ח"כ עזריה פנתה ללאומי: "מדוע חסמתם חשבון של חברת P2P?"

זאת בהמשך לפרסום ב"גלובס", לפיו הבנק חסם את חשבונה של חברת ההלוואות הישירות טריא למשך יומיים

ח"כ רחל עזריה. רגולציה לחברות ההלוואות הישירות / צילום: שלומי יוסף
ח"כ רחל עזריה. רגולציה לחברות ההלוואות הישירות / צילום: שלומי יוסף

בהמשך לפרסום בשבוע שעבר ב"גלובס", לפיו בנק לאומי חסם למשך יומיים את חשבון הבנק של חברת ה-P2P (הלוואות ישירות) טריא, שלחה ח"כ רחל עזריה (כולנו) מכתב לבנק לאומי, ובו דרשה לקבל הבהרות על המקרה. עזריה מכהנת כיו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, והעבירה במסגרת תפקידה את החקיקה המחילה רגולציה על פלטפורמות ההלוואות המתווכות בין לווים למלווים.

"הובא לידיעתי כי בנק לאומי הערים קשיים על פלטפורמת ההלוואות הישירות טריא, על ידי חסימת חשבון הבנק של החברה. כפי שנכתב במכתב מטעם נציגי החברה, הבנק התעלם מפניותיהם, והפתרון נמצא רק לאחר התערבות הפיקוח על הבנקים", כתבה עזריה ללאומי. "אני רואה בחומרה כל פגיעה בחברות הלוואות והשקעות המונים, דוגמת זו, שאינה תואמת את החקיקה שהובלנו בוועדת הרפורמות. אבקשכם להבהיר באילו נסיבות נחסם החשבון, ומדוע לא נעניתם לפניות החברה בדבר חסימה זו".

בבנק לאומי הסבירו כי חסימת החשבון התבצעה לאחר שאחד הלקוחות של טריא העביר לחשבון כסף על אף שלא עמד בכללי ה-FATCA (כללי ציות בתחום המס שמחילות הרשויות בארה"ב על מוסדות פיננסיים בעולם).

מלאומי נמסר, כי "החשבון נחסם לשם עמידה בהוראות הדין לאחר שהתגלה כי לא מולאה הצהרה שנדרשת על פי דין. כאשר מתגלית הפרה של הוראת דין, אין לבנק שיקול דעת והוא מחויב לחסום את החשבון. לאחר שהלקוח המציא את ההצהרה הנדרשת והחשבון עמד בהוראות הדין - בוטלה החסימה".

בין הנושאים שעלו על שולחנה של עזריה בעת הדיון על קביעת הרגולציה לפלטפורמות ה-P2P, עלה נושא היחסים המורכבים בין הבנקים לאותן פלטפורמות - מצד אחד הפלטפורמות זקוקות לבנקים, שכן הן מנהלות דרכם את כספי ההלוואות, ומנגד הן גם מתחרות שלם.

אל עזריה פנו באחרונה חברות P2P נוספות והעלו טענות לגבי היחסים עם הבנקים ונושאים נוספים, ובכוונתה לרכז את הפניות ולבחון אילו צעדים נוספים ניתן לעשות כדי להעניק רוח גבית לאותן פלטפורמות, שתאפשר להן להתחרות כראוי בשוק.