איך מקבלים דוקו-דרמה לשיפור תדמית המורים? משלמים 4 מ' ש'

50% מהסדרה בערוץ 10 ימומנו ע"י ארגון המורים ■ יוצרת הסדרה, אורנה בן-דור: "תוכן שיווקי? רן ארז לא משווק מוצרי צריכה. אם זה תוכן שיווקי לטובת המורים, אז אני מצביעה בעד"

אורנה בן דור / צילום: יוסי כהן
אורנה בן דור / צילום: יוסי כהן

כשיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, מספר לנו שהוא משקיע "זמן, מחשבה וכסף" כדי לשפר את התדמית של המורים בעיניי הציבור, הוא מתכוון להרבה מאוד כסף. "יזמנו סדרת טלוויזיה שתשודר בכל יום חמישי בערוץ 10 ותיקרא 'הגיבורים האמיתיים', הוא מספר. "הסדרה תתאר מה בעצם המורים עושים למען החברה ולמען איכות החיים במדינת ישראל, מדינה שבה לא יודעים בדרך-כלל לפרגן אלא רק לבקר ולא להראות את הצדדים החיוביים שקיימים".

למרבה התדהמה שלנו על הקלות שבה אפשר "ליזום סדרה" עם חזות דוקומנטרית, ארז מספר כי את הסדרה תוביל הבמאית והיוצרת אורנה בן-דור, "שעשתה לא מעט סדרות דוקו-דרמה". לדבריו, "הרעיון הוא שלנו, והכסף שלנו".

מבירור מאוחר יותר שערכנו עולה כי בסדרה הושקעו 4 מיליון שקל, כאשר מעל מחצית מהסכום הגיע מארגון המורים, והיתר מרשת החינוך אורט, רשת החינוך הדתי אמי"ת וערוץ 10 בעצמו.

ארז מספר כי הסדרה מצולמת ב-6 בתי ספר ועוקבת אחר חייהם של 6 מורים. "לעניות דעתי זה יכול לשפר את הדימוי של המורים בעיניי הציבור הרחב", הוא מסביר. "אם ההתייחסות של הציבור תשתנה, אני חושב שגם הממשלה תתייחס אחרת".

את הסדרה מפיקים אייל שביט ועומר שוברט, לשעבר עיתונאים ב"הארץ" שעוסקים בעיקר בהפקת כנסים ומיזמים בתחום החינוך. בן-דור, צריך לומר, יצרה לאחרונה, בין היתר, את הסדרה השנויה במחלוקת "דיני נפשות", שהציגה באור שלילי במיוחד את הפרקליטות. האם גם בסדרה ההיא היה גורם אינטרסנטי שעמד מאחוריה ושילם מיליונים?

"ממש לא", מבהירה בן-דור. "את 'דיני נפשות' מימנתי בעצמי כמעט עד הסוף. אני סומכת על האינטליגנציה שלך כדי שתראה את ההבדל בין הסדרות. 'דיני נפשות' הייתה מאוד ביקורתית. זה סוג אחר של עשייה. אני גם לא רואה בעיה כשמלכ"רים משקיעים בהפקה של סדרה לצורך קידום מטרות אזרחיות. 'תוכן שיווקי'? זה לא מי עדן. רן ארז לא משווק מוצרי צריכה. אם הוא משווק משהו, אלה דברים שבנפשנו. אתה יודע מה? אם זה תוכן שיווקי לטובת המורים, אז אני מצביעה בעד".

- אבל יבוא מחר גוף, שגם הוא מלכ"ר, עם תפיסת עולם שמתנגדת לעבודה המאורגנת אולי ולדרך שבה מתנהלים ארגוני המורים, ויזמין אצלך סדרה שתיראה אחרת לגמרי.

"זו שאלה נורא דמגוגית. ארז הוא יו"ר ארגון מורים, אין פה עניין של ימין ושמאל או אידיאולוגיה כלכלית מסוימת. מדובר בארגון שמייצג קבוצת אנשים שמרוויחה בגדול 5,000 שקל לחודש, כך שאם יש פה בעיה, זה שהם לא משתכרים מספיק, ושהדימוי שלהם סובל מאוד. בכל מקרה, לפי החוזה שלי אף אחד לא מתערב לי בתכנים ולא נכנס לחדר העריכה".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "סדרות המופקות בשיתוף-פעולה עם גורמים חיצוניים נעשות רק באישור הרשות השנייה, על-פי הכללים ותוך ציון מפורש של השותפים על גבי המרקע. ככלל, היקף הסדרות המופקות בשיתוף-פעולה הוא מצומצם ביותר. סדרת החינוך החדשה בבימויה של אורנה בן-דור מביאה הצצה נדירה לתוך מערכת החינוך הישראלית. הסדרה הופקה בשיתוף ארגון המורים, שהוא הגוף היציג של המורים בבתי הספר התיכוניים בישראל, רשת אורט ורשת אמי"ת".