קרוג'ן קפיטל תשקיע 50 מ' ד' באנרג'יאן; תשתתף בכריש ותנין

במסגרת העסקה הוערך השווי של אנרג'יאן ישראל ב-100 מיליון דולר, כך שקרוג'ן תחזיק 50% בחברה ■ ההשקעה מותנית באישור משרד האנרגיה

שר  אנרגיה ד"ר יובל שטייניץ  מנכל אנרג'יאן Mathios Rigas/צלם: יוסי זמיר
שר אנרגיה ד"ר יובל שטייניץ מנכל אנרג'יאן Mathios Rigas/צלם: יוסי זמיר

קרוג'ן קפיטל (Kerogen Capital), חברת השקעות המתמחה במגזרי הגז והנפט, הפועלת מלונדון והונג קונג, התחייבה להשקיע 50 מיליון דולר באנרג'יאן ישראל, המחזיקה בשדות הגז כריש ותנין. ההשקעה מותנית באישור משרד האנרגיה, ובמידה שתאושר היא תשמש להכנת תוכניות פיתוח השדות, ביצוע מחקרים הנדסיים וקידום המימון, במטרה להתחיל להזרים גז למשק החל מ-2020.

במסגרת העסקה הוערך השווי של אנרג'יאן ישראל ב-100 מיליון דולר, כך שקרוג'ן תחזיק 50% בחברה. מכיוון שאנרג'יאן שילמה עד כה לדלק ונובל אנרג'י רק 40 מיליון דולר על כריש ותנין, מתוך עסקה של 148.5 מיליון דולר בסך הכל, קרוג'ן צפויה להשקיע בכריש ותנין באופן משמעותי.

קרוג'ן הוקמה ב-2007 והיא מנהלת נכסים בכ-2 מיליארד דולר. משקיעי הקרן כוללים מגוון של מוסדות ובהם קרנות צמיתות, קרנות תמיכה, תכניות פנסיה, "קרן של קרנות", תאגידים בינלאומיים וחברות משפחתיות. הצוות בקרוג'ן קפיטל מורכב מאנשי השקעת, מומחים טכניים ותפעוליים ודירקטוריון הכולל אנשי ניהול בכירים. הקרן שואפת לתמוך בפעילות חברות הפורטפוליו שלה, ובמסגרת זאת חבר הדירקטוריון רוי פרנקלין יכהן באנרג'יאן ישראל כיו"ר שאינו מנהל.

אנרג'יאן מתכוונת להגיש לממשלה תוכנית פיתוח לכריש ותנין עד חודש מאי הקרוב, להכריז על מימון עד סוף השנה, ולהתחיל להזרים גז למשק בשנת 2020. השלב הראשון של פיתוח השדות, שבהם קרוב ל-70 BCM מוכחים, צפוי לעלות 1.3 מיליארד דולר, ולהיעשות באמצעות מתקן הפקה, אחסון ופריקה (FPSO) ראשון מסוגו באזור, המייתר את השימוש במתקן טיפול סמוך לחוף.

יו"ר ומנכ"ל אנרג'יאן, מתיאוס ריגאס מסר כי "ישראל היא יעד אטרקטיבי להשקעות בענף האנרגיה, המציע הזדמנויות צמיחה מלהיבות באמצעות פיתוחם של כריש ותנין, לצד פוטנציאל חיפושים נוסף לחופי ישראל. כל אלה מסתייעים במדיניות ממשלתית תומכת וסביבת מימון חיובית".

פרנקלין, חבר דירקטוריון קרוג'ן קפיטל, מסר: "הישגיה של אנרג'יאן מדברים בעד עצמם. החברה פיתחה מחדש בהצלחה את מאגר הגז פרינוס ביוון, שם הגדילה משמעותית את העתודות ואת יכולת ההפקה. בכוונת קרוג'ן לשתף פעולה עם אנרג'יאן כדי להביא לידי פיתוח מוצלח של שדות כריש ותנין בישראל. השקעה זו מספקת לקרוג'ן חשיפה למשאבי גז בקנה מידה גדול עם נקודת איזון נמוכה, במדינת OECD, אשר, בהיותה מיזם פיתוח לטווח הקרוב, תיהנה מסביבת ירידת העלויות של היום".

במסיבת העיתונאים להשקת פעילות אנרג'יאן בישראל התחייבו מנהלי החברה לספק גז במחיר נמוך יותר משמונופול תמר מוכר ליצרני החשמל הפרטיים, ונראה שהחברה חותרת לחתום הסכמים במחירים שסביב 4.5 דולר ליחידת חום. באנרג'יאן מקווים שהממשלה תחייב את חברת החשמל לגוון את מקורות הגז שלה, כפי שהחברה מחויבת ברכש פחם, כדי להשיג לקוח עוגן שיסייע להשיג לקוחות נוספים ויבטיח את הצלחת המימון.