ועדת הבריאות אישרה: בקרוב - מזון בריא יותר בצהרונים

הוועדה אישרה תקנות המגדירות מזונות מותרים להגשה ומזונות אסורים במסגרת הצהרונים במסגרות הלימוד, כאשר הפיקוח על כך יתבצע ע"י משרד הבריאות ■ אילו מאכלים נשארו בחוץ?

תזונה / צילום: שאטרסטוק
תזונה / צילום: שאטרסטוק

משנת הלימודים הקרובה יוגש מזון בריא יותר בצהרונים - כך אישרה הבוקר (ג') ועדת הבריאות של הכנסת. הוועדה אישרה תקנות המגדירות מזונות מותרים להגשה ומזונות אסורים במסגרת הצהרונים במסגרות הלימוד.

עוד נקבע כי הפיקוח על המזונות שיוגשו בצהרונים הפועלים במסגרות מפוקחות של הרשויות השונות ייעשה על-ידי משרד הבריאות, וכאמור הוא ייכנס לתוקף כבר בשנת הלימודים הקרבה.

למעשה, בכל המכרזים שמוציא השלטון המקומי לצהרונים הפועלים בבתי הספר ובגני הילדים יוכנס סעיף המתייחס למזונות המוגשים כחלק בלתי נפרד מתנאי הפעלת הצהרון במסגרת הלימודית.

יודגש כי עד כה היה פיקוח תברואתי על המזון שהוגש במסגרת הצהרונים (בדומה לפיקוח על קייטרינג ומזון מוסדי), אבל לא היה פיקוח על המזונות עצמם ועל איכותם בהיבט הבריאותי.

לדברי ח"כ רחל עזריה (כולנו), מיוזמי החוק, "מדובר בפעם הראשונה שהמדינה מתערבת בנושא המזון המוגש בצהרונים. נושא הצהרונים היה עד כה בגדר עדר בלי רועה. במסגרת תוכנית 'נטו משפחה' זו פעם ראשונה שהגדרנו את המילה 'צהרון' בחוק. פגשנו מקרים של ילדים בני 5 שיש להם כולסטרול של גבר בן 50, וזה משהו שאי-אפשר לשתוק אליו. ארוחת הצהריים שמוגשת לילדים בצהרון היא הארוחה המרכזית שלהם ביום, וחייבים להתערב בתוכן המוגש. עבדנו קשה על פתרון של בעיה שחלק גדול מהציבור לא מבין אותה, מתוך הבנה שאם לא נדאג לזה, אנחנו כבר יכולים לשער מה יחכה לילדים, לחברה ולמדינה. בזכות יישום התקנות הללו המצב הבריאותי ישתפר".

- האם החוק קבע מחיר מרבי לארוחה שרוכש הצהרון מחברת הקייטרינג, והאם לא הובע חשש שהמחיר יתייקר?

"שינועי התפריט לא מייקר עלויות. אוכל בריא הוא לא אוכל יקר יותר. כשכיהנתי בסגנית ראש עיריית ירושלים, שינינו את כל התפריטים של הצהרונים בעיר והוכחנו שזה לא מייקר. אפשר לתמרן בין העלויות - במקום לקנות עוגות, ממרח שוקולד או שניצלונים מעובדים, מעבירים את התקציב לקנייה של מזון בריא, כולל בשר דל-שומן. אפשר גם לשלב ארוחות צמחוניות - אנחנו לא מדברים על קינואה אורגנית, שהיא יקרה, אלא על אורז ושעועית, שהם מזונות לא יקרים. משחקים עם מה שיש, ואין סיבה לייקר את ההוצאה על הרכיבים".

- האם החוק כולל סנקציה על המפרים?

"החלטנו לא להשית קנסות כספיים אלא לפגוע בהיבט הכספי אבל מזווית אחרת, למשל במניעה של צהרון לגשת למכרזים או באי-תשלום עבור יום שבו יוגש מזון לא בריא. פקחי משרד הבריאות הם שאמונים על הנושא הזה. מפעיל הצהרון מחויב לעבוד עם ספקים שמתחייבים לעמוד בתקנות".

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון כי "אסור שיהיה יום לא מנוצל להתפתחות הילד, וזה כולל את המערכות הלא רשמיות ובוודאי את נושא ההזנה. הנטל הגדול הוא על משרד הבריאות, אבל גם צריך את משרד החינוך והרשויות המקומיות בשביל לעמוד בתאריך היעד של פתיחת השנה".

בין היתר נקבע כי ילדים בגילאי 3 עד 5 יקבלו לארוחת הצהריים מדי יום מנה עשירה בחלבון (חזה עוף, שניצל אפוי וכו'), חצי עד שלושת רבעי כוס (תלוי בגיל) של דגנים מלאים וקטניות (אורז, קוסקוס, עדשים וכו'), חצי כוס ירקות וחצי יחידת פרי. כמו כן, תתאפשר ארוחה צמחונית. ילדים בגילאי 6 עד 10 יקבלו מנות דומות, אך במשקלים ובכמויות גדולים יותר.

עוד נקבע כי ייאסר על מפעילי הצהרונים לתת לילדים משקאות ממותקים, מאפים עשירים בשומן ובשומן רווי, פיצה, צ'יפס, חטיפים, חמוצים, קטשופ ומיונז. בנוסף יחויב המפעיל לספק ארוחות עם הרכב מזון ייעודי לילדים עם רגישויות (בהתאם להצהרת ההורים). האריזות הייעודיות יסומנו באופן בולט.

בין המוצרים שיוצאו מהתפריט: קטשופ, מיונז, אבקות מרק, ממרח שוקולד, ריבה, משקאות ממותקים, תה, גבינות עתירות שומן, מזון מטוגן ומזון מעובד. המוצרים המותרים להגשה כוללים תיבול מתבלינים טריים, שימוש בשמני זית וקנולה, אבוקדו, טחינה, ממרח בוטנים מים וסודה.

נציין כי עד כה הפיקוח על המזונות המוגשים בבתי הספר נגע לאוכל ומשקאות הנמכרים במזנונים - האיסור מתייחס למשקאות ממותקים או למזונות עתירי שומן, כשהחוק אף קובע סנקציות כספיות על מזנונים שיימכרו לתלמידים מזון לא בריא. בשטח נדמה כי התמונה שונה, משום שבמזנונים רבים נמכרים משקאות ממותקים באין-מפריע. 

אין כניסה לקטשופ ולשוקולד
 אין כניסה לקטשופ ולשוקולד

מחיר מרבי לצהרונים

צהרוני הילדים נמצאים בכותרות גם לאור החלטת הממשלה לקבוע מחיר מרבי שיוכלו לגבות מההורים: המחיר, העומד על 935 שקל בחודש, משקף הוזלה של מאות שקלים ביחס למרבית התעריפים שמשלמים ההורים כיום, אלא שלצד ההטבה שיקבלו ההורים באמצעות החיסכון הכספי, בימים האחרונים רצה עצומה בין ההורים המבקשת לבטל את ההחלטה, לאור החשש כי בכדי לעמוד במחיר היעד ולהצליח לשקף גם רווחיות וכדאיות כלכלית - במקרה הטוב, הצהרונים יתפשרו על איכות התוכן ועל כמות העובדים שיועסקו בצהרון בכדי לעמוד במחיר היעד, כשהחשש העיקרי הוא שצהרונים איכותיים לא ייגשו כלל למכרזים של הרשויות המקומיות.

הצעת החוק של יו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי ושל ח"כ יפעת שאשא-ביטון טרם אושרה סופית.