אפס הצעות למכרז של 30 מ' ש' לתמיכה במאפייה ללחם מלא

ב-18 בספטמבר יצא לדרכו מכרז של הרשות להשקעות במשרד הכלכלה לסיוע ממשלתי בהיקף של 30 מיליון שקל על-מנת להגביר את התחרות בענף הקמח המלא ■ ביום שני האחרון הוא נסגר, ללא מציעים

מאפיית אנג'ל / צילום: איל יצהר
מאפיית אנג'ל / צילום: איל יצהר

לאחרונה פרסמה הרשות להשקעות במשרד הכלכלה, בתיאום עם משרד האוצר, מסלול חדש לסיוע ממשלתי בהיקף של 30 מיליון שקל על-מנת להגביר את התחרות בענף הקמח המלא. המכרז, שיצא לדרך ב-18 בספטמבר, נסגר ביום שני האחרון. ואולם, מפניית "גלובס" למשרד הכלכלה מתברר כי אף גורם לא ניגש למכרז.

במשרד הכלכלה אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי "עידוד הקמת מאפיות כדי לייצר תחרות בענף הוא חשוב. בהליך הנוכחי לא התקבלו הצעות, אולם התקבלו הערות לגבי תנאי המסלול ואנו מתכוונים לבצע התיקונים ולצאת במסלול חדש".

מטרת המהלך הייתה להביא להגדלת הייצור ומספר המאפיות בעלות כושר ייצור תעשייתי. ברשות קיוו כי תחרות בענף תביא לייצור מוצרים מקמח מלא באיכות גבוהה יותר, לייצור מגוון מוצרים ולהוזלת הלחם מקמח מלא. התמריץ נועד לעודד יזמים להקים מאפיות תעשייתיות וכן לסייע למאפיות קטנות ובינוניות לשדרג עצמן.

"המאפיות יוצרות רווחים עודפים"

הערכות בשוק הן כי תעשיית הלחם מגלגלת כ-2-3 מיליארד שקל בשנה. כיום מקטעי ייצור הלחם ושיווקו הם בעלי מאפיינים אוליגופוליים, והשוק נשלט בידי שלוש קבוצות: לפי נילסן ל-2016, אנג'ל מחזיקה בנתח שוק של 40%, ברמן בכ-28% ודווידוביץ-מרחבית כ-20%. אלו מחזיקות במאפיות בשותפויות או בעלויות צולבות, והמאפיות הקטנות לא מהוות תחרות משמעותית.

נחום איצקוביץ', מנהל הרשות להשקעות אמר אז ל"גלובס": "הגענו למסקנה שהמאפיות הגדולות שולטות בשוק, ויוצרות רווחים עודפים. בגלל שכושר הייצור בתחום הקמח המלא קטן, הן יכולות להרוויח פי 2 מהעלויות שלהם או מרווח סביר. מהניסיון שלנו במסלולי התחרות הקודמים אנחנו מצפים שזה יוריד את המחירים ב-30%-40%".