רוצים להרוויח יותר? תשתכנזו

מחקר: מספיק שם משפחה שמצלצל מזרחי כדי שתרוויחו פחות, גם אם אתם אשכנזים

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

לכבוד יום המשפחה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר שמיפה את שמות משפחה בישראל 2016. הסקר כלל את רשימת השמות המעוברתים הנפוצים ביותר (חן, מור, טל, אביטל, אלימלך, מיכאלי, שושן, בר, שחר, גולן ושגב), כשבצידה הוצגו כ 100 שמות המקור הבולטים מהם עוברתו. חפרתי קצת ברשימה, ולהלן התוצאות:

האשכנזי היחיד הוא שחור

רק 7 מתוך 100 השמות הנפוצים שעוברתו הם של יהודים ממוצא אשכנזי (מרקוביץ, רוזנטל, ברקוביץ, שוורץ, שכטר, גולדברג, גולדשטיין), כאשר ברשימת 11 שמות המקור הכי מעוברתים (מזרחי, לוי, חסן, כהן, עמר, אבוטבול, אביטול, ביטון, שורץ, חדד, סבח) מככב שם אשכנזי מובהק אחד - שוורץ (שפירושו בגרמנית 'שחור').

הממצאים האלה די מטרידים, ומשמעותם היא כי גם בישראל 2016 עדין מעדיפים את הצבע הלבן. אחרת, מדוע כל כך הרבה מזרחים מעברתים את שם משפחתם, פי כמה וכמה יותר מאשכנזים?

ביקשתי ממחברי הסקר אינפורמציה לגבי שינויים במגמות העברות, אבל למרות העדר מידע זמין נדמה לי שאפשר להסיק ברמת בטחון גבוהה מאד כי אפליית המזרחים עדין חוגגת (אם כי היא ספורדית ולא ממוסדת כבעבר), או כפי שניסח זאת השבוע מהנדס מכונות שעברת את שמו מ-'טולילה' ל-'טל' - "נראה לך שעם טולילה אפשר לעשות פה קריירה?"

הבחור צודק. אכן לבעלי שם משפחה מזרחי קשה יותר למצוא עבודה, ואם לא די בכך, הם מרוויחים פחות מבעלי שם משפחה אשכנזי או מעוברת, אך רק בגלל שם המשפחה.

אשכנזי עם שם מזרחי

הבכי הזה הוכח בסדרה של מחקרים שהבולט בהם הוא זה של ד"ר יונה רובינשטיין וד"ר דרור ברנר, שמצאו כי גבר מעורב שאביו אשכנזי ואמו מזרחית (שם משפחה אשכנזי) מרוויח יותר מגבר מעורב שאביו מזרחי ואמו אשכנזייה (שם משפחה מזרחי). כלומר, האפליה היא על בסיס האתניות הנתפסת ולא המוצא האמיתי, מה שאומר שמספיק שם משפחה שמצלצל מזרחי - והלך עליך, גם אם אתה 100% אשכנזי (הוכח גם בקרב נשים ששם משפחתן השתנה בעקבות נישואין).

זו כנראה הסיבה שאשכנזים רבים בעלי שם משפחה החשוד כמזרחי מעדיפים לעברת אותו, כולל חלק מה-'כהן' וה-'לוי' המככבים ברשימת ה 11 המקוריים (שונו לקהאן, קון, הלוי, לוין ועוד שמות עם ניחוח אשכנזי).

לדאבוני מי שמצוי בשוק העבודה לא זקוק למחקרים האלה, הוא מכיר היטב את העדפת הגזע הלבן שבאה לביטוי גם בפערי שכר של 20% בין אשכנזים ומזרחים, ההולכים ומחריפים ככל שהתפקיד בכיר ומתגמל יותר (שיעור האשכנזים בני דור שני הנמנים עם קבוצת בעלי השכר הגבוה גדול פי 4 מזה של מזרחים בני דור שני).

חיסון נגד גזענות

האם עברות שם המשפחה פותר את הבעיה? במקרים רבים התשובה חיובית, ולראיה לא מעט מזרחים הצליחו ומצליחים להגיע לעמדות בכירות ומתגמלות בזכות העובדה שדאגו להסתיר את עברם ה"שחור". רבים מהם מקפידים להמשיך ולהסתיר את מוצאם, חוששים פן יבולע להם, למרות שמי שכבר הגיע לשם הוא הרבה יותר חסין מפני גזענות.

גם על פי רובינשטיין וברנר, ההיענות של המעסיק הישראלי לקורות חיים עם שם אשכנזי או מעוברת גבוהה ב-10% מאשר למסמך עם שם מזרחי, אבל לא תמיד העברות עובד. סממני מוצא בולטים כמו צבע עור או מבטא עלולים לחבל בתהליך חיפוש עבודה גם כששם המשפחה כשר למהדרין, במיוחד אם המראיין הוא גזען מדופלם.

מרוקאי קומפלט

דוגמא בוטה לגזענות מצויה הופרחה השבוע לאוויר במאמרו המביש של אורי אבנרי שטען כי מדינת ישראל מחולקת לשני עמים- אשכנזים נפלאים ונאורים, ומזרחים חסרי ערכים (משהו כזה, קצת יותר מכובס), רק שגם מופע הגזענות הזה לא עשה שום רושם על מכחישי אפליה שממשיכים לטעון בנחרצות כי היא פסה מן העולם, כל אחד מסיבותיו הוא: בורות, אינטרס, חשש מתיוג כמקופח מקצועי וכו'.

"אתם מוכנים להפוך ממחר למרוקאים קומפלט, כולל שם אותנטי (אבוטבול למשל)?" אני נוהגת לשאול את המכחישים האשכנזים שבחבורה, אלה הנובחים כי הם המופלים לרעה ולא המזרחים. בינתיים אף אחד מהם עוד לא קפץ על המציאה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com