ינואר-מאי 2016: תנובה, אסם ונטו ירדו; שטראוס עלתה

בחמשת החודשים הראשונים של השנה ירדו מכירות המזון והמשקאות ב-1.7% ל-14.4 מיליארד שקל ■ תנובה היא הנפגעת העיקרית מההאטה, בחלב ובבשר

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

נמשכת ההאטה בצריכת המזון. מנתוני סטורנקסט עולה כי בין ינואר למאי השנה ירדו מכירות המזון והמשקאות ב-1.7% והסתכמו ב-14.39 מיליארד שקל. עם זאת, במאי - שהושפע מההצטיידות לאחר חג הפסח שחל בסוף אפריל ומהמכירות ליום העצמאות - עלו המכירות ב-1.8%.

תנובה ממשיכה להיות הנפגעת העיקרית מההאטה. מכירותיה ירדו בתקופה זו ב-7.8%, והחברה הגיעה לשפל בנתח השוק שלה - 15.5%. אפילו במאי המכירות של תנובה ירדו ב-6.3%.

החברה נאלצת בימים אלה להתמודד עם יבוא של גבינות קשות ללא מכס מחד גיסא ועם חדירת המותג הפרטי בחלב לשופרסל מאידך גיסא. מכירותיה ירדו ב-2016 ב-8%.

גם בקטגוריית הבשר הטרי, שבה היא פועלת עם המותג "אדום אדום", עוברים עליה ימים לא פשוטים. יבוא הבשר הטרי מפולין פוגע בה באופן ישיר, וכל זאת בזמן שהשקעה שביצעה בפולין בהיקף של כמה מיליוני שקלים ירדה לטמיון, לאחר שהרגולטור החליט לא לאפשר לה לייבא בשר טרי ללא מכס.

שטראוס, השחקנית השנייה בגודלה, חווה צמיחה עם התחזקות בנתח השוק. לעומתה, אסם רשמה ירידה מצטברת בנתח השוק, אף שמכירותיה במאי עלו ב-8.5%.

החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) נהנית מהעובדה ששוק המשקאות חוזר לצמוח, כך שבחמשת החודשים מכירותיה גדלו ב-4.3% ונתח השוק שלה עלה ל-7.1%.

למרות אספקת הבשר הטרי לשופרסל תחת המותג הפרטי "אנגוס" וכניסה לקטגוריית הגבינות הצהובות באמצעות יבוא ללא מכס, קבוצת נטו רושמת היחלשות. בחמשת החודשים ירדו מכירותיה ב-5.9%, ונתח השוק שלה ירד ל-4.3%. גם במאי נטו נחלשה במכירות. שחקנית נוספת שממשיכה את מגמת ההיחלשות היא יוניליוור ישראל, שמכירותיה ירדו מתחילת השנה ב-6.3%.

בין 20 הספקים הגדולים בולטים לטובה חברת ליימן שליסל, שלאחרונה החליטה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, להכלילה ברשימה לפי חוק המזון; חברת עוף ירושלים, שהכפילה את מכירותיה מתחילת השנה; וחברת שסטוביץ, שמכירותיה עלו ב-10.2%.

בין החברות הבולטות לרעה נמצאת זוגלובק, שנפגעה מהצהרת הבריאות העולמי ולפיה מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים. מכירותיה צנחו מתחילת השנה ב-23.2%, וגם במאי נמשכה מגמת הירידה ומכירות החברה ירדו בכ-10%. גם וילי פוד מאבדת נתח שוק, ורושמת ירידה של 10.4% במכירות מתחילת השנה.

נתחי השוק של הספקים המובילים בענף המזון והמשקאות
 נתחי השוק של הספקים המובילים בענף המזון והמשקאות