מתיחה של 1 באפריל? "שת"פ" בין פריס הילטון ומכון ויצמן

היום פורסם כי היורשת המפורסמת ומכון ויצמן משתפים פעולה במטרה למנוע את זיהום האוקיינוסים בעזרת "המצאה": מים מרוכזים פי 50 ממים אמיתיים ■ ואולם, מתברר כי מדובר ב"פייק ניוז" לצורך קמפיין למותג מסחרי בכיכובה של הילטון

מתיחה של אחד באפריל? מכון מדעי שהממשק עם עולם הזוהר העביר אותו על דעתו? לא ברור - אבל יש דבר אחד שההודעה לעיתונות שהוציא היום מכון ויצמן היא לא: מדע.

היום (ד') קיבלו עיתונאי הבידור הישראליים הודעה המספרת על שיתוף-פעולה מפתיע בין מכון ויצמן ובין הדוגמנית והיורשת פריס הילטון. על-פי ההודעה, הילטון הקימה מכון מחקר פילנתרופי לחקר הימים והאגמים (PHIPPS), שמטרתו להילחם בזיהום האוקיינוסים והכחדת מיני החיים בתוכם. ,

על-פי ההודעה, מכון PHIPPS יוצר בשיתוף-פעולה עם מכון ויצמן, כדי למסחר המצאה מתחום הננו-טכנולוגיה שעשויה לתרום להפחתת הזיהום.

עד כאן הכול סביר. לסלבריטאים רבים ישנם מיזמים פילנתרופיים שבמסגרתם הם תורמים למחקר בתחומים הקרובים לליבם. הגבות של כתבי "גלובס" החלו להתרומם לנוכח ההמצאה - מים מרוכזים פי 50 ממים אמיתיים. "אנחנו נשנה את האופן שבו האנושות מגיעה לרוויה", אומרת הילטון.

בסרטון שצורף להודעה, הכולל קטעי רקע ממכון ויצמן, מסביר מדען המכון, פרופ' רון נעמן, כי ההמצאה של מכון PHIPPS מעניינת, וכי היא נבדקת על-ידי מדעני מכון ויצמן.

אם כך, האם באמת נוכל בקרוב להגיע לצריכת המים היומית המומלצת משתייה של כוס אחת, להפסיק לסחוב ג'ריקנים לטיולים או לחסוך תקציבים אדירים בשינוע מים למקומות מרוחקים? ובכן, לא. ההמצאה המדוברת לא קיימת ואפילו אינה בפיתוח. גם מכון PHIPPS לא קיים.

מדובר במה שקרוי מתיחה, "פייק ניוז" או פשוט שקר. אבל מה האינטרס? בדיקת "גלובס" העלתה כי פריס הילטון מונתה לאחרונה לפרזנטורית של מותג מסחרי, ומדובר למעשה בקמפיין מסחרי. העובדה שההמצאה והמכון לא קיימים, ומדובר רק בקמפיין, הייתה אמורה להיחשף לתקשורת ב-1 באפריל.

חוץ מהמופרכות של ההמצאה והעובדה כי הידיעה נשלחה לכתבי בידור ולא לכתבי מדע, הרי שבהודעה לעיתונות אין שום רמז לכך שלא מדובר בידיעה אמיתית. ואכן, מדורי הבידור בעיתונות הישראלית פרסמו היום (ד') את הידיעה ללא הסתייגות.

כרגע, עד שתיחשף העובדה כי מדובר בקמפיין, מכון ויצמן נמצא בעמדה של מי שמדווח לעולם על המצאה שאינה קיימת. זו עמדה מעניינת לנקוט בה בעולם שבו המדענים נתפסים כחסם האחרון בפני השתלטות ה"פייק ניוז".

- פרופ' נעמן, המצאת מים מרוכזים פי 50 ממים רגילים?

"זו כמובן מתיחה".

- אתה יודע שאין כל גילוי בהודעה לעיתונות או בסרטון לכך שלא מדובר בשיתוף-פעולה אמיתי?

"יהיה תיקון לכך באחד באפריל".

- לשם מה מכון ויצמן משתתף במתיחה כזו? אתם מקבלים כסף מהמותג שהילטון מפרסמת?

"בשום אופן לא. המטרה היא יחסי ציבור. המדענים מצטיירים בעיני הצעירים בשמרנים, כבדים ומרוחקים, ורצינו להציע כיוון קליל יותר".

- הערכתם שהציבור יאמין לכם שההמצאה אמיתית?

"הערכנו שהציבור יאמין שמכון מחקר במימון פריס הילטון הציעה לנו כזה מוצר ושאנחנו בודקים אותו, כפי שציינתי בסרט".

- אתה לא מרגיש שאתם שוחקים את האמינות של המותג "מכון ויצמן"?

"בכל פעם שמודיעים הודעה מדעית, הציבור צריך להיות ביקורתי".

- חלק מהדרך להיות ביקורתי זה לבחון אם ההודעה יצאה מטעם מכון מחקר רציני.

"זו בדיחה! הלצה! את לא חושבת שאנחנו רציניים מדי בארץ הזו?".