10% מס על השכרת דירות: לפעמים החוק מעודד פרזיטיות

מה רוצים מהשופט דורות שפסק לשרגא בירן מס מופחת? הביקורת צריכה להיות מופנית אל חברי הכנסת והשרים הנבחרים ■ דעה ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

ההתגוללות על שופט בית המשפט המחוזי בירושלים אביגדור דורות, שדחה בשבוע שעבר את עמדת פקיד השומה ואיפשר לשרגא בירן לשלם 10% מס בלבד על 25 הדירות שהוא משכיר, מכוונת את חצי הביקורת למקום הלא נכון. הרי ביולי אשתקד קבע שופט מחוזי אחר, יונה אטדגי מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כי שני אחים שמשכירים 27 דירות (24 מהן למגורים) ישלמו 10% מס על שכירות, בניגוד לעמדת פקיד השומה מרשות המסים (שהחליטה לערער לבית המשפט העליון, שעדיין דן בתיק).

האבסורד הוא לא הפסיקה, אלא החוק עצמו. הביקורת צריכה להיות מופנית אל חברי הכנסת והשרים הנבחרים, ולא כלפי השופטים שנקראים לפסוק לפי החוק. ודאי בעת שהממשלה עסוקה בניסיונות לשלוף שפני מיסוי חדשים מהכובע (כמו המס על דירה שלישית, על יתרונות וחסרונותיו), לפני שהיא דואגת לתקן עוולות קיימות - כמו היעדר תקרה למסלול המס המופחת על השכרת דירה.

האבסורד הגדול הוא המסלול המאפשר לשלם מס מופחת של 10% בלבד על שכירות - מסלול שמעולם לא הוגבל בתקרת גובה דמי השכירות. עד 5,000 שקל יש פטור מלא, ומכאן ועד אין סוף (כמעט) אפשר להשכיר דירות ולשלם רק 10% מס למדינה, בזמן ששולי מס ההכנסה הרגילים מגיעים כמובן עד ל-50%.

כתבנו כמעט עד אין סוף, כי ביולי האחרון הותר לפרסום פסק דין מחודש נובמבר 2015, ולפיו אמא ושני בניה - ורדה יהל, האדריכל רון יהל והשמאי אליעזר יהל - שבבעלותם 120 דירות בתל-אביב ו-110 מתוכן מושכרות למגורים, נדרשו לשלם למדינה מס הכנסה רגיל, לאחר שבית המשפט קבע כי הפעם (110 דירות, 3 מיליון שקל בשנה משכירות!) מדובר באמת בעסק לכל דבר.

רק שמדובר בעולם הפוך לגמרי. פקודת מס הכנסה קובעת כי השכרה למגורים רשאית לשלם מס מופחת של 10%, "בתנאי שההכנסה משכירות אינה הכנסה מעסק". פקודה שלאורה בתי משפט צידדו יותר מפעם אחת בתשלום המופחת, כשמצאו כי "אין קשר סיבתי בין יגיעה אישית להכנסה מהשכרה".

צריך לקרוא את זה שוב כדי להפנים את האבסורד. אם יש יגיעה אישית, יתכבד היגע וישלם מס הכנסה בשיעור של עשרות אחוזים משכרו. אם אין יגיעה אישית, כי מדובר בדירות שהגיעו לאותם מאושרים מירושה, או שהן פשוט שם ומזרימות לבעליהן מאות אלפי שקלים - די אם ישלם הלא-יגע מס של 10%. מתאם הפוך בין זיעה לבין שיעור המס.

זמן טוב להיזכר בכלכלן הנרי ג'ורג', החביב לאחרונה על אנשי האוצר. ההוא שאמר במאה ה-19 שלא צריך בכלל מס הכנסה, ומספיק שיהיה בעולם מס אחד יחיד, מס על נדל"ן - כדי לשים קץ לאבטלה, לעוני, לאינפלציה ולאי-השוויון.