קבוצת קסטרו-הודיס עוזבת את קבוצת קניוני עזריאלי

תצא מ-5 מקניוני הקבוצה  - קניון מרגליות בהוד-השרון, קניון עכו, קניון קריית אתא, קניון הנגב וקניון חיפה - בעקבות אי-הסכמות על דמי השכירות ■ העזיבה תתרחש במהלך השנה וחצי הקרובות ■ גורם בענף: "ניסיון לשפר עמדות בדמי השכירות"

קסטרו / צילום: איל יצהר
קסטרו / צילום: איל יצהר

קבוצת קסטרו תעזוב את קניוני עזריאלי ותסגור חנויות בחמישה מתוך 15 קניוני הקבוצה בעקבות אי-הסכמות על דמי השכירות. העזיבה תתרחש במהלך השנה וחצי הקרובות ובכפוף לסיומם של חוזים מול הקבוצה.

הקניונים אותם צפויה הקבוצה לעזוב הם קניון מרגליות בהוד-השרון, קניון עכו, קניון קריית אתא, קניון הנגב וקניון חיפה. לעומת זאת, בקניונים המצליחים של עזריאלי קסטרו כן צפויה להישאר, שם היא גם מחזיקה בחוזים ארוכי-טווח, ביניהם קניון עזריאלי בתל-אביב, קניון איילון ברמת-גן וקניון מלחה בירושלים.

גורם בסביבת קבוצת קסטרו אמר היום (ב') ל"גלובס" כי המשא-ומתן בין קבוצת קסטרו-הודיס לקבוצת עזריאלי נמשך כבר מספר חודשים, וכי הצדדים לא הצליחו להגיע להבנות. לדבריו, "קסטרו היום לא מרוויחה בקבוצת עזריאלי בחלק ניכר מהמיקומים, ואין לה טעם להישאר בקניונים חלשים שלהם על-מנת להישאר בקניונים שנחשבים לטובים, שגם בהם הקבוצה לא מרוויחה את מה שצריך. לא ייתכן שהקבוצה תפסיד כסף היכן שעזריאלי מרוויחה. במצב של הנוכחי עודפי המסחר וקניבליזציה בשטח המסחר הקמעונאיים, אין מקום לשלם שכר דירה מופרך שלא תואם לביקושים של היום.

"במבנה התחרות של היום, שבו צריך להוריד מחירים, ויש גידול בהוצאות בין היתר בשל עליית שכר המינימום, אין יכולת לשלם את שכר הדירה שהיה ניתן לשלם לפני עשור. במחלק מהמקרים מותגים בינלאומיים קיבלו תנאים הרבה יותר טובים מקסטרו".

הגורם הוסיף כי אם עזריאלי תבוא לקראת קסטרו, ייתכן שהם יוותרו על המהלך: "זה לא עניין של 10%-15%, זה בהיקפים הרבה יותר משמעותיים. קסטרו חייבת לדאוג להרוויח לפחות קצת. כרגע הנוסחה היא לא נוסחה בריאה".

גורם בכיר בענף מעריך כי על אף שהתנאים של קסטרו טובים יותר בקניונים של קבוצת מליסרון, מדובר בסך-הכול במשא-ומתן לקראת סיום תקופת החוזים: "מדובר בניסיון לשפר עמדות בדמי השכירות ובתנאים המסחריים לקראת סיום אופציות או גמר החוזה. הכלבים נובחים, והשיירה עוברת; רשתות בפריסה ארצית לא יכולות להרשות לעצמן להסתכסך עם אחת מהקבוצות הגדולות. אני מעריך שעזריאלי יידעו לעשות מולם את המשא-ומתן ולהציע להם תנאים שיהיו אטרקטיביים עבורם".

עוד העריך הגורם כי במקרה שעזריאלי תעזוב חלק מהקניונים, מדובר בשני קניונים שנחשבים לחלשים יותר בקבוצה - קניון קריית אתא וקניות מרגליות בהוד-השרון.

קבוצת קסטרו-הודיס מפעילה כיום 431 ומעסיקה 5,500 עובדים בשטחי מסחרי של 61 אלף מ"ר. קסטרו סיכמה את שנת 2016 כשהיא חוצה את רף מיליארד השקלים בהכנסותיה, בהשוואה לכ-917 מיליון שקל בהשוואה לשנה הקודמת.

בחברת קסטרו אישרו את הפרטים. מקבוצת עזריאלי טרם נמסרה תגובה.