"אסור להרחיק את המכמורתנים מעבר לעומק של 15 מטר"

כך טוענת ד"ר בלה גליל מהמכון לחקר ימים ואגמים.  ד"ר דני גולני: אין הצדקה למגבלות. ח"כ כבל מינה ועדה מקצועית מצומצמת שתעביר את תקנות הדיג בימים הקרובים.  דייגי המכמורת מושבתים כבר 4 חודשים ללא פיצוי

דייג ורשת / צילום: תמר מצפי
דייג ורשת / צילום: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, מינה ועדה מקצועית מצומצמת שתעביר את תקנות הדיג המתוקנות של משרד החקלאות כבר בימים הקרובים, לאחר שני דיונים סוערים שנערכו בימים האחרונים בעניין דייגי המכמורת, הגוררים את רשתותיהם על קרקעית הים. כבל, שניהל ביד רמה את הדיונים, הודיע בסיום הישיבה אתמול (יום שני) כי: "כל הצדדים, משרד החקלאות, החברה להגנת הטבע והדייגים עצמם, לא יצאו מרוצים. הצדק המוחלט לא נמצא כאן אצל אף אחד. אנחנו נעשה הכול כדי למצוא את שביל הזהב לתועלת כולם. חבל שבשנים קודמות הנושא לא טופל כיאות".

כבל גם הודיע לראשונה כי יש התקדמות גדולה במשא-ומתן של האוצר ומשרד החקלאות עם הדייגים שמוכנים לצאת לגריטת 16 ספינות תמורת פיצויים מתאימים, ואילו עבור הנותרים, 8 ספינות בסך-הכול, יימצא פתרון להמשך הדיג.

דייגי המכמורת בטלים כמעט לחלוטין מהדייג כבר יותר מ-4 חודשים. פקיד הדייג הראשי של משרד החקלאות, ניר פרוימן, העביר הגבלות ברישיונות כבר בתחילת השנה, למרות שהן לא אושרו על-פי הנוהל המקובל בוועדות הכלכלה. לפי הגבלות אלו, דיג המכמורת נאסר בפחות מעומק 40 מטרים בחודשים מאי ואפריל, ונאסר לחלוטין בחודשים יוני, יולי ואוגוסט.

חברי הוועדה המצומצמת הם צביקה כהן, בכיר במשרד החקלאות, ניר פרוימן, פקיד הדיג הראשי, אלון רוטשילד מהחברה להגנת הטבע, ד"ר דני גולני מהאוניברסיטה העברית, ששימש כיועץ המדעי של משרד החקלאות במשך עשרות שנים, ואיתן כבל עצמו.

3 נקודות המחלוקת העיקריות הן: עומק הדייג - משרד החקלאות דורש דייג רק מעומק 40 מטר ומעלה (לעומת 15 כיום), הגבלת הדיג בחודשים יוני עד אוגוסט (לעומת חוסר ההגבלה עד השנה שעברה), והפיכת עין הרשתות למרובעת ולא מעוינת. דייגי המכמורת מוכנים לפשרה של דיג מעומק 25 מטר ביום ו- 15 מטר בלילה, הגבלת דייג של חודש וחצי עם פיצוי מתאים, ושינוי עין הרשתות בהגדלה של 10 אחוזים. כל אלה, בתנאי שיהיו מגובים בבדיקות מדעיות וסטטיסטיות כדי לראות האם הם אכן גורמים להתרבות הדגים.

דייגי המכמורת טענו בישיבה הקודמת של הוועדה כי משמעות התקנות, אפילו של עומק 30 מטר מהחוף, היא מכת מוות עבורם וקיפוח פרנסתם, והיא תוצאה של מסע בן 4 שנים של החברה להגנת הטבע במודעות בעיתונים ובאמצעי מדיה אחרים. כבל עצמו ציין כי הוא הוצף באלפי מיילים מהחברה להגנת הטבע.

שמעון אזולאי, דיג ותיק מאשדוד, אמר שהסיבה היחידה להגדלת עומק המים היא הרצון להימנע מפגיעה בצינור הגז שעובר בעומק 30 מטר לאורך חופי ישראל. דן בילו, דיג מיפו, אמר כי כל הטענות על פגיעה ברכס הכורכר לאורך החוף הן שקריות, מאחר וספינות המכמורת עוקפות את הרכסים האלו, מבלי לפגוע בהם כלל.

יו"ר הוועדה כבל אמר שאין כמוהו בלחימה על זכויות בעלי החיים, אבל הוא נגד הריסת פרנסתם של חקלאים והוא מקווה למצוא את האיזון בין השניים. חבר הכנסת עודד פורר הביע תמיהה כיצד ניתנת בחוק הדיג סמכות לפקיד הדיג לקבוע תקנות על-פי שיקול-דעתו, והודיע בהמשך כי יגיש הצעת חוק מתוקנת בקרוב.

הוא הוסיף כי גדיעת פרנסתם של המכמורתנים החל מחודש אפריל, במשך 4 חודשים, בלא שהתקנות עברו כחוק, הוא מעשה שערורייתי ובלתי חוקי. "דואגים לבעלי חיים", הוא אמר, "אבל גם בני אדם הם בעלי חיים. צריך לראות גם את המציאות ברצועת עזה, שם ישנם 35 ספינות מכמורת שדגות ללא שום מגבלות".

גם חברת הכנסת נאווה בוקר דרשה להחזיר את דייגי המכמורת לים באופן מיידי. "עניי עירך קודמים", גרסה . חבר הכנסת יעקב פרי ציין כי המכמורתנים כבר מנועים מלדוג במשך חודשים ללא פיצוי, ולכן, לדעתו, צריך להכיל שינויים בתקנות תוך כדי איזונים ותיקונים. חבר הכנסת, חאג' יחיא דרש גם הוא להחזיר מיידית את המצב לקדמותו, וזעם על הפגיעה הבלתי הגיונית לדעתו בדייגים. בגישה זו תמכו גם חבר הכנסת יצחק ועקנין מש"ס ומיקי זוהר מהליכוד.

הדברים המשמעותיים ביותר בדיונים היו של שני מומחי הדיג המובילים בארץ. ד"ר דני גולני, מהאוניברסיטה העברית בירושלים ששימש היועץ המדעי של אגף הדיג במשרד החקלאות, וד"ר בלה גליל, מהמכון לחקר ימים ואגמים, קבעו חד-משמעית גע אסור להעמיק את הגבלת הדיג.ד"ר גולני, ששימש כיועץ מדעי של אגף הדיג במשך עשרות שנים, קבע כי ב-40 השנים האחרונות אין שינויים משמעותיים בכמויות הדגים בעומקים בהם דגים דייגי המכמורת (מעל עומק 15 מטר), ולכן אין שום הצדקה להגבלות של משרד החקלאות.

הגדילה לעשות הד"ר בלה גליל מהמכון לחקר ימים ואגמים, שאמרה בדיון כי לא רק שדייגי המכמורת אינם מזיקים, להפך, הדגים שהם דגים הם דגים נודדים וטורפים הנמצאים בעומקים שבין 15 ל- 40 מטר, ואם לא ידוגו אותם הם יהוו סכנה לרביית הדגים בקירבת החוף. לשאלתו של יו"ר הוועדה כבל, האם מדובר בסכנה רק בחופי הדרום והמרכז, ענת ד"ר גליל, כי המחקרים שלה נעשו מחופי מצרים עד לחופי לבנון ותוניסיה, וכי אם לא ידוגו את הדגים המסוכנים האלו, הם יאיימו בקרוב מאוד על הדגה לאורך החוף.

נציג החברה להגנת הטבע, אלון רוטשילד, טען כי גובה הרשתות החופיות הוא 30 מטר, וכך גם גובה הרשתות של המכמורתנים, אבל הדייגים הסבירו לו שהגובה המכסימלי של רשת בחוף הוא 18 מטר, ואילו של המכמורתנים הוא מטר וחצי מכסימום.

ל"גלובס" נודע כי הכוונה היא להגיע בהקדם האפשרי לפשרה על התקנות, בהובלת איתן כבל, ולהחזיר כמה שיותר מהר את דייגי המכמורת לדוג בים - עד לגיבוש הסדר הסופי של דיג המכמורת.