מחקר מקיף של אריקסון: העתיד של הטלוויזיה כבר כאן

הצפייה בווידאו דרך המובייל מתעצמת ובאה על חשבון הצפייה בטלוויזיה ■ אלה הרגלי הצפייה של הצרכנים בעולם

ילדים צופים בטלוויזיה /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ילדים צופים בטלוויזיה /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפני כשבוע התפרסם המחקר השנתי של אריקסון העולמית, שבדק את הרגלי השימוש בטלוויזיה ובווידאו ברחבי העולם. במחקר נאספו נתונים מברזיל, יוון, סין, גרמניה, איטליה, מקסיקו, דרום קוריאה, ספרד, שבדיה, טאיוואן, בריטניה, ארה"ב ועוד. המחקר מציג תובנות מראיונות איכותיים וכמותיים שמייצגים יותר ממיליארד צרכנים בעולם.

הממצאים הבולטים הם שכולנו צופים יותר ויותר בטלוויזיה ובווידאו. ובאופן יותר ממוקד, האוכלוסייה מאריכה את זמן הצפייה בטלוויזיה ובווידאו באמצעות צמיחה מסיבית בצפייה ניידת. מאז 2012, הצרכן הממוצע בעולם העלה את רמת הצפייה באמצעות מכשירים סלולריים ב-4 שעות בשבוע, תוך ירידה בצפייה במסך הקבוע בבית ב-2.5 שעות בשבוע.

כפי שכולנו מכירים, משתמשי הסלולר עדיין חוששים לחרוג מחבילות הגלישה שלהם על אף החבילות המשופרות, כך שהרגלי הצפייה ושכיחות השימוש בשירות תעלה כאשר תתחדד ההבנה שהווידאו הנצפה בנייד לא בא על חשבון חבילה הגלישה.

40% מהצרכנים ברחבי העולם מתעניינים מאוד בחבילת דאטה שכוללת יכולות צפייה בווידאו ללא הגבלה. הנ"ל חשוב במיוחד בקרב אוכלוסיית דור המילניום, שכן הם מרבים להשתמש במספר רב של שירותי Video On Demand על גבי רשתות סלולריות. מכאן קל להבין למשל את הצלחתה של החבילה ללא הגבלה של הוט מובייל ב-49 שקל לחודש, שפשוט עושה את העבודה.

אפשרויות חדשות לצרכנים

ממצא נוסף בסקר של אריקסון הוא ששיעור הצפייה בערוצי הטלוויזיה הרגילים נפגע במיוחד בקרב משתמשי דור המילניום שמחוברים מאוד ל-UGC - user-generated content, או בעברית תוכן גולשים.

מסתבר כי צופים בגילאי 16-34 מבלים כמעט 2.5 שעות ויותר בכל שבוע בצפייה בקטעים שאחרים יצרו ברשת, לעומת גילאי 35-69. במקביל, הם מבלים כמעט 4 שעות פחות מהאוכלוסייה המבוגרת, כשמדובר בצפייה בערוצים ליניאריים רגילים.

עוד מגלה המחקר של אריקסון כי הצרכנים בארה"ב מבלים 45% יותר זמן בבחירה במה לצפות כאשר הם נמצאים בעולם תכני ה-VOD לעומת חיפוש בתפריט התוכניות של הערוצים הרגילים. למרות זאת, הם יותר מרוצים מהחיפוש ב-VOD בהשוואה לחיפוש בערוצים הרגילים, וזאת בשל העובדה שלמרות זמן החיפוש הגבוה משמעותית, הם מצליחים למצוא לעצמם תכנים שמתאימים להם הרבה יותר.

עוד עולה כי הוצאות צרכנים על שירותי VOD בארה"ב גדלו ב-60% בתוך מספר שנים. במשך תקופה של 4 שנים, צרכנים אומרים שהם הגדילו את הוצאות על תוכן VOD מממוצע של 13 דולר ל-20 דולר לחודש.

מהסקר עולה כי נוף המדיה משתנה לנגד עינינו. נתונים מהשנים האחרונות מראים ירידה עקבית בצפייה בערוצים רגילים לעומת שאר אמצעי המדיה. מאז 2010 רואים עלייה מובהקת בצפייה בתוכן מהאינטרנט ובתוכן שמגיע מרשתות חברתיות. תוכן זה מתחרה בערוצים הליניאריים ועונה על הצורך של חלק גדול מצופי הטלוויזיה ליצור לעצמם את עולם הבידור שמתאים להם יותר טוב.

התפתחות עולם התוכן שמיוצר על-ידי המשתמשים השונים מובילה לכך שתוכן שמיוצר על-ידי המשתמשים פותח אפשרויות חדשות, הן לצרכן והן ליוצרי התכנים. קיים שוני בחשיבות מאפייני השירות בהתאם לאופי קהל הלקוחות.

כך למשל, משתמשים מעל גילאי 35 צופים בסדרות טלוויזיה (שלא דרך VOD) כ-4.4 שעות בשבוע בממוצע. צעירים, לעומת זאת, צופים 3.3 שעות בשבוע. אך אם מסתכלים על תוכן גולשים, ניתן לראות שהצעירים (או כפי שהם מוגדרים במחקר - בני דור ה-Y) מקדישים 3.7 שעות לצפייה בתוכן גולשים, לעומת 1.3 שעות בלבד על-ידי מבוגרים מעל גיל 35.

כ-44% מהנשאלים בארה"ב ענו שהם לא מוצאים תוכן בקלות בערוצים הליניאריים, כמעט כל יום, והנתונים השנה גרועים יותר מבשנה שעברה. תחום חיפוש התוכן ממשיך להיות נושא שלא נפתר בצורה טכנולוגית לשביעות-רצון הלקוחות. גם בתחום ה-VOD הלקוחות מציינים שהם משקיעים עשרות דקות בשבוע בחיפוש תוכן, אך בצורה מובהקת מציינים שהם מרוצים יותר מהחיפוש בהשוואה לערוצים הליניאריים הרגילים. הדבר נובע בעיקר בשל עובדה שבתום החיפוש מוצאים את התוכן שמתאים.

כותרת מעניינת מספק המחקר כאשר הוא קובע כי קיימת חשיבות יתרה לעיצוב שירות הטלוויזיה. הנכונות להמליץ על השירות לחברים מעידה על רמת הסיפוק מהשירות. הנתונים המתקבלים משירותי VOD גבוהים יותר מהנתונים המתקבלים מערוצים ליניאריים, ונראה כי הפער גדל בהשוואה לשנים קודמות.

חוויה טעונת שיפור

ממיפוי הערכים החשובים ללקוח בעת שימוש בשירות VOD בהשוואה לצריכת ערוצים ליניאריים ניתן ללמוד על מגמה זו: בראש ובראשונה הלקוחות מחפשים איכות וידאו, לאחר מכן מחיר ולאחר מכן עושר תכני. בהמשך ניתן למצוא תוכניות תעריפים ורציפות שידור.

המחקר עסק בשאלה נוספת - חיבור סלולרי או גלישת Wi-Fi. בשל חוסר כיסוי או אינטרנט לא רחב מספיק בכיסוי סלולרי, החוויה של צפייה בווידאו מחוץ לרשת ה-Wi-Fi הביתית מוגדרת כטעונת שיפור. מצד שני, הצורך לצפות בווידאו מחוץ לבית עולה ומתחזק ונחשב לאחד מהדברים הרלוונטיים לשירות וידאו מכל סוג שהוא. רוב ברור של הנסקרים הסבירו כי חשוב להם שהצפייה בווידאו לא תחושב בתוך חבילת ה-DATA.

מהמחקר עולה עוד כי העתיד של הטלוויזיה כבר כאן. האבולוציה בהרגלי הצפייה בטלוויזיה משנה משמעותית את הרכבי קבוצות הלקוחות של השירותים השונים. כך לדוגמה קבוצות המשתמשים המסורתיות, כמו צופי הערוצים הלינאריים - ה-TV Couch Traditionalist כפי שעורכי המחקר קוראים לה, מתכווצת ביותר מ-30% מאז 2010, לטובת קבוצות המשתמשים הניידים. השינוי בקבוצות המשתמשים מצריך גמישות בהגדרת השירותים והתכנים.

התחזקות הקבוצות של המשתמשים המאופיינים על-ידי שימוש שכיח בניידות, או הקבוצה שהתנהגות החיפוש שלה היא שכיחה, מספקים רמזים לכיצד יראה שירות הטלוויזיה העתידי. ייתכן שכדאי להתחיל להתאים את מאפייני השירותים לקבוצות אלה, נכתב בסקר. כך למשל, שירות טלוויזיה שיאפשר יותר a la carte והוספת יכולות לפי דרישה, שירות טלוויזיה שבנוי על הסכמי תוכן שמאפשרים לצפות בתוכן מכל מקום, שירות טלוויזיה שמתמחר בצורה גמישה את השירותים השונים, בהתאם לדרישות והציפיות של הקבוצות הנ"ל, יהיה ערוך יותר לקבל יותר משתמשים מקבוצות אלה.

לסיכום, באריקסון כותבים כי הצרכנים של מחר דורשים יותר כדי להיות מרוצים, אבל נראה שזו משימה ששווה לנסות ולעמוד בה, שכן אהבתם לתוכן טלוויזיוני ווידאו רק תמשיך לצמוח בעתיד. 

מהפכת המסך הנוסף
 מהפכת המסך הנוסף