הפטרוכימיים במו"מ לדחיית תשלומי חוב של 466 מיליון שקל

תשלומי החוב, לבנק הפועלים ולקרן בראשית היו אמורים להיפרע היום ובעוד חודש בהתאמה ■ לפטרוכימיים הלוואה בהיקף של 318 מיליון שקל מבנק הפועלים, אותה היא אמורה הייתה לפרוע היום, והלוואה נוספת בהיקף של 148 מיליון שקל מקרן בראשית העומדת לפירעון בעוד חודש

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

לפני כשנה וחצי השלימה חברת מפעלים פטרוכימיים את הסדר החוב שלה עם נושיה הפיננסיים, אבל כעבור מספר חודשים בלבד היא התריעה כי בינואר 2017 לא תוכל לעמוד בתשלום החוב המהותי הראשון כלפיהם, מכיוון שקופת המזומנים שלה צפויה להיות אז ריקה לחלוטין.

ובכן, הזמן כידוע לא עוצר. שנת 2017 הגיעה והבוקר (א') דיווחה החברה, הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, כי היא מנהלת מו"מ עם בנק הפועלים וקרן בראשית לקבלת דחייה של מספר חודשים במועד פירעון ההלוואות שקיבלה מהם, בסכום כולל של 466 מיליון שקל.

לפטרוכימיים, שנסחרת בבורסה בשווי שוק של 20 מיליון שקל בלבד, הלוואה בהיקף של 318 מיליון שקל מבנק הפועלים, אותה היא אמורה הייתה לפרוע היום, והלוואה נוספת בהיקף של 148 מיליון שקל מקרן בראשית העומדת לפירעון בעוד חודש (ב-1 בפברואר). כאמור, החברה מנהלת מו"מ עם הבנק והקרן לקבלת דחייה בתשלומים "על מנת לאפשר לחברה למצות את ההליכים שהיא נוקטת למחזור חובותיה".

אם הצדדים יגיעו להסכמה על מתווה חדש לפירעון ההלוואות, אזי כניסתו לתוקף של המתווה וביצועו יותנו בהתקיימותם של תנאים מתלים שונים, לרבות אישור מחזיקי האג"ח של החברה (לפטרוכימיים 4 סדרות אג"ח).

פטרוכימיים היא חברת החזקות שכל פעילותה מרוכזת בשותפות בגרעין השליטה בחברת בתי הזיקוק בחיפה (בזן). במסגרת הסדר החוב שהושלם ביוני 2015, קיבלו בנק הפועלים, קרן בראשית ומחזיקי האג"ח את האפשרות לבחור בין קבלת מניות בזן לפי תרחיש תיאורטי של פירוק החברה, לבין דחיית תשלומי החוב, מתוך ציפייה לשיפור בתוצאות הכספיות של בזן. עם זאת, בעוד החוב למחזיקי האג"ח (שבחרו להמתין להתאוששות בזן) נדחה ברובו לפירעון רק בדצמבר 2023, הרי שהדחייה שלה הסכימו בנק הפועלים וקרן בראשית הייתה קצרה יותר.

לאחר השלמת הסדר החוב, מחזיקה מפעלים פטרוכימיים ב-20% ממניות חברת בזן, ששוויין הבורסאי עומד על כ-870 מיליון שקל לאחר ירידה של 12% במניה ב-2016. מנגד, נושאת החברה על גבה קרן חוב של 1.5 מיליארד שקל לנושיה הפיננסיים, שעליה תידרש לשלם לאורך השנים תשלומי ריבית של כ-570 מיליון שקל.

בהנהלת פטרוכימיים קיוו שתוצאותיה העסקיות של בזן ישתפרו ויסייעו לה "לעמוד בהתחייבויותיה החל משנת 2017 ואילך, אם באמצעות דיבידנדים שיחולקו לבעלי מניות בזן (כולל החברה) ואם באמצעות עליית ערך מניית בזן, שאותה ניתן למכור או לשעבד כנגד קבלת אשראי". זה, כאמור, לא קרה עד כה.

הישועה לא תבוא מדיבידנד בבזן

דירקטוריון בזן אמנם החליט עם פרסום דוחות הרבעון השלישי של 2016 בסוף נובמבר על חלוקת דיבידנד בהיקף של 85 מיליון דולר (דיבידנד ראשון מאז 2010) וביום חמישי השבוע יתבקשו בעלי מניות החברה לאשר את החלוקה, אולם גם אז תקבל פטרוכימיים 17 מיליון דולר בלבד, כ-65 מיליון שקל, סכום המהווה 14% בלבד מהיקף ההלוואות שהיא צריכה לפרוע כיום לבנק הפועלים וקרן בראשית.

בסוף הרבעון השלישי של 2016 היו בקופתה של פטרוכימיים מזומנים בהיקף של 188 אלף שקל בלבד, היה לה הון עצמי שלילי בהיקף של 14 מיליון שקל ולדוחותיה הוצמדה הערת "עסק חי" על ידי רואי החשבון שלה.