העץ עולה לגובה: הכוכב החדש-ישן של תחום הבנייה

האם הדבר הבא בבנייה של בניינים בגובה ממוצע יהיה העץ? ברחבי העולם כבר יש דוגמאות לכך

בניה בעץ    / צילום:רויטרס, מיקסיקאס
בניה בעץ / צילום:רויטרס, מיקסיקאס

אחד החומרים החדשים ביותר בבנייה בגובה בינוני למגורים ולמשרדים מגיע ממקור ישן: עצים.

הודות להמצאת העץ משולב השכבות (Cross-Laminated Timber, CLT) - תחשבו על עץ לבוד אבל עבה וחזק יותר - מסוגלים כעת אדריכלים לעצב בניינים בעלי 10-12 קומות ואפילו יותר, עם ליבה ופנלים מעץ.

עץ מהונדס לא החליף לחלוטין את הפלדה, את הבטון המזוין או את הלבנים בבנייה לגובה בינוני, אך חלק מהבונים טוענים שהחיסכון בעלויות והתועלות הסביבתיות הופכות את העץ לחלופה טובה בשימושים רבים. הנה הצצה על בניינים מעץ מהונדס ברחבי העולם.

מלבורן

Forte, בניין בן 10 קומות ו-23 יחידות דיור בשכונת ויקטוריה הרבור במלבורן, היה מבנה העץ בגובה בינוני הראשון באוסטרליה, ובנייתו הושלמה ב-2012, לדברי המפתחת Lendlease. המבנה בנוי מעצי אשוחית נורווגית שצמחו באוסטריה ועובדו ללוחות CLT. לכל יחידת דיור מצורף גן ירקות משלה.

בניין Forte במלבורן / צילום: Victoria Harbour
 בניין Forte במלבורן / צילום: Victoria Harbour

אמסטרדם

בניין Patch22, שמכיל 22 דירות, מתנוסס לגובה של כ-30 מטרים. לדברי האדריכל והמפתח טום פרנצן, "אף אחד לא קנה דירות, אז הבנו שאנחנו צריכים לעשות משהו שונה. בנייה מעץ הייתה אמורה למשוך את מי שכינינו 'האנשים המשוגעים', שיש אפילו בתקופת משבר, וזה התברר כנכון". הדירות בבניין (שנמכר במקורו כשטח ריק) נמכרות במחיר של 300 דולר לרגל רבועה (0.092 מ"ר). מכירה חוזרת תתבצע במחיר של 645 דולר לרגל רבועה.

בניין Patch22, אמסטרדם / צילום: Luuk Kramer
 בניין Patch22, אמסטרדם / צילום: Luuk Kramer

פורטלנד, אורגון

Framework Project, מבנה בן 12 קומות (כ-49 מטר) למגורים, למשרדים ולמסחר שנבנה בעיקר מעץ מהונדס ידידותי לסביבה, קיבל לאחרונה היתר בנייה. לשם כך היה על היזמים להציג בדיקות אש, רעידת אדמה ומבחני בטיחות מחמירים אחרים. Framework, שיושלם בתחילת 2019, יכיל 60 דירות במחיר בר-השגה. בפורטלנד ניצב גם מבנה בן שמונה קומות עשוי פלדה ועץ.

Framework Project בפורטלנד, אורגון / הדמיה: Lever Architecture
 Framework Project בפורטלנד, אורגון / הדמיה: Lever Architecture

וינה

אוסטריה היא אחת מיצרניות CLT הגדולות ביותר, ואחד הפרויקטים השאפתניים ביותר נמצא בווינה. כשיושלם הפרויקט (הצפי הוא ל-2018), יתנשא בניין HoHo, העשוי מעץ ובטון לגובה של24 קומות - גבוה בהרבה מבנייני עץ אחרים - ויכיל דירות לשכירות קצרת טווח, בית מלון ומסעדה.

בניין HoHo, וינה / הדמיה: RLP Rudiger Lainer Partner
 בניין HoHo, וינה / הדמיה: RLP Rudiger Lainer Partner

לונדון

מכיוון שלוחות CLM הם חזקים אך קלים, ניתן להעבירם בקלות ממקום למקום, ונוצרו אפשרויות חדשות בתחום הבנייה הטרומית. דוגמה רלוונטית: בניין Cube, בניין דירות היברידי מעץ ומפלדה שגובהו כ-33 מטרים, ושנבנה בשכונת שורדיץ' ב-2015. לדברי המפתחת, Regal Homes, לוחות ה-CLT של הבניין יוצרו באוסטריה, ולאחר מכן הועברו במשאיות לאתר הבנייה והורכבו על בסיס מודל ממוחשב של הפרויקט. הדירות בבניין נמכרות במחיר של 1,260-1,575 לרגל רבועה.

לונדון / הדמיה: Regel London
 לונדון / הדמיה: Regel London

ישראל: אפילו בתים פרטיים בונים מבטון ומבלוקים

בעוד שבארה"ב כ-90% מהבתים צמודי הקרקע נבנים מעץ, בארץ נבנים בכל שנה יותר מ-8,000 בבנייה צמודת קרקע (יחידה אחת או דו משפחתיים), אבל רק מעטים מאוד מהם נבנים מעץ. למעשה, מדובר בכל כך מעט מבנים, שללשכה המרכזית לסטטיסטיקה אין בכלל נתונים על מספרם. הבנייה מבלוקים ומבטון עדיין נפוצה גם כשמדובר במבנים קטנים.

הסיבה לכך היא ככל הנראה לא רק העלות הגבוהה יחסית (משום שחומרי הגלם מיובאים), אלא גם שמרנות של הקונים וחשש שהבית לא יהיה סחיר כשירצו למכור אותו.

מה שכן נפוץ בארץ הוא בנייה של צימרים מעץ, ולא רק בגלל המראה הרומנטי המזכיר את אירופה, אלא גם בזכות הבנייה המהירה והנקייה יחסית, והמחיר הנמוך. המחיר למ"ר גבוה יותר כשמדובר בבית מגורים, שבו משקיעים יותר בבידוד ובגימור, ואז כבר אין פער גדול כל כך לעומת בנייה קונבנציונלית. יש מי שתוהה גם אם זו בנייה שמתאימה לאקלים חם ולח כמו בארץ, שדורש תחזוקה רבה יותר של הבית.