נושי ליהמן ברדרס מוכרים את החזקת הבנק בפורמולה 1

הבנק פושט הרגל הודיע שהוא מוכר את החזקתו בחברת המרוצים שנסחרת בנאסד"ק, ששווה היום 1.5 מיליארד דולר לעומת השקעה מקורית של 300 מיליון דולר

פרארי, פורמולה 1 / צלם: רויטרס
פרארי, פורמולה 1 / צלם: רויטרס

לנושי בנק ההשקעות פושט הרגל ליהמן ברדרס ממתינה סוף סוף בשורה טובה מעולם מרוצי המכוניות: הבנק פושט הרגל הודיע שהוא מוכר את החזקתו בחברת המרוצים פורמולה 1 שנסחרת בנאסד"ק, ששווה היום 1.5 מיליארד דולר לעומת השקעה מקורית של 300 מיליון דולר.

המכירה הזו מציינת גם את נפנוף הדגל האחרון של מנכ"ל פורמולה 1, ברני אקסלטון הססגוני, כבעל מניות בחברה. המיליארדר הזה מוכר את יתרת מניותיו ב-20 מיליון דולר. אקסלטון התיישב מאחורי ההגה של פורמולה 1 לפני 40 שנה, והפך אותה מתחביב של חובבנים לסדרת מרוצי מכוניות שהכניסה בשנה שעברה 1.8 מיליארד דולר.

יחד, אקסלטון ומשפחת במבינו הרוויחו 9.4 מיליארד דולר מהדיבידנדים שקיבלו וממכירת מניותיהם בחברת המרוצים.

בעשור האחרון, 1F הייתה בשליטת חברת ההשקעות הפרטיות CVC, אך בינואר השנה היא נמכרה לחברת ליברטי מדיה מקולורדו ב-4.6 מיליארד דולר. המניה זינקה ב-80% מאז שליברטי העבירה מניות מיעוט לבעלים הקודמים, ביניהם אקסלטון.

המוטבת העיקרית מעסקת ליברטי מדיה היא CVC, שהרוויחה 6.4 מיליארד דולר מהשקעה ממונפת של 965 מיליון דולר ב-2006. כמה משקיעים אמריקאים נוספים הצטרפו מאז לליברטי.

ליהמן ברדרס הלווה ב-2002 300 מיליון דולר לחברת המדיה הגרמנית קירש שקנתה מניות בפורמולה 1. קירש פשטה רגל באותה שנה, וליהמן נשאר עם 14.2% ממניות חברת המרוצים. כעבור ארבע שנים, ליהמן מכר את המניות ל-CVC ב-209 מיליון דולר, אך השקיע מחדש את הכסף בחברה תמורת 15.1% ממניותיה. ב-2008, כאשר ליהמן פשט רגל, המניות הועברו לחברת ההחזקות החדשה LBI, שקיבלה את נכסיו הטובים של ליהמן.

המטרה של LBI היא לגייס כמה שיותר מזומנים מן ההחזקות שלה כדי לפצות את נושי ליהמן. זהו תהליך מתמשך, ופירוק החברה יגיע רק אחרי הסדר כל תביעות הנושים של ליהמן.

התשלום ראשון של פורמולה 1 ל-LBI היה במאי 2012, 130 מיליון דולר מתוך דיבידנד בסך 850 מיליון דולר שחברת המרוצים חילקה. כעבור כמה חודשים ליהמן הרוויח שוב ממכירת 3% בחברת המרוצים לקרן הפנסיה של המורים במדינת טקסס, בכ-200 מיליון דולר.