פעם שלישית גלידה? צים שוב מבקשת פריסת חובות מנושיה

לאחר שני הסדרים בהיקף של מיליארדי דולרים, הפעם מבקשת חברת הספנות המקרטעת, בשלב זה, דחייה של 7 חודשים לחוב בהיקף מינורי יחסית

חברת הספנות צים איננה מצליחה להתאושש מקשייה, ונדרשת להסדר חוב נוסף, גם אם בהיקף מצומצם בשלב זה. אתמול נפגשו מנהלי החברה, המנכ"ל רפי דניאלי ומנהל הכספים גיא אלדר, עם הגופים המוסדיים המקומיים המחזיקים באג"ח של החברה, לצורך דיונים על פריסת החוב.

שני הסדרי הענק הקודמים היו ב-2009 - פריסה מחדש של חוב בהיקף כ-7 מיליארד דולר - וב-2014 - תספורת של 50% לחוב פיננסי של כ-3.4 מיליארד דולר, מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. בניגוד להם הפעם מבקשת החברה מנושיה דחייה של כשבעה חודשים בתשלומי חוב בהיקף כספי קטן, וזאת ללא הפחתה של החוב הכולל או דחייה בלוח הסילוקין הסופי של חובותיה.

לצים, שמוחזקת בידי חברת קנון של עידן עופר, וכן גופים פיננסיים ובעלי אוניות שהיו נושיה טרם ההסדר השני, יש כיום חוב ברוטו של כ-1.45 מיליארד דולר. בפגישה שקיימה אתמול עם מחזיקי האג"ח הסבירה החברה למחזיקי האג"ח על אודות האתגרים החריפים בשוק הספנות הבינלאומי, "שנמצא בשיאו של משבר כשמחירי ההובלה בשפל אדיר". בשל כך, היא מבקשת מנושיה להסכים לפריסה מחדש של חלק מחובה, לכמה חודשים, על מנת "להקדים תרופה למכה, ולייצר הקלה תזרימית".

החוב שאותו מתבקשים מחזיקי האג"ח המוסדיים לדחות בשלב זה עומד על סך של כ-4.5 מיליון דולר, והחברה אינה מעוניינת בשינוי התנאים המרכזיים בחובה הכולל, הגדול בהרבה. לאור זאת אומר היום גורם מוסדי ישראלי, כי "מדובר על בקשה נקודתית, שנועדה להקל על החברה בתקופה מאתגרת, ללא בקשה לקיצוץ בחוב וללא שינוי בפדיון הסופי. לכן, לדעתי - לומר על זה 'הסדר' זה גדול מדי". לפי שעה צים לא קבעה את המועד לקבלת החלטת הנושים בנושא.

נציין כי המוסדיים הישראליים שמחזיקים באג"ח מאז ההסדר השני מחזיקים כיום בכ-20% ממניות צים. למחזיקים שתי סדרות אג"ח - סדרה מובטחת עם לוח סילוקין קבוע, של כ-1.5 מיליון דולר לרבעון - שאותם היא תבקש לשנות ל-7 חודשים כאמור, וסדרה לא מובטחת שתשולם במכה אחת ב-2023, בתלות במצב החברה בעתיד.