האוצר חוקר את ההגרלות לקטינים של אלבומי "סופרגול"

ח"כ יהודה גליק: "החברות האלו עושות מיליונים על גבי הילדים שלנו. איפה הגבול? לפרסם לילדים שלנו תמונות של ילדים עם צ'קים? הילדים שלנו זועקים שנשים להם גבולות. אנו חייבים לייצר מנגנון רגולציה יעיל לנושא"

סופרגול / מתוך יוטיוב
סופרגול / מתוך יוטיוב

לא רק במסדרונות בתי הספר, קלפי הסופרגול הגיעו הבוקר לוועדת החינוך של הכנסת. בעקבות פניית עו"ד חגי אשלגי (אזרח והורה מודאג) ובדיקת משרד האוצר ופנייתה של חה"כ מירב בן ארי (כולנו) - החלה חקירה באוצר כנגד חברת "סופרגול" וההגרלות לקטינים. חברת PMI היא בעלת הזיכיון להפעלת הגרלות סופרגול ומכירת מוצרי המותג.

הדיון הבוקר בוועדת החינוך נסב סביב נושא הגרלות הפרסים של חברת סופרגול. חוברת איסוף הקלפים האחרונה הושקה בחודש אוקטובר. כמדי שנה, צפויות להתקיים הגרלות נושאות פרסים יקרי ערך דוגמת חופשות בחו"ל, סמארטפונים, קונסולות משחקים ועוד.

הגרלות החברה מיועדות לילדים, אספני הקלפים - כפי שגם מפורט בפרסומי החברה - אלא שלפי החוק, חל איסור על קיום הגרלות המיועדות לקטינים - מה שמתנהל באין מפרע מזה שנים. אם לא די בכך, חוברות האיסוף מחולקות באזורי בתי הספר והילדים מקבלים תמריץ להתחיל באיסוף הקלפים בציפייה לזכות בפרס נחשק "לפגוש את מסי".

לפיכך כאמור הוחלט לפתוח בחקירה כנגד המפקח על ההגרלה מטעם "סופרגול" וכנגד עצם מהות ההגרלה. באוצר ישקלו עצירת ההגרלות, ואף להעמיד לדין את המפקח אשר אישר את ההגרלה הנוכחית מלכתחילה.

"איסוף קלפים לאלבום הוא רעיון נהדר בפני עצמו אשר מתקיים כבר שנים רבות ואני מעודדת אותו בשמחה אולם ההשתתפות בהגרלות הינה אסורה ועלינו לוודא כי העניין הזה יורד מהפרק כבר בימים הקרובים. אמרה חה"כ מירב בן ארי. לדבריה, "חברת סופרגול עושה שימוש באמצעי פרסום רבים, בצורה מאסיבית. הפרסום שלה מגיע לכל ילדי ישראל, בגנים ובבתי הספר. ילדים רבים אוספים קלפים עבור האלבום אך בעיקר כדי להשתתף בהגרלות אשר אסורות ע"פ החוק במדינת ישראל. הילדים נחשפים מדי יום לפרסום מסיבי בכל אמצעי התקשורת ובעיקר בכאלה המיועדים להם, ההורים נכנעים ללחצים וקונים להם חפיסות חדשות מדי יום. אני מודה למשרד האוצר שלקח על עצמו את האחריות להפסיק את ההגרלות ובהקדם האפשרי".

עורך הדין חגי אשלגי שהעלה את הנושא למודעות חברי הכנסת ציין בוועדה: "אתה מסתכל על האריזה של חוברת הסופרגול ואתה רואה שכתוב 'רוצה לטוס לראות את מסי ונאיימר?, רוצה אייפונים?' זה מה שמראים לילדים. אתה מסתכל על התמונות של סופרגול באתר ואתה רואה תמונות של ילדים עם צ'קים".

אשלגי הוא עו"ד ואב לשני ילדים בגילאים 6 ו-8 והוא כאמור שיגר מכתב לגורמים השונים בכנסת ולמנהלת הליגה ולהתאחדות לכדורגל בדרישה לבדוק את הנושא, כלומר קיום הגרלות לילדים למרות איסור מפורש בחוק. "שעה שמשרד האוצר יושב מנגד ולא נוקף אצבע, מתכסה סופרגול בכסות של פעולה תחת היתר של משרד האוצר. בשתיקתו ובמתן האפשרות לסופרגול לטעון כי פועלת תחת היתר שלו, הפך משרד האוצר לשותף מלא לעריכת הגרלות לקטינים על כל המשתמע מכך", כך ציין עו"ד אשלגי בפנייתו.

ח"כ יהודה גליק (ליכוד) ציין גם הוא: "החברות האלו עושות מיליונים על גבי הילדים שלנו. איפה הגבול? לפרסם לילדים שלנו תמונות של ילדים עם צ'קים? הילדים שלנו זועקים שנשים להם גבולות. אנו חייבים לייצר מנגנון רגולציה יעיל לנושא".

ח"כ מרגי, יו"ר הוועדה, וח"כ מירב בן ארי הפצירו במשרד החינוך בדיון לפעול בנושא, לחדד את הנהלים ולא לענות כי "עליהם ללמוד את הנושא". "הנושא ברור, כעת הגיע הזמן לטפל בו" קראה למשרד החינוך ח"כ בן ארי.

בסוף הדיון קרא ח"כ יעקב מרגי למשרד האוצר לאסור קיומן של ההגרלות בחוברות המופצות בקרב קטינים. "החוברת המעודדת הגרלות בקרב תלמידים, מופצת בתפוצה רחבה ביותר ומיועדת לקהל היעד החלש ביותר במדינה - הילדים". עוד קראה ועדת החינוך למרכז השלטון המקומי לאסור חלוקה של החוברות בכניסה לבתי ספר, ולמשרד החינוך קראה הוועדה לחדד בקרב התלמידים, את הבעייתיות בהשתתפות בהגרלות מסוג זה".

עוד דרש מרגי כי משרד התרבות והספורט יביע את עמדתו בעניין ה"סופרגול" וכי בתוך 45 ימים ידווח משרד הכלכלה על "הפעולות שננקטו, או יינקטו, כנגד יוזמי ומפיצי חוברת ה"סופרגול". עוד דווח כי "הוועדה מבקשת ממשרד האוצר להודיע לה: האם ניתן אישור לחוברת זו. אם ניתן אישור כזה, הוועדה מבקשת הסבר מנומק מדוע ניתן האישור. אם לא ניתן אישור כזה, הוועדה דורשת לאסור את הפצת חוברת "סופרגול" לאלתר.

תגובת PMI, בעל הזיכיון למותג סופרגול: "נקדים ונאמר, כי במסגרת שתי תובענות ייצוגיות אשר הוגשו נגד חברת פי.אמ.איי. בית המשפט (כב' הש' (בדימוס) ה. גרסטל וכב' הש' שושנה אלמגור) נדרש לבחון את מבצע הגרלה של 'סופרגול' בכללותו, ומצאו תקין, חוקי ותואם את הוראות הדין! יתרה מזו, בית המשפט אישר בפסק דין בתובענות הנ"ל הסדר פשרה כפי שהוצע ע"י חברת פי.אמ.איי, ובו פירוט של המתווה לביצוע מבצע הגרלות סופרגול לפרטי פרטים, לרבות הוראות תקנון המבצע.

"מכאן, כי אלבום סופרגול קיבל את אישור בית המשפט. אלבום 'סופרגול', הינו מותג האיסוף המוביל של אוהדי הכדורגל בישראל, אשר יוצא לאור מידי שנה, בכל עונת כדורגל, מאז שנת 1997. בשל ערכו הרב של האלבום לחיזוק הקשר בין האספנים אוהדי הכדורגל לבין קבוצות הכדורגל הישראלי והנבחרת הלאומית, אלבום 'סופרגול' קיבל תמיכה מכל הגורמים הרלוונטיים לענף הכדורגל בישראל, לרבות שחקני הכדורגל המופיעים באלבום, ההתאחדות לכדורגל בישראל, מנהלת ליגות הכדורגל המקצועיות בישראל וההסתדרות ונציגות שחקני הכדורגל החדשה בישראל.

"המהות והתכלית המרכזית של אלבום 'סופרגול', בדומה לאלבומי איסוף אחרים בארץ ובעולם, היא להשלים את האוסף, קרי - פעולת האיסוף עצמה והאינטראקציה אותה היא מייצרת בין כל אספניו. בשונה מהגרלות או הימורים הנערכים ע"י מפעל הפיס, החוק מתיר עריכת הגרלות לצורך פרסומת מסחרית, לרבות הגרלות לקטינים. להבדיל מכרטיסי הגרלה למיניהם, חבילת קלפי 'סופרגול' אינה כרטיס הגרלה ואינה מקנה זכות כלשהי להשתתפות בהגרלה. רק אספן שבידו אוסף מלא וגם שלח אותו לחברת פי.אמ.איי. זכאי להשתתף בהגרלה בה זוכים בפרסים. ההגרלה הינה בעלת חשיבות משנית לחווית האיסוף והשלמת האוסף.

"מבצע ההגרלה שעורכת פי.אמ.איי. בקרב האספנים, נעשה אך ורק בהתאם לדין ולהוראות ההיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית לפי חוק העונשין, התשל"ז - 1977. חשוב לציין כי חברת פי.אמ.איי. פועלת במשנה זהירות אף למעלה מן הצורך, ולפיכך ככל והאספן הוא קטין הוא אינו יכול לקבל פרס ללא ידיעת וחתימת אפוטרופוס", נמסר מהחברה.