט, העיבו על הפעילות.

בשל ביצועים חלשים, גאון סחר האטה באופן משמעותי את פתיחת החנויות ובהמשך ביקשה לצמצמן. החברה העולמית הסכימה לסגירת לסגור 6 סניפים במהלך 2012, וזאת מבלי שהדבר יהווה הפרה להסכם הזכיינות.

ביוני 2012 מכרה גאון אחזקות את פעילות הרשת לחברה העולמית, תמורת 270 אלף אירו, בתוספת מע"מ. כתוצאה מעסקה זו רשמה בשעתו גאון השקעות הפסד מירידת ערך של 1.6 מיליון שקל.

אימג'ינריום סובלת כבר תקופה ארוכה מגירעונות תפעוליים שוטפים. לאחר שלא פרעה תשלומים למשכירי הנכסים, הם החלו לנקוט נגדה צעדים. כך, לפני כשבוע נותק החשמל לסניף הרשת בכפר-סבא בעקבות חוב בגין דמי השכירות בסניף. כתוצאה מניתוק החשמל נאלצה הרשת לסגור את הסניף, והוא לא חזר לפעול עד היום.

הגשת הבקשה להקפאת הליכים באה בעקבות ההודעה של החברה העולמית כי היא אינה יכולה להמשיך לממן את פעילות הרשת. מטרת ההקפאה ומינוי הנאמן היא לעצור מחד את "כדור השלג" ומאידך לבנות תוכנית אסטרטגית שתאפשר את מכירת הרשת כעסק חי.

יצוין כי אימג'נריום העולמית עצרה את אספקת הסחורה לרשתף וכי המלאי הקיים בסניפים ובמחסני החברה הולך ופוחת. במקביל, הקניונים מאיימים לבטל את הסכמי השכירות עם הרשת.

"כל אלה עלולים להביא, תוך ימים ספורים, למצב בלתי הפיך לפיו החברה תאבד את חנויות הרשת שחלקן נמצאות במיקומים אסטרטגיים ומבוקשים, ואת לקוחותיה - דבר שיעמיד בסימן שאלה גדול את יכולתה של החברה להימכר כ'עסק חי', על כל המשמעויות הקשות הנובעות מכך על נושי החברה ובעיקר על עובדיה", נכתב בבקשה.