מגעים להכנסת גדעון תדמור כמשקיע בקבוצת אלון

במקביל, החברה בוחנת אפשרות של הנפקה בבורסה, ולדברי המנכ"ל, גם הבעלים ישתתפו בה ■ ובכל זאת, קיים סיכוי להחלטה הערב על פירעון מיידי

אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי
אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי

קבוצת אלון הפרטית, שבבעלות עו"ד שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, נלחמת על המשך קיומה. רגע לפני שהם מצביעים על הצעת החלטה להעמיד את יתרת חוב החברה כלפיהם לפירעון מיידי, התכנסו היום (א') בתל-אביב מחזיקי אגרות החוב שלה לשמוע הסברים מצדו של מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, מדוע עדיפה לנושים האפשרות של השארת החברה כעסק חי ונושם על פני האפשרות של ביצוע מכירת חיסול לנכסיה כבר כעת.

עם זאת, למרות הדברים קיים סיכוי לא מבוטל לפיו יחליטו המחזיקים (כולם גופים מוסדיים) על פירעון מיידי בהצבעה שתיסגר עוד הערב, כפי שדרשה חברת כלל שמחזיקה בחמישית מהחוב של החברה למחזיקים.

לפי דברים שאמרו המחזיקים באסיפה, הם אינם מבינים מדוע להעניק לבירן וליתר הבעלים אופציה נוספת בחינם לנסות ולהשיג רווח מההחזקה הנוכחית בחברה. קפלן מצדו ביקש דחייה של 24 שעות בהצבעה, שייתכן כי תתקבל בהמשך היום. "על כף המאזניים החלטה מאוד חשובה, ולא יקרה שום אסון אם היא תידחה".

"מאז מינוי ההנהלה החדשה, עשינו כברת-דרך ארוכה. החברה במצב הפיננסי יותר טוב ממה שהיה כשקיבלנו אותה" אמר קפלן, שלווה בידי סמנכ"לית הכספים, מירב בן כנען-הלר; והיועצת המשפטית, עו"ד איה יופה.

במצגת שהכין לקראת האסיפה, הוא מציין כי בידי החברה כיום מזומנים בשווי של 530 מיליון שקל, וכי היא צפויה לקבל עוד 115 מיליון שקל ממכירת החברה-הבת אלון רבוע כחול לידי איש העסקים מוטי בן-משה.

קפלן ציין כי החברה עמדה עד כה בכל תשלומי חוב האג"ח, ביצעה פירעון מוקדם של כ-500 מיליון שקל (קרן וריבית) ב-2015, הפסיקה לשלם דמי ניהול לבעלים, קיבלה את החובות שחבו לה ואף זכתה מהם להגנה על ירידה בערכן של 8% ממניות רשת תחנות הדלק דור-אלון שבידיה.

בנוסף, הוא הדגיש כי המחזיקים כבר קיבלו שיעבוד על מלוא מניות אלון חיפושי גז שבידי קבוצת אלון, בשווי של 730 מיליון שקל (הנכס המרכזי של החברה לצד המזומנים והאחזקה ב-9.5% ממניות דלק US בשווי של כ-300 מיליון שקל).

אלון רוצה שקט תעשייתי

כפי שנחשף מוקדם יותר החודש ב"גלובס", קבוצת אלון מקדמת מהלך של גיוס הון באמצעות הנפקת מניות בבורסה, או לחילופין בדרך של הכנסת משקיע. לחברה יש חוב של כ-1.75 מיליארד שקל למחזיקים (בנוסף לחוב של כ-200 מיליון שקל לבנק הפועלים), וברצונה לגייס הון של 150-200 מיליון שקל לצורך המשך פעילותה.

קפלן הדגיש כי חיוני לאפשר לחברה שהות סבירה ותנאים סבירים כדי שהמאמץ להכנסת כסף חדש יישא פרי, ואף הוסיף כי בעלי החברה מסכימים להשתתף בהנפקה.

"אנחנו יושבים עם כמה משקיעים מאוד רצינים", אמר קפלן. "יש מגעים עם גדעון תדמור, מראשי דלק אנרגיה, ועם משקיעים אחרים", אבל הדגיש כי "התנאים שעל החברה לעמוד בהם כתנאי להשגת הסכם עם המחזיקים, מקטינים דרמטית את הסיכוי להצלחת המהלך".

נזכיר כי תדמור שימש עד לאחרונה כמנכ"ל חברת דלק אנרגיה של יצחק תשובה וכמנהל הבכיר ביותר בשותפויות החיפושים שבשליטתה, והוא בעל הון משמעותי שצבר מהחזקותיו בהן.

עם זאת, לצורך השלמת המהלך, חייבת החברה לקבל מהמחזיקים תקופה של שקט תעשייתי, ולדברי קפלן, דרישות הנציגות מקשות על האפשרות להגיע לכך.

"ישבנו עם הנציגות, אבל לא הגענו עמה להבנות על הסדר", אמר קפלן. לדבריו, הנציגות דורשת כי המהלך כולו יסתיים בתוך 6 חודשים, וכי יכלול גיוס של 200 מיליון שקל, למרות שהחתם סבור שהסכום הסביר לגיוס הוא 150 מיליון שקל בלבד.

בנוסף, הנציגות דורשת כי הריבית על ההלוואה תישאר 5.6%, למרות שבשטר הנאמנות ישנה הפחתה ל-4.9% במקרה של הנפקה.

עוד ציין קפלן כי החברה שואפת לפרוע את מלוא החוב בפארי ללא כל תספורת, בעוד שמינוי מנהל מיוחד או נאמן מטעם בית המשפט (במקרה של החלטה על העמדה לפירעון מידי) ישחקו את שווי החברה, יהיה כרוך בהוצאות עצומות ויפחית משמעותית את הסיכוי לקבל את הפארי. גיוס של כ-150 מיליון שקל, בצירוף המזומן שבקופה, יאפשרו פירעון של כחצי מיליארד שקל, והפחתת כשליש מהחוב למחזיקי האג"ח.

את יתרת החוב תנסה כנראה החברה לפרוס מחדש תמורת מתן בטחונות נוספים למחזיקים.

"הבעלים מוכנים להשתתף בהנפקה בהיקף של 40 מיליון שקל ולספוג דילול מאוד עמוק", חשפו לראשונה מנהלי קבוצת אלון.

לדעת החברה, ה-NAV הכלכלי הוא חיובי. אתם מסכנים אובדן שליטה ושחיקת שווי. כל זאת אפשר למנוע אם תתנו לנו תקופת שקט סבירה להשלים הנפקה או למציאת משקיע.

"תקופה של עד 31 בדצמבר היא לא מספיקה. תנו לנו את האוויר ונביא את התוצאה. אני מחויב בראש ובראשונה לפרוע את החוב, אבל תחליטו מה שתחליטו".

אפשרות אחרת שעלתה בידי הנהלת אלון, היא שתתבצע היפרדות ידידותית ולפיה תועבר החברה למחזיקים ללא התנגדויות ובתמורה יסכימו המחזיקים לוותר על תביעות עתידיות כנגד הבעלים ונושאי המשרה בעבר ובהווה.

עם זאת, נאמן סדרת האג"ח, דן אבנון, דחה את ההצעה הזו ואמר כי מדובר בעמדה שיהיה קשה מאוד לקבל אותה.

קבוצת אלון
 קבוצת אלון