שווי הקרקע של השגרירות בת"א מוערך ב-180 מיליון שקל

הקשישים שמתגוררים במלון דיפלומט בשכונת ארנונה בירושלים, שאליו עשויה לעבור השגרירות האמריקאית, חוששים מפינוי

שגרירות ארה``ב ת``א  / צלם: תמר מצפי
שגרירות ארה``ב ת``א / צלם: תמר מצפי

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע היום (ד') למנהיגי האזור כי החליט על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, אך תאריך למועד ההעברה עדיין אינו ידוע, וייתכן שבינתיים תסתפק ארה"ב בהכרזה כי היא מכירה בירושלים כבירת ישראל. בינתיים, יזמי נדל"ן לוטשים עין אל עבר הקרקע הנחשקת ברחוב הירקון 71 שממנה פועלת השגרירות עתה, למרות שלא ידוע האם פעילות זו תועתק ממקומה בשלמותה או בחלקה.

בעיריית תל-אביב הסבירו היום כי ייעוד המגרש שעליו פועלת השגרירות הוא ייעוד מיוחד המוגדר לשגרירות, ולהערכת גורמים בעירייה, גם אם תוקם שגרירות נוספת בירושלים, לא בהכרח תועתק ממקומה השגרירות בתל-אביב. אם יוחלט להקים משהו אחר על המגרש, יהיה צורך בהגשת תוכנית חדשה על מנת לשנות את ייעוד הקרקע. על פי בדיקה שעשה "גלובס" בסיוע שמאית המקרקעין נחמה בוגין, תוכנית המתאר של תל-אביב שאושרה לאחרונה (תא/5000) מאפשרת הגשת תוכנית לבנייה למגורים על המגרש. "מדובר במגרש בן 2 דונם, וזכויות הבנייה לפי תוכנית המתאר עומדות על 500% משטח המגרש, כלומר, בניכוי הפרשות לשטחי ציבור כמקובל, מדובר בסדר גודל של 6,000 מ"ר שטחי בנייה למגורים ששוויים נע סביב 180 מיליון שקל", ציינה בוגין.

כמו כן, בירושלים הרוחות סוערות לא פחות בעקבות הכרזת טראמפ, ויש גם מי שמודאגים ממימוש המהלך. בפברואר 2015 חשף "גלובס" כי משרד הקליטה והעלייה חידש חוזה שכירות בזבזני, שבמסגרתו משלם המשרד לשגרירות האמריקאית שכר דירה גבוה בגין שיכונם של 500 עולים במלון דיפלומט היוקרתי בירושלים, בדוח משנת 2009 מתח מבקר המדינה ביקורת חריפה על משרד הקליטה והעלייה שמשלם מאז 1991 סכומי עתק מקופת המדינה למקבץ דיור בבעלות השגרירות בשכונת ארנונה היוקרתית. זאת בניגוד למקבצי דיור באזורים אחרים בירושלים המשלמים דמי שכירות נמוכים משמעותית.

שכר דירה מופרז

בעבר פורסם כי משרד הקליטה משלם עבור כל דייר במקבץ 4,500 שקל לחודש, ובנוסף משלם כל דייר סך של 1,000 שקל שהוא מקבל ממשרד הקליטה כסיוע בשכר דירה. בסך הכול משלמת המדינה מקופתה 5,500 שקל בחודש על כל אחד מ-500 הדיירים במקבץ. זאת עבור חדרים בשטח של פחות מ-20 מ"ר. החוזה חודש עד שנת 2020, על פי הערכות בתנאים דומים, אך בכל שנה, חוששים הקשישים כי יפונו מהמקום בגלל דמי השכירות הגבוהים שנגבים מהמדינה. כעת, עם הכרזת טראמפ, מתחזקות החששות בקרב דיירי מלון דיפלומט, כי השגרירות האמריקאית תרצה בשנים הקרובות לפנות את העולים מהמקום, לטובת הרחבת הקונסוליה האמריקאית הבנויה בצמוד למלון דיפלומט.

אלכס טנצר, פעיל חברתי, המסייע לעולים חדשים מהמגזר הרוסי, מסר: "מאז 1991 שילמה המדינה מאות מיליונים במקום הכי יקר בירושלים בשביל לשכן קשישים בחדרים של 18 מ"ר. בכסף הזה היה אפשר לבנות אלף יחידות דיור לזכאי משרד הקליטה. אם היום מכריזים שמעבירים את השגרירות לירושלים, עוד שנה שנתיים מעיפים את הקשישים, כדי להרחיב את הקונסוליה שצמודה למלון דיפלומט. ברגע שזה יקרה הקשישים האלה יילכו לשוק החופשי ומחירי השכירות יזנקו. הקשישים נמצאים בלחץ כי הם לא יודעים מה יהיה איתם".

אלא שמנגד, יש אופק אחר להרחבת הקונסוליה הקיימת. "הנושא של העברת השגרירות האמריקאית לירושלים נמצא על הפרק לא מאתמול", אומרת רינת סילבסטר, מחזן נכסים. "לפני שנה נמכר לאיש עסקים אמריקאי מגרש פנוי הצמוד לקונסוליה הקיימת, שעל פי הערכות ממתין להחלטה קונקרטית להעביר את השגרירות לירושלים, אז תבקש השגרירות להרחיב את המבנה הקיים ותזדקק למגרש הזה. ללא קשר, ההשפעה של העברת או הרחבת השגרירות האמריקאית היא רחבה, וצפויה להשפיע על כל שכונת ארנונה. עובדי השגרירות יחפשו לשכור דירות בשכונה והביקושים בה צפויים לעלות".

משרדי הקונסוליה בירושלים מפוצלים כעת בין בית הקונסול ברחוב אגרון 18 שבמרכז העיר לבין הקונסוליה שהוקמה ברחוב פלוסר בשכונת ארנונה בשנת 2003. בשנת 2014 רכשה שגרירות ארה"ב את מלון "דיפלומט" הצמוד אליה.