נדחתה עתירה נוספת להיתר שימוש חורג בפאוור סנטר בירקונים

ביהמ"ש על הפסקת העסקת 500 העובדים במתחם: "העותרות אחראיות לאי-העסקתם"

בית המשפט לעניינים מינהליים מחוז מרכז בלוד דחה היום (ג') את עתירת החברות המחזיקות בבעלות על מתחם הפאוור סנטר שבצומת ירקונים, נגד החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז מרכז לדחות את בקשתן לקבלת היתר לשימוש חורג במתחם. בעלות המתחם אף חויבו בהוצאות משפט בסך 18 אלף שקל לטובת המדינה.

בית המשפט הדגיש כי שימוש חורג אינו יכול להכשיר מבנה שהוקם שלא כדין או על-פי היתר שניתן שלא כדין. באשר לשיקול הנוגע לעובדים במתחם ולחשש מהפסקת העסקתם, ציין בית המשפט כי זהו שיקול שיש לקחתו בחשבון, אך העותרות הן אלה שהפעילו מרכז מסחרי שלא כדין והעסיקו בו אנשים ולכן הן האחראיות לאי-העסקתם, ככל שהמרכז המסחרי לא יועתק למתחם חוקי אחר.

מתחם הפאוור סנטר בירקונים הוקם לפני למעלה מ-15 שנה על קרקע בייעוד חקלאי בשטח של כ-45 אלף מ"ר, עליהן נבנה מבנה מסחרי בגודל של כ-11 אלף מ"ר. סגן הנשיא, השופט יעקב שינמן, הדגיש בפסק הדין כי כל הבקשות שהגישו העותרות להכשרת המבנה או הפעילות במתחם, או לדחיית צווי ההפסקה השיפוטיים שהוצאו לו, נדחו על-ידי בתי המשפט השונים ועל-ידי רשויות התכנון, ובכללן הוועדה המחוזית. בין הנימוקים המרכזיים שעלו, הם כי מדובר במבנה מסחרי גדול מאוד הבנוי בשטח רגיש תכנונית של נחל הירקון וסביבתו, במבנה הממוקם באזור המוגדר מבחינה תכנונית כאזור חקלאי, במקרקעין שהוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים החליטה שלא לבטל את הכרזתם כשטח חקלאי. כמו כן גם בכך שמדובר במבנה הפועל למעלה מ-15 שנה על קרקע חקלאית מוכרזת,

במבנים שחלקם לפחות בנויים ללא היתר כלל וחלקם האחר ההיתר לבנייתם התקבל או הוצא שלא כדין. נוסף לכך, מדובר במקרקעין ומבנה שבגינם העותרות ואחרים הורשעו ונגזר עליהם קנס של 15 מיליון שקל והוצאו צווי הריסה והפסקת שימוש.

בית המשפט פסק כי כל אחד מהשיקולים האמורים הוא ראוי ולגיטימי בעת בחינת בקשה לשימוש חורג, וכי אין מקום להתערב בהחלטת הוועדה המחוזית, שהייתה "החלטה סבירה ונכונה מאוד, בנסיבות העניין". השופט שינמן הוסיף, כי גם אם בין שיקוליה מבקשת הוועדה המחוזית לגדוע המשך פעילות בלתי חוקית, אין כל פסול בכך, אלא להפך.

בתחילת אוגוסט ניסתה ועדת הפנים של הכנסת מהלך שיאפשר דחייה של שנתיים בסגירת במטרה למנוע את פיטוריהם המיידים של 500 עובדים עד הקמת מתחם קסם הנמצא בקרבת מקום - שבמהלכן יחולט שכר הדירה מהבעלים. בתום הדיון סוכם כי נציגי העובדים והפרקליטות ינסו למצוא פתרון שיאפשר את דחיית פינויו.

מתחם ירקונים הוקם בשנות התשעים וכיום פועלות בו בין היתר רשתות סופר-פארם, טויס אר אס, מחסני תאורה, H&O ואייס, המעסיקות מאות עובדים. הוא נמצא בבעלותם של חברת הכשרת הישוב של עופר נמרודי ואנשי העסקים עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר.

בעת הקמתו אושרו במוסדות התכנון היתרים לשימוש חורג בקרקעות, שייעודן המקורי הוא לחקלאות. במקביל, קידמו מוסדות התכנון תוכנית מתאר לשינוי הייעוד של המתחם למסחרי. ב-1999 החליטה הוועדה המחוזית וכן ועדות של המועצה הארצית לתכנון לקדם במקום תוכנית מתאר חדשה לפארק ירוק, וב-2003 נאסר על היזמים לפעול בו. בעקבות ההחלטה הזאת, הכוללת את פינוי שטחי המסחר מהשטח, הגישה הפרקליטות תביעה נגד יזמי המתחם על כך שהמשיכו להפעיל אותו למרות החלטת בית המשפט.

בשנת 2012 הרשיע בית משפט השלום בכפר סבא את יזמי המתחם, לאחר שבמסגרת הסכמי טיעון שהודו באישומים שיוחסו להם. בחודש מאי האחרון פסק בית משפט השלום בכפר סבא כי המבנה נבנה על קרקע חקלאית מוכרזת והורה על פינוי המתחם עד 1 בספטמבר השנה, אך בפועל המתחם צפוי להיהרס רק תשעה חודשים לאחר מכן - ביוני 2018.