מחקר: השלטון המרכזי בישראל מושחת מהשלטון המקומי

מחקר של משרד עוה"ד גדעון פישר מצא כי ב-17 השנים האחרונות שיעור המורשעים השנתי הממוצע בקרב שרים וח"כים היה גבוה מאשר בקרב ראשי רשויות וסגניהם

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ

חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יורדות מסדר היום כבר חודש. נראה כי המידע העולה מהחקירה הפלילית שמנהלת המשטרה בחודש האחרון (היועמ"ש אישר למשטרה לחקור את נתניהו ב-28 בדצמבר) בעניינו צריך להדיר שינה מכל אזרח במדינה.

תמונת המצב הידועה עד כה בפרשה הראשונה הנחקרת נגד נתניהו, שמכונה "תיק 1000", היא שראש הממשלה ומשפחתו חיים זה שנים חיי נהנתנות מפליגים על-חשבונם של אילי-הון ישראלים וזרים, בהם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. בזמן שרוב אזרחי ישראל מתקשים לגמור את החודש, ויש בה מיליוני רעבים - נהנים שרה ובנימין נתניהו מאספקת סיגרים, אלכוהול ותכשיטים.

גם המידע שנחשף מהפרשה השנייה הנחקרת, המכונה "תיק 2000", מטריד לא פחות. ראש הממשלה, כך לפי החשדות, היה שותף מלא למשא-ומתן לניסיון לרקימת דיל מושחת עם המוציא לאור של "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס.

החשדות נגד נתניהו קשים, והראיות לכאורה חזקות - אז מדוע הציבור אינו יוצא לרחובות, ואיך זה שאיש מאיתנו לא "נעמד מתחת למשקוף הדלת למשמע פרטי החקירה", כפי שהציע גידי וייץ מ"הארץ"?

ייתכן כי אחת הסיבות לאדישות היחסית לחקירות נתניהו היא שלמרבה הצער הציבור הישראלי כבר מורגל בכך ששרים בכירים, ראשי ערים, נשיא לשעבר, ראש ממשלה לשעבר ונבחרי ציבור אחרים נחקרים באזהרה ואף עומדים לדין פלילי, ולעתים מורשעים ונשלחים לכלא.

וכך, בזמן שראש הממשלה הנוכחי נתניהו נחקר בחשד לפלילים, אחד מקודמיו, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, מרצה עונש מאסר בכלא מעשיהו בגין הרשעתו בשוחד.

 

מחקר מקיף שערך לאחרונה משרד עו"ד גדעון פישר, בסיועו של פרופ' עמנואל גרוס, מהמומחים המובילים בארץ בתחום המשפט הפלילי, השווה בין ההרשעות הפליליות של בכירי השלטון המקומי, ראשי ערים, ראשי מועצות וסגניהם - לבין הרשעות של בכירי השלטון המרכזי, חברי כנסת, שרים וראש ממשלה ב-17 השנים האחרונות.

במרכז המחקר שערך המשרד, כבסיס לליווי השוטף של לקוחותיו, עמדה השאלה של אמיתות הטענה כי אחוזי השחיתות בקרב השלטון המקומי גבוהים מאלה שבקרב השלטון המרכזי. ממצאי המחקר שהגיעו לידי "גלובס", מפתיעים. ניתוח כתבי האישום שיצאו נגד נבחרי ציבור מהשלטון הארצי ומהשלטון המקומי, מאז שנת 2000 ועד היום, מעלה כי בממוצע, ובאופן יחסי לגודל הקבוצה, בכל שנה מורשעים יותר נבחרי ציבור מהשלטון המרכזי מאשר בשלטון המקומי.

מסקנה זו מפריכה את הטענה השגורה בדעת הקהל, לפיה השלטון המקומי מושחת יותר מהשלטון המרכזי. ובמילים אחרות, ב-17 השנים האחרונות, השרים וחברי הכנסת היו מושחתים יותר מאשר ראשי הרשויות המקומיות וסגניהם.

ב-17 השנים האחרונות, נמצאו במחקר של משרד פישר כ-75 תיקים, אשר בהם ניתנה הכרעת דין בעניין נבחרי ציבור. מתוך תיקים אלה, 13 הסתיימו בזיכוי, כאשר ההתפלגות בין השלטון המרכזי לבין המקומי, בהיבט זה, היא כזו: שניים זוכו בקרב חברי מועצה ובעלי תפקידים נוספים בשלטון המקומי, שמונה זוכו בקרב ראשי העיריות והמועצות וסגניהם - ומנגד, רק שלושה זוכו בקרב חברי הכנסת ושרי הממשלה.

מתברר כי מספר התיקים שהסתיימו בהרשעה של נבחר ציבור מאז שנת 2000 הוא 62, לפי ההתפלגות הבאה:

18 שרים וחברי כנסת שהועמדו לדין מאז שנת 2000, הורשעו בעבירות פליליות. מדובר בכ-30% מכלל נבחרי הציבורי שהורשעו. לעומת זאת, הורשעו בפלילים מאז שנת 2000 35 ראשי עיריות או מועצות וסגניהם. מדובר ב-55% מכלל נבחרי הציבור שהורשעו. 9 תיקים שהסתיימו בהרשעה פלילית היו של חברי מועצה ברשויות המקומיות, שמהווים 15% מכלל נבחרי הציבור שהורשעו.

עוד עולה מהניתוח שערך משרד גדעון פישר כי ממוצע ההרשעות השנתי של שרים וחברי כנסת הוא כמורשע אחד לשנה. לעומת זאת, ממוצע ההרשעות השנתי של ראשי ערים ורשויות וסגניהם הוא כ-2.5 מורשעים לשנה. אבל כאשר מחשבים את שיעור המורשעים בממוצע שנתי, ביחס לגודל של כל אחת מהקבוצות אשר נבדקו (קבוצת השלטון המרכזי וקבוצת השלטון המקומי), עולה כי באופן יחסי לגודל הקבוצה, בכל שנה מורשעים יותר נבחרי ציבור מהשלטון המרכזי מאשר בשלטון המקומי.

השלטון המקומי בישראל מונה כיום 257 רשויות מקומיות - 76 עיריות, 125 מועצות מקומיות ו-54 מועצות אזוריות. ברשויות אלה מכהנים כ-950 חברי מועצה, ו-257 ראשי ערים וראשי מועצות. כלומר, בסך-הכול מספר נבחרי הציבור בשלטון המקומי, עומד על 1,207 נבחרים.

מנגד, בשלטון המרכזי מכהנים 120 חברי כנסת נבחרי ציבור, שחלקם מכהנים גם כשרים וכסגנים. ועוד כמה שרים בודדים שאינם חברי כנסת. לפי הניתוח של משרד גדעון פישר, שיעור המורשעים השנתי הממוצע בקרב נבחרי הציבור של השלטון המרכזי הוא 0.8% בקירוב, ושיעור המורשעים השנתי הממוצע בקרב נבחרי הציבור של השלטון המקומי, הוא 0.2%.בקירוב.

בין השרים וחברי הכנסת הבולטים שהורשעו בפלילים מאז שנת 2000 נמנים מלבד אולמרט, בין היתר, שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, שהורשע בעבירות גניבה ונשלח למאסר של 5 שנים ו-5 חודשים; את שר הבריאות לשעבר, שלמה בניזרי, שהורשע בשוחד ונשלח ל-4 שנות מאסר; שר הפנים בעבר ובהווה, אריה דרעי, שהורשע בשוחד וריצה שנתיים מאסר; השר לשעבר גונן שגב, שנשלח ל-5 שנות מאסר; ואחרים.

כמה מבכירי השלטון המקומי שהורשעו הם ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני; ראש עיריית רמת-גן לשעבר, צבי בר; ראש עיריית רמת-השרון לשעבר, יצחק רוכברגר; ראש עיריית נצרת עילית לשעבר, שמעון גפסו; ראש עיריית יהוד לשעבר, יוסי בן-דוד; ראש עיריית קריית מלאכי לשעבר, מוטי מלכה; ראש עיריית אור-יהודה לשעבר, דוד יוסף; ורבים נוספים.

הממצאים העובדתיים במחקר של משרד פישר התייחסו לכתבי אישום שנידונו בבתי המשפט בארץ משנת 2000, ואשר ניתנה בהם הכרעות דין. 77 תיקים נפתחו בין השנים 2000-2016, שהנאשם בהם היה נבחר הציבור בעצמו, ויוחסו לו עבירות העולות עד כדי שחיתות ציבורית, כגון: מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שוחד, גניבה בידי מנהל ועוד.

חשוב להדגיש כי קיימים גם גורמים הפועלים תחת נבחרי הציבור אשר במסגרת תפקידיהם הפרו את חובת האמונים שבה הם חבים כעובדי ציבור. אך מכיוון שהם אינם נבחרי ציבור, הם לא נכללו במסגרת הניתוח. כך למשל מהנדס עיריית ירושלים, אורי שטרית, שהורשע בשנת 2014 בשוחד והלבנת הון בתיק הולילינד; וגזבר עיריית רחובות, אורי צוקר, שהורשע בשנת 2015 במרמה והפרת אמונים בפרשה של מכירת מכרז לקבלן.

הניתוח שערכה פירמת פישר כולל גם פרק קצר של המלצות. אחת מהן היא שכדאי להם לאמץ את המלצות דוח היועמ"ש לשעבר, יהודה וינשטיין משנת 2016, בעניין ההכשרות המקצועיות לראשי רשויות ולחברי מועצה חדשים, כך שראשי הרשויות וחברי המועצה הנבחרים לכהונתם הראשונה יתבקשו לעבור הדרכות.

מדובר בהשתלמויות בהיקף משמעותי בנושאים משפטיים ומינהליים הנוגעים למילוי תפקידם, ובכלל זה בתחומים של תכנון ובנייה, מינויים, רכש ומכרזים, תמיכות, הקצאות, ניגוד עניינים ועוד.

בדוח היועמ"ש נבחנו שורה ארוכה של נושאים, ועיקרי ההמלצות עבור רשויות מקומיות היו, בין היתר, בעניינים הבאים: מכרזים והתקשרויות, ניהול הון אנושי, מעמד "שומרי הסף" (יועץ משפטי, גזבר ומבקר פנים), ניגודי עניינים, גיוס וקבלת תרומות.

לדברי משרד גדעון פישר, "ניתן לראות בהתאם לניתוח שערכנו כי נושאים אלה עומדים במרכזם של התיקים השונים שבהם הורשעו נבחרי הציבור. לכן, זוהי חובתם של נבחרי הציבור ללמוד מכך ולהפיק לקחים על-מנת להימנע מעבירת עבירות משמעתיות ופליליות".

שלטון מרכזי
 שלטון מרכזי

צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, יוסי זליגר, שלומי יוסף, פאול אורלייב, ערן גילווארג, ליאו מזרחי, יוסי כהן יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי - "ידיעות אחרונות", ניב אהרונסון, וואלה! NEWS, בן יוסטר ואוריה תדמור.