האיחוד האירופי בדרך לעוד תלונה נגד גוגל - בגין שירותי הפרסום

האיחוד האירופי מתקדם בחקירה בתחום ההגבלים העסקיים לגבי הסכמים שבמסגרתם נחסמו שירותי פרסום וכלי חיפוש של מתחרים

האיחוד האירופי נוקט צעדים שעלולים להוביל להגשת תלונה רשמית שלישית נגד גוגל בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים, והפעם בגלל שירותי הפרסום הרווחיים שלה - כך אמרו 3 מקורבים לחקירה.

פקידים באיחוד האירופי פנו לצדדים שהתלוננו נגד ענקית החיפושים המקוונים כדי לקבל את הסכמתם לשתף את גוגל בראיות שהוצגו בחקירה, כך לפי המקורות. אחת הבקשות נשלחה בשבוע שעבר. צעד כזה ננקט בדרך-כלל לפני הצהרת התנגדויות רשמית מטעם האיחוד האירופי, שבה מפורט האופן שבו הפרה לכאורה החברה את חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד.

חקירת שירותי הפרסום של גוגל עלולה לפגוע בתזרים ההכנסות של גוגל יותר משתי החקירות האחרות. שירות AdWords של גוגל, המציג פרסומות לצד תוצאות החיפוש ותכנים מהרשת, הפך למקור הכנסה חשוב בהצמחת הכנסות המכירה של גוגל, שנמצאת בבעלות אלפאבית. ב-2015 הסתכמו הכנסות גוגל ב-74.5 מיליארד דולר, ומרביתן באו מפרסום.

החקירה, שעליה הוכרז לפני יותר מ-5 שנים, מתמקדת בחוזים של גוגל עם אתרי אינטרנט שבמסגרתם נחסמים שירותי פרסום של חברות אחרות, וכן בהסכמים עם מפיצות מחשבים ותוכנה שמונעות מהן להשתמש בכלי חיפוש אחרים. ב-2013 הציעה גוגל להסיר מחוזי AdWords סעיפים שדרשו מאתרי האינטרנט לקבל את פרסומות גוגל כשהאתרים מציבים את תיבת החיפוש של גוגל על הדפים שלהם.

גוגל ונציבות האיחוד האירופי סירבו להגיב. מרגרטה וסטגר, נציבת האיחוד האירופי לענייני תחרות, אמרה בחודש שעבר כי היא מקווה שהחקירה תסתיים "תוך פרק זמן סביר".

גוגל כבר נאבקת בשתי חקירות אחרות שהפכו לאינטנסיביות יותר מאז כניסתה של וסטגר לתפקיד בסוף 2014. אשתקד הואשמה גוגל בקידום לא הוגן של שירותיה על חשבון מתחרותיה בתחום החיפושים המקוונים במטרה לבצע קניות. באפריל הוגשה נגד גוגל תלונה רשמית בגין מערכת ההפעלה שלה, אנדרואיד, ועד סוף הקיץ חייבת גוגל להגיב לתלונה.

בשתי הפרשות שלחה הנציבות במהירות את הצהרת ההתנגדויות לאחר משלוח הבקשות להסיר את חיסיון הראיות שהוצגו במסגרת חקירת הפרת חוקי ההגבלים העסקיים.