מכורים לקניות באינטרנט: 52 מיליון חבילות הגיעו בדואר ב-2016

סקר דואר ישראל: 82% מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל נוהגים לערוך קניות מאתרים מחו"ל, לעומת 70% שקונים באתרים מהארץ ■ 61% הצהירו כי יגדילו את היקף הקניות אונליין אם תקרת הפטור ממס תעלה ל-200 דולר

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

מנתונים שמפרסמת היום (ב') דואר ישראל עולה כי 52 מיליון חבילות הגיעו בשנת 2016 דרך דואר ישראל. הצפי בשנת 2017 הוא למסירה של כ-59 מיליון חבילות וכ-100 מיליון חבילות בשנת 2020 - בהתאם לגידול בהיקף הקניות באינטרנט.

כמה קונים ובאיזו תדירות?

82% מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל נוהגים לערוך קניות של מוצרים דרך האינטרנט מאתרים מחו"ל, לעומת 70% שקונים באתרים מהארץ. רבע מהקונים באתרים בחו"ל מזמינים מוצר פעם בשבוע, לעומת 16% מהקונים מאתרים מהארץ - כך עולה מנתוני סקר אינטרנטי שערכה חברת דואר ישראל במאי 2017 באמצעות מכון המחקר "שילוב R2I".

העיר שנחשבת לשיאנית מבחינת כמו הקונים היא ראשון-לציון, כאשר תושבי העיר מזמינים הכי הרבה מחו"ל ביחס לגודל האוכלוסייה. אחריה היקף המזמינים הגדול הם תושבי רמת-גן, פתח-תקווה, גבעתיים ותל-אביב.

עוד עולה מהסקר כי בני 18-49 קונים יותר לעומת צרכנים בגילאי 50+ (86%-85% לעומת 75%), בעלי השכלה תיכונית ומעלה קונים יותר (85%-86% לעומת 66% מקרב בעלי השכלה נמוכה) ובעלי הכנסה גבוהה מהממוצע (90% לעומת 79%-80% מבעלי הכנסה ממוצעת ומטה).

לצד מבול האתרים הישראלים שקמו לאחרונה, יש מי שמפרגן: הסקר חושף כי קנייה מאתרים ישראליים נפוצה יותר בקרב בני 30-49 (77% לעומת 67% מגילאי 18-29 ו-65% מגילאי 50+), בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע (83% לעומת 66%-67% מבעלי השכלה ממוצעת ומטה), והיא עולה עם רמת ההשכלה (48% בקרב בעלי השכלה נמוכה ו-77% בקרב בעלי השכלה גבוהה).

מה הישראליים מזמינים באתרים מקומיים ובינלאומיים?

מוצרי ביגוד הם הפריטים העיקריים שנוהגים הגולשים לקנות מאתרי אינטרנט מחו"ל (כ-60%). הסגמנט הבא הוא של טלפונים סלולריים ומוצרים משלימים (44%), לאחר מכן הנעלה (33%), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (32%) וצעצועים (29%).

בקרב הקונים מאתרים מהארץ, רשימת המוצרים דומה לאלה שנקנים מחו"ל, אם כי שיעור הרוכשים בגדים נמוך יותר ועומד על 36% בדומה למוצרי חשמל ואלקטרוניקה (37%). מוצרים אחרים שרוכשים מאתרים מקומיים כוללים מחשבים ומוצרים משלימים מהתחום (25%) וטלפון סלולרי ומוצרים משלימים מהתחום (24%).

קונים יותר

51% מהקונים מאתרים מחו"ל ו-28% מהקונים מאתרים ישראליים קונים יותר לעומת השנה שעברה, כש-61% מהקונים מאתרים מחו"ל הצהירו כי יגדילו את היקף הקניות, אם הפטור ממסים יעלה ל-200 דולר (לעומת 75 דולר כיום).

עד כמה תקרת הפטור משפיעה על סל הקניות? כמחצית מהקונים מאתרים מחו"ל מתחשבים בתקרת הפטור ממסים, והם קונים בפחות מ-75 דולר. 

אילו אתרים מעדיפים הישראלים? 

מנתוני הסקר עולה כי בקרב הקונים מאתרים מחו"ל מככב האתר הסיני עלי אקספרס, אחריו ebay ואתר האופנה next הבריטי, אמזון ו-asos.

בקרב הקונים מאתרים ישראליים, גרופון ו-וואלה שופס הם האתרים המובילים.