וולס פארגו מכר ביטוח רכב ל-800 אלף לקוחות בלי ידיעתם

השערורייה מצטרפת לסקנדל של פתיחת יותר מ-2 מיליון חשבונות על שמם של לקוחות שלא נתנו את רשותם לכך ■ הבנק: תכננו לגלות על הבעיה לאחר שנפצה את הנפגעים

סניף של וולס פארגו בניו יורק / צילום: רויטרס
סניף של וולס פארגו בניו יורק / צילום: רויטרס

גילויים חדשים בנוגע לוולס פארגו  מראים כי במשך שנים רשם הבנק לווים שלו, ללא ידיעתם, לתוכניות ביטוח רכב יקרות. גילויים אלה מעמידים את הבנק תחת לחץ לספק תשובות נוספות בנוגע לשערורייה שנמשכת חודשים רבים, סביב שיטות מכירה שגרמו נזק למיליוני אמריקאים. 

החדשות האחרונות שלפיהן נוטלי הלוואות רכב חויבו באופן פסול עבור ביטוח טלטלו את המשקיעים פעם נוספת, ושלחו אתמול (שישי) את מניית וולס פארגו לירידה של 2.6%.

בעלי מניות, אנליסטים, מחוקקים וגופים צרכניים דרשו תשובות בנוגע לאופן שבו התגלה המצב, ומדוע לא חשף וולס פארגו את הבעיות בשלב מוקדם יותר, בהתחשב בכך שכבר קיימת טלטלה סביב חשבונות כרטיסי אשראי והפקדה מזויפים, שנפתחו על שמותיהם של לקוחות שלא נתנו את רשותם לכך.

"זוהי שערורייה ענקית - פעם נוספת", אמר סקוט סטרינגר, המפקח על קרנות פנסיה ציבוריות המחזיקות בכ-11.6 מיליון מניות וולס פארגו. "זה לא ייאמן, שערורייתי, עצוב, ועם זאת - טיפוסי לוולס פארגו. לא מדובר רק בכשל תאגידי. הדבר גרם נזק אמיתי לאנשים".

סטרינגר קרא לבנק להרכיב גוף בלתי תלוי ולחשוף "מיד" מידע נוסף. 

וולס פארגו גילה בעיות פוטנציאליות לראשונה לפני שנה, כאשר עסקי ההלוואה לרכב החלו לקבל תלונות בהיקף יוצא דופן, כך אמר בריאיון פרנקלין קודל, העומד בראש ההלוואות לצרכנים. 

תוכנית הביטוח לרכב הושעתה במהירות, והבעיה צברה תאוצה ועברה להנהלה הבכירה, למועצת המנהלים ולרגולטורים, אמר קודל. וולס פארגו תכנן לדחות את הגילוי הפומבי עד שיודיע ללקוחות שנפגעו ויפצה אותם.

לדברי קודל, "הבעיה בחשיפה לשוק היום או לפני כמה חודשים, היא בכך שלקוחות מתחילים להתקשר ולשאול מתי הם יקבלו את הכסף שלהם. לומר להם 'כן, נחזור אליכם' זו לא חוויית לקוח כל כך מוצלחת".

הבנק נאלץ להוציא הודעה לעיתונות ביום חמישי בערב לאחר ש"ניו יורק טיימס" דיווח ש-800 אלף מהלווים של הבנק חויבו עבור ביטוח שאותו אינם צריכים, מאז ינואר 2012 ועד יולי 2016. 

וולס פארגו מתכנן להחזיר 80 מיליון דולר ל-570 אלף לקוחות שיימצאו ראויים להחזר.  

הגילויים האחרונים מייצגים את המתרחש בסניפי וולס פארגו ברחבי ארה"ב במשך שנים. על רקע לחץ לעמוד ביעדי מכירות אגרסיביים, פתחו אלפי עובדים חשבונות כרטיסי אשראי ופיקדונות ללקוחות ללא רשותם, במשך תקופה של כמה שנים. 

כחלק מפשרה בהיקף 190 מיליון דולר שהושגה בספטמבר מול הרשויות הרגולטוריות, הודיע וולס פארגו כי נפתחו 2.1 מיליון חשבונות מזויפים. בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד וולס פארגו נטען כי המספר עומד על 3.5 מיליון.

וולס פארגו אמר מוקדם יותר כי לא מצא ראיות לשיטות מכירה פסולות מחוץ לאלו שעליהן נמסר בפעילות הקמעונית של הבנק.  

דיווח שמסר הדירקטוריון באפריל בעקבות חקירה פנימית לא הזכיר בעיות בביטוחי רכב, ומנהלים גם לא דנו בכך במהלך כנס משקיעים שנמשך יום שלם במאי וגם לא בעת הצגה ודיון בתוצאות הרבעוניות.