סופית: מפעל זוגלובק בברור חיל סוגר את שעריו בסוף השנה

זוגלובק עוברת לייבא פיצות ומאפים מהונגריה ■ זוגלובק: 25 עובדים יסיימו את עבודתם בסוף דצמבר ■ למרות צמיחה בקטגוריה זוגלובק חווה ירידה דרמטית בנתחי השוק, מעדנות של תנובה צומחת

קבוצת זוגלובק תסגור את פעילות יצור הפיצות שלה בברור חיל ותעבור לייבא פיצות ממפעל בהונגריה - כך נודע ל"גלובס". מדובר בצעד המשך לסגירה של מפעל המאפים של החברה שנסגר במארס האחרון, במסגרתו פוטרו מחצית מהעובדים. כעת מסתמן כי גם המחצית השנייה של העובדים תאבד את מקום עבודתה.

מפעל המאפים של זוגלובק (לשעבר "טעם ארצנו") בברור חיל שהעסיק כ-60-70 עובדים נסגר במארס האחרון ו-35 עובדיו פוטרו. בראיון ל"גלובס" באפריל האחרון אמר אלי זוגלובק, מנכ"ל החברה: "אחרי פסח הפסקנו לייצר מאפים במפעל, ועברנו לייצר אצל ספקי משנה. הלכו הביתה 35 עובדים מתוך מפעל של 70. למרביתם נמצאה עבודה חלופית. סייענו להם להיקלט בחברות אחרות".

הוא הוסיף לגבי מצבם של עובדי הפיצה כי הדגש של פעילות החברה צפוי לעבור בחודשים הקרובים ליבוא של מאפים ופיצות לצד ייצור אצל יצרני משנה מקומיים על-מנת להגדיל את הקטגוריה, "אמנם לא סגרנו עכשיו את מפעל הפיצות, אבל בחודשים הקרובים נתחיל להביא פיצה איכותית בעבודת-יד שאנחנו לא יכולנו לייצר מאירופה".

על כך אמר מנכ"ל זוגלובק כי "ראינו שאין לנו מסה קריטית לייצור מאפים וזה דרש השקעות גדולות. קטגוריית המאפים היא קטגוריה מאוד קשה עם חסמי כניסה מאוד נמוכים. לנו היה קשה להתחרות, בין הווליום שאנחנו מייצרים לסטנדרטים שאנחנו עומדים בהם".

גורם בזוגלובק אמר היום (ב') בשיחה עם "גלובס": "בסך-הכול ישנם כיום כ-25 עובדים במפעל, אשר לפי התוכנית אמורים לעבוד על סוף דצמבר, מינואר 2018 אמורה פעילות פיצות זוגלובק לעבור לייצור אצל אאוט-סורסינג (יצרני משנה)".

הפיצות החדשות לא יימכרו תחת המותג זוגלובק, כי אם תחת המותג ההונגרי "פיצות ד'אורו", המיוצרות במפעל בהונגריה שהוקם בעיר דברצן ב-2008. מותג "פיצות ד'אורו" נוסד בשנת 2016 ובחברה מוסרים מכירותיו נאמדות בכ-10 מיליון יורו בשנה. לצד הפיצות מייצר המפעל גם מאפים שזוגלובק מתכננת להכניס לשוק בטווח הקרוב, שיימכרו גם הם במקום המאפים שהפסיקה לייצר בעקבות המפעל שסגרה.

על המעבר ליבוא פיצות מהונגריה מסר היום אלי זוגלובק כי "כך אני רואה את העתיד של זוגלובק. מעבר לתמיכה של 80 שנה בתחומי הליבה של זוגלובק היעד שלנו להמשיך ולהביא מותגי מזון איכותיים נוספים מחו"ל תחת זוגלובק".

סדרת פיצות החדשה של זוגלובק תשווק ב-3 טעמים, ותנסה להצמיח מחדש את נתחי השוק שלה שנמצאים במגמת ירידה לעומת הפיצות של מעדנות. השנה חזר שוק הפיצות לצמוח כספית לאחר כמה שנים של קיפאון במכירות. לפי נתוני סטורנקסט, בשנה החולפת מכירות שוק הפיצות הקפואות בישראל נאמדו בכ-109 מיליון שקל על פיצות קפואות, בדומה לתקופה המקבילה בשנה קודם לכן.

בין החודשים ינואר לספטמבר השנה צמחו מכירות הפיצה ב-10% והסתכמו ב-89.4 מיליון שקל, לעומת מכירות של 81.3 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד.

ואולם, בעוד שמכירות המותג "מעדנות" זינקו מתחילת השנה ב-19.2% והצמיחו את הקטגוריה, מכירות המותג זוגלובק ירדו מתחילת השנה ב-7.3%. ירידה זו מצטרפת לירידה של 17.9% במכירות הפיצה של זוגלובק בשנת 2016. 

מעדנות מתחזקת
 מעדנות מתחזקת

הירידה במכירות באה לידי ביטוי גם בנתחי השוק כש"מעדנות", גדלה על חשבון זוגלובק באופן הדרגתי אך עקבי. בשנת 2014 החזיקה מעדנות בנתח שוק כספי של 43.8% ואילו השנה היא מחזיקה בנתח שוק של 52.1%. לעומתה, זוגלובק שהחזיקה בשנת 2014 בנתח שוק של 25.4%, מחזיקה כיום בנתח שוק של 17.8% בלבד.

מי שעוד הצליח לשפר מעט את מעמדו הוא המותג "שלושת האופים" השייך ליצרנית המזון נטו, שחזר השנה לצמוח, זאת על אף שהקבוצה הפסיקה לספק אותו לרשת המזון השנייה בגודלה - יינות ביתן.

הפיצות של המותג הפרטי שופרסל שכבשו בשנה הראשונה לפעילות (2015) נתח שוק של 5.1%, סופגות אף הן ירידה חדה במכירות (9.6%-) ונתח השוק יורד בהתאם ל-3.4%.

רוני בהט, מנהלת שיווק חטיבת המזון בתנובה, הסבירה את הגידול בנתחי השוק של מעדנות: "ב-2014 העברנו את כל הפיצות לייצור עם 100% גבינה. מאז חזרנו לצמוח אחרי שנתיים של קיפאון". לדבריה גם החדשנות בשוק הפיצה הביאה לצמיחה: "ביצענו מספר השקות ביניהן סדרת פיצות דקות, פיצות מקמח מלא ופיצות עם ירקות, שהעניקו לנו קפיצת מדרגה נוספת".

מחברת זוגלובק נמסר: "פיצות דורו הינן פיצות פרימיום ומותג שזוגלובק מייבאת מחו"ל. אין קשר לפעילות הפיצות של זוגלובק בישראל, אשר כמתוכנן הייצור שלהן יעשה באאוט-סרוסינג. אנו מקווים לשמר את כל נפח הייצור שלנו בקטגוריית הפיצות".