שני עשירי עולם האופנה מתחרים על שינוי פניה של פריז

סאגת היריבות בין ברנאר ארנו, בעלי לואי ויטון, לפרנסואה פינו, בעלי גוצ'י ואיב סן לורן, עולה מדרגה: השניים מתאמצים להטביע את חותמם על בירת צרפת באמצעות מבול של פרויקטי בנייה ושיפוץ של מבנים חדשים, ויש להם שפע של משאבים לשם כך

חנות הדגל של לואי ויטון בכיכר ונדום / צילום:בלומברג ,Balint Porneczi
חנות הדגל של לואי ויטון בכיכר ונדום / צילום:בלומברג ,Balint Porneczi

המיליארדרים ברנאר ארנו ופרנסואה פינו מטביעים את חותמם על הנוף העירוני של פריז. תחילה הם התחרו זה בזה בשוק תיקי היד והאופנה העילית, וכעת מתחרים על העיר עצמה.

ברנאר ארנו בן ה-68 ופרנסואה פינו בן ה-81 - שניים מהאנשים העשירים באירופה - מתחרים זה בזה בקידום יוקרתם האישית באמצעות מבול של פרויקטי בנייה שיעצב מחדש את פניה של פריז כבירת השופינג של מוצרי המותרות, וגם כבירת האמנות המודרנית. חגיגת הבנייה קורית עכשיו, קרוב לעשרים שנה לאחר שהשניים התחרו זה בזה על השליטה במותגים שונים, ביניהם גוצ'י ואיב סן לורן.

לפני שנתיים החלה LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton של ארנו לשקם את חנות הכלבו Samaritaine שנמצאת על גדות נהר הסן, ועל פי דיווחים מגיעה עלות השיקום ל-500 מיליון אירו (591 מיליון דולר).

במסגרת הפרויקט יהפוך חלק מהבניין, שנחשב לאבן דרך בתולדות הארט-דקו, למלון יוקרה במותג Cheval Blanc.

במרחק של חמש דקות הליכה בלבד, עושה פינו - שמשפחתו שולטת בקבוצת היוקרה המתחרה, קרינג - מאמצים קדחתניים לשקם את המבנה ששימש בעבר כבורסת הקומודיטיס, כדי להציג בו חלק מאוסף האמנות המודרנית שלו.

שני הפרויקטים עוצבו בידי אדריכלים יפנים שזכו בפרסי פוליצר, ושניהם יושלמו על פי התוכניות בסוף השנה הבאה.

"עליית מדרגה"

הכסף של תעשיית האופנה החל להיכנס לעולם התרבות הפריזאי בשנות השבעים באמצעות פרויקטים כמו Espace Pierre Cardin, "אבל עם LVMH ופינו מדובר בעליית מדרגה", אמר מייקל סטורפר, פרופסור ללימודים אורבניים בבית הספר לכלכלה של לונדון והמכון למדע המדינה בפריז.

"כל זה הולך ביחד - יש חבילת שופינג של מוצרי מותרות, של ביקורים במוזיאונים ושל בתי מלון. יש שדרוג משמעותי למדי בתחום הזה".

הפרויקטים האלה הם הפרק האחרון בסאגה של יריבות הדדית שהחלה בשנות התשעים, כשהחברה הידועה כיום בשם קרינג זכתה בשליטה על גוצ'י לאחר מאבק ב-LVMH, ואף חטפה לה את איב סן לורן, שאליה לטש עיניים גם ארנו.

לא ברור אם מדובר בצירוף מקרים, או אם שני אילי המותרות מנסים להביס זה את זה במרוץ נוסף.

אף אחד מהשניים לא הסכים להגיב על הפרויקטים הנוכחיים.

לשני הגברים, וגם לשתי החברות שבהן הם שולטים ושפועלות מפריז, יש שפע של משאבים להגשים את שאיפותיהם בתחום הנדל"ן. ארנו, יו"ר ומנכ"ל LVMH, ניצב במקום השביעי במדד עשירי העולם של בלומברג, ופינו ניצב במקום ה-33.

החודש פתחה לואי ויטון את חנות הדגל שלה בכיכר ונדום לאחר תהליך שיקום שארך ארבע שנים, ובכך הצטרפה למותגים אחרים של LVMH - דיור, Hublot ו-Chaumet - באזור התכשיטנים האייקוני בקרבת מלון ריץ הפריזאי.

חנויות חדשות

LVMH חגגה את פתיחת החנות - בית טורי מהמאה ה-18 שעיצובו החדש כולל מוטיב שמש זהובה שמכסה חזית שלמה של הבניין - במסיבה שבה השתתפו קייט בלנשט ומישל וויליאמס, ושכללה הופעה של וויל סמית. בינתיים רועשים המסורים בצדה האחר של הכיכר, שבו זוכה ביתו בן 124 השנים של בעלי מותג התכשיטים בושרון שבבעלות קרינג, למתיחת פנים.

בשנתיים האחרונות פתחה LVMH חנויות חדשות בפריז למותגיה, כולל ג'יבנשי, מזוודות Rimowa וסלין. קרינג - שבראשה עומד מ-2005 בנו של פינו, פרנסואה-אנרי - הגדילה את מספר החנויות שלה בפריז למותגים של גוצ'י, סן לורן, בוטגה ונטה ואלכסנדר מקווין, על פי נתוני Exane BNP Paribas.

"הם תחרותיים. הם תמיד ראש בראש", אמרה דלפין דיון, פרופסורית שמתמחה בתחום המותרות בבית הספר לעסקים Essec שבקרבת פריז. "התחרות בין המותגים שלהם היא תחרות על המיקומים הטובים ביותר, ומדובר בתחרות ברוטלית".

בגדה השמאלית של נהר הסן, העבירה קרינג אשתקד את משרדיה הראשיים למתחם משופץ של בית חולים מהמאה ה-17. המבנה ממוקם ברחוב de Sevres, צעדים ספורים מחנותה הנחשקת של LVMH Le Bon Marche, שאותה רכש ארנו יחד עם חברת כריסטיאן דיור כשהשיק את אימפריית המותרות שלו בשנות השמונים.

קרינג משקמת מבנה בולט נוסף באותה השכונה, Abbaye de Penthemont, במטרה להפוך אותו למשרדיו הראשיים של מותג איב סן לורן.

שני הגברים שקדו במשך שנים על בניית מוסדות אמנות מודרנית שהפכו לציוני דרך בעיר.

לפני יותר מעשר שנים נטש פינו את תוכניתו לבנות מוזיאון על אחד האיים בנהר הסן, וזאת עקב התנגדותם של הפקידים המקומיים.

במקום זאת, הוא החליט לפתוח את המוזיאון בוונציה. זמן קצר לאחר מכן חשפה LVMH בהנהגת ארנו תוכנית לבניית Fondation Louis Vuitton, מרכז לאמנות מודרנית שעוצב בידי פרנק גרי ונפתח לפני שלוש שנים תחת אור זרקורים בינלאומי ביער בולון בפאתיה המערביים של פריז.

בסופו של דבר הצליח פינו ב-2016 לגבש עסקה על הקמת מוזיאון משלו במרכז פריז, במבנה ששימש כבורסת הקומודיטיס של פריז.

במקביל להתקדמות יישומו של פרויקט זה, מגביר ארנו את מאמציו להפיח חיים בסביבת Foundation Louis Vuitton. הוא הזמין את גרי לשקם את המוזיאון לאמנויות ומסורות פופולריות, שנמצא בקרבת מקום, ושנסגר ב-2005.

כמו כן ארנו חבר ל-Compagnie des Alpes בהוספת 17 אטרקציות "סטימפאנק" חדשות לפארק השעשועים הקרוב לשני המוזיאונים.

יש גם שיתוף-פעולה

יריבות הנדל"ן בין שני אילי המותרות נכנסה להילוך גבוה, אך בכמה תחומים עסקיים אחרים גיבשו שתי החברות של המיליארדרים שיתוף-פעולה שנראה היה בלתי אפשרי בתחילתה של המאה הנוכחית, כש-LVMH עתרה לבית המשפט לחסום את עסקת ההשתלטות של קרינג על גוצ'י.

תיקי היד של מותג העל האיטלקי נמכרים כעת באתר האינטרנט מרובה-המותגים של LVMH, 24Sevres.com, שהושק השנה.

בחודש שעבר חברו LVMH וקרינג במהלך שאוסר העסקת דוגמניות רזות יתר על המידה ודוגמניות שגילן נמוך מ-16 שנים, בכל המותגים של שתי החברות.

אחד מבכירי LVMH, אנטואן ארנו, בנו הבכור של ברנאר ארנו, יו"ר החברה, הודה בריאיון כי המהלך המשותף הוא יוצא דופן. "כמה סוגיות נמצאות מעל כל תחרות", הוסיף אנטואן.

מבחינתם של חסידי שימור המבנים ההיסטוריים, הרחבת פעילותן של יצרניות מוצרי המותרות בפריז מניבה תוצאות מעורבות. יצרניות המותרות עובדות עם אדריכלים מעולים, לדברי ז'וליאן לקאז, חבר במועצת המנהלים של ארגון שימור המבנים Sites and Monuments. תדמיתו של מותג מותרות עולה בקנה אחד עם שימור חלקם הפנימי של מבנים היסטוריים יותר מאשר תדמיתם של מותגים אחרים, לדברי לקאז.

אך לקאז מזהיר כי השקעה ב"מחוות ארכיטקטוניות" דרמטיות עלולה להניב תוצאות הפוכות מהמצופה.

"יש רצון להשיג נראות, וזה הגיוני כשמדובר במותג", אמר לקאז. "אבל הסכנה טמונה באובדן האחדות הארכיטקטונית שמעניקה לפריז את קסמה".