רשת סירס מוכרת באתר האינטרנט חולצות "לשחרר את פלסטין"

הכיתוב על החולצות שמוצעות למכירה ברשת בתי הכלבו האמריקאית מופיע מעל תמונה של אגרוף מונף, שמתחתיו כיתוב רחב יותר הקורא לשים קץ לכיבוש הישראלי

סירס / צילום: אתר סירס
סירס / צילום: אתר סירס

רשת בתי הכלבו האמריקאית Sears (סירס) הציעה למכירה באתר האינטרנט שלה חולצות טריקו הנושאות את הכיתוב Free Palestine ("לשחרר את פלסטין"). הכיתוב מופיע מעל תמונה של אגרוף מונף שמתחתיו כיתוב רחב יותר הקורא לשים קץ לכיבוש הישראלי. בבדיקה נכון לעכשיו החולצות מופיעות עדיין באתר, אבל הקלקה לקנייה מובילה לדף שאינו נמצא.  

סירס / צילום: אתר סירס
 סירס / צילום: אתר סירס

רשת Sears מפעילה עשרות בתי כלבו בארה"ב, שמוכרים מוצרים בתחומים מגוונים - מביגוד והנעלה, דרך מוצרים לבית ולגינה ועד למוצרי חשמל. לצרכן הישראלי הרשת פחות מוכרת, כי היא איננה מפעילה כאן סניפים פיזיים, אך לצרכנים דיגיטליים האתר שלה נחשב לאחד מאתרי המכירות המובילים בארה"ב.

אפליקצייית shope your way, שסירס מפעילה לצורך מכירות אונליין, מבדלת אותה מאוד מהמתחרים מבחינת חוויית קנייה ביחס לפעילות אי-קומרס טיפוסית של רשתות אחרות. הדגש של האפליקציה הוא חברתי מאוד, כשלצרכנים הדיגיטליים יש אפשרות גם להיעזר לאורך הקנייה בייעוץ מקצועי וגם לחוות דעה על מוצרים וקטגוריות.

למרות היעדר פעילות סניפים בישראל, לרשת יש קשר משמעותי לשוק המקומי. למעשה, ממשרדי החברה וממרכז הפיתוח בהרצליה מופעלת עיקר הפעילות המקוונת של סירס - לרבות ניהול מלאי הפריטים באתר. לא פחות מ-100 עובדים מועסקים כאן, ופעילותם נחשבת לאסטרטגית מאוד עבור הרשת כולה. ראיה לכך ניתן אולי למצוא בכך שהם מדווחים ישירות למנכ"ל.

מרכז הפיתוח בישראל אמור היה להיות גם העוגן המרכזי לפיתוח אי-קומרס של הרשת מחוץ לארה"ב, בשלב הראשון כפיילוט בישראל ובהמשך התרחבות לשווקים נוספים. החברה רכשה לפני מספר שנים את הסטארט-אפ Delver, שהיה על סף סגירה, ועל בסיסו הוקם מרכז הפיתוח שפועל בשנים האחרונות מתחת לרדאר.

כשב-Sears החלו לפתח אספירציות התרחבות, גויסה לצורך ניהול הפעילות עינת נמש, לשעבר מנהלת שיווק בקוקה-קולה, שהחזיקה בתפקיד מספר חודשים ואז החליטה לפרוש לטובת תפקיד בגוגל. כתוצאה מכך הובא לניהול הפעילות מנהל מארה"ב, שמדווח כאמור ישירות למנכ"ל הרשת.

במרכז הישראלי בחנו את האופן בו יש להיכנס לפעילות בינלאומית - לא בהכרח כזרוע מקומית של Sears, אלא כהישענות על טכנולוגיות שפותחו במרכז הישראלי ומתוך מטרה לקדם פעילות של מסחר חברתי (Social Commerce).

ואכן החולצות, שמן הסתם לא יתקבלו באהבה על-ידי ציבורים רבים, מופיעות תחת ההגדרה "הסכסוך הערבי-ישראלי".

רשתות בינלאומיות לא נוטות בדרך-כלל להיכנס במכוון לאמירות פוליטיות שעלולות לסבך אותן עם חלק מהצרכנים, בין היתר הודות לכך שבעידן האינטרנט והרשתות החברתיות חולצה שהוצגה בחנות באירופה יכולה עד מהרה למצוא את עצמה במהדורות החדשות בעולם כולו, וכך גם בוודאי פריטים שמוצגים באתרי סחר.

דוגמה לכך אפשר למשל למצוא בחולצה דמויות מדי האסיר עם הטלאי הצהוב ששווקה על-ידי זארה, שקיבלה תגובות של גולשים זועמים שמצאו בה דמיון רב למדי האסירים במחנות הריכוז בתקופת השואה. בלחץ הגולשים הזועמים זארה התנצלה והודיעה כי תשמיד את החולצות.