המלחמה בכתות עולה שלב

כך הכריז בית המשפט על "לב טהור" ככת פוגענית

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בשנת 2011 סבתא נואשת פנתה לסיועו של בית המשפט בבקשה להגן על נכדיה מפני הוריהם - בתה של הסבתא וחתנה, אשר הצטרפו לקהילת "לב טהור". "לב טהור", קהילה חרדית אנטי-ציונית קיצונית ביותר המונה בין 50 ל-60 משפחות, נודדת בין מקומות שונים מחוץ לישראל, תוך בידוד מהעולם החיצוני. ההליך המשפטי שיזמה הסבתא הסתיים בהוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילדים בהסכמת הוריהם.

בשנים לאחר מכן החלו להחשף בכלי תקשורת עדויות מזעזעות על המתרחש בקהילה, אשר באותה עת קבעה את מקום מושבה בקנדה, ומדינת ישראל החלה לנקוט הליכים להכרזת נזקקות עבור ילדים שהוריהם הצטרפו לקהילה, במטרה לפקח באמצעות רשויות הרווחה על התנהלותן.

למרבה הצער, צווי עיכוב היציאה מהארץ שהוצאו כנגד הנכדים, וקטינים ממשפחות נוספות השייכות לקהילה, במטרה למנוע את הצטרפותם לכת, הוכחו כבלתי יעילים, משהמשפחות הצליחו להערים על המדינה. חתנה של הסבתא, אשר יזמה את ההליכים המקוריים, הבריח את ילדיו מהארץ באמצעות חציית הגבול לירדן, ואילו משפחה אחרת קיבלה היתר לצאת לבקר את קרוביה בחו"ל לזמן מוגבל, לאחר שהפקידה ערבון גדול, אך לא שבה.

בשנת 2014 רשויות הרווחה בקנדה החלו לחקור את הנעשה בכת, ואף הוציאו צווים זמניים להוצאת חלק מהילדים מבית הוריהם. עקב כך ברחו חברי הכת למחוז אחר בקנדה, ומאוחר יותר קבעו את מושבם בגוואטמלה. בספטמבר 2016 גם הרשויות הגוואטמלה פשטו על הקהילה, אך פעם נוספת עלה בידיה להימלט, וכעת היא חיה בג'ונגל הדרום אמריקאי, רחוק מהישג ידן של הרשויות הישראליות.

על אף שההורים הנתבעים ברחו מהארץ בעיצומו של ההליך המשפטי בעניינם, בית המשפט לענייני משפחה המשיך לנהל את ההליך בהיעדרם, ולאחרונה אף הוציא פסק דין מקיף ביותר אודות הקהילה, ומשמעות ההצטרפות אליה מבחינת הכרזת ילדי החברים בה כ"נזקקים".

בפסק דינו בית המשפט מנתח את השאלה המרכזית, האם הקהילה עונה על הקריטריונים להגדרת "כת" - להבדיל מקהילה, ואם כן, האם זוהי כת "פוגענית". בית המשפט ענה על שתי השאלות בחיוב, כשהוא דוחה את טענת ההגנה של חברי הכת, לפיה אין הבדל בינם לבין קהילות חרדיות קיצוניות אחרות, הנהנות מאוטונומיה לנהל את אורח חייהן ללא הפרעה.

בבית המשפט נחשפו עדויות קשות ביותר על שליטתו המוחלטת של מנהיג הקהילה בחבריה מבחינה פיזית, נפשית וכלכלית, באופן כה קיצוני, עד כי אינו מקובל אף בקהילות החרדיות. בית המשפט קבע כי חברי הקהילה נדרשים לציות מלא ובלתי מתפשר אחר כל הוראה של המנהיג ומקבלים עונשים גופניים קשים וכן גזירות של תענית דיבור וצום במשך חודשים, כעונש על הפרתן. השליטה כוללת מניעת קשר עם העולם החיצון, לרבות עם בני משפחה שאינם חברי הקהילה, ומניעת עזיבתם של חברי הקהילה כרצונם.

משליטתו הקיצונית של המנהיג בחברי הקהילה נובעת גם התנהלות פסולה כלפי ילדי הקהילה, שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בענישה גופנית קשה, בנישואי קטינים החל מגיל 14 עם בני זוג מבוגרים מהם בעשרות שנים, בחיוב זוגות להתגרש על-פי גחמות של המנהיג ובהפרדת ילדים מהוריהם למשך שנים כענישה. הוכח כי גם קטינים שעלה בידם להימלט מהכת, סובלים מבעיות פסיכיאטריות קשות במשך שנים רבות לאחר מכן.

על אף שכרגע לפסק הדין אין משמעות מעשית כלפי הנתבעים הספציפיים, אשר כאמור נמלטו מישראל, בית המשפט בחר להשלים את ההליך במעמד צד אחד, ולפרסם את פסק הדין בתקווה שיועיל לאחרים.

ראשית, יש בו הכרזה רשמית של מדינת ישראל על קהילת "לב טהור" ככת פוגענית, ולכן מעתה ואילך תהיה היענות מיידית לפנייתם של בני משפחה, בנוגע לקטינים שהוריהם מתכוונים להצטרף ל"לב טהור", להכריז על ילדיהם כ"קטינים נזקקים" לאלתר, ולהוציאם פיזית מרשות הוריהם, בטרם יבריחו אותם מהארץ.

בנוסף קורא בית המשפט להפעלת מלוא המשאבים המדינתיים על-מנת לנסות ולהשיב למדינת ישראל את כל ילדי קהילת "לב טהור", תוך שימוש בפסק הדין במישור הבינלאומי, כבסיס לפניית הרשויות בארץ לרשויות בחו"ל, לנקיטת פעולות בנוגע לחברי הקהילה, ובעיקר לקטינים שבה.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", מומחית לדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il