שינויים של הרגע האחרון ברפורמת סימון המזון

בין השינויים: ערכים התזונתיים כן יופיעו גם על אריזות קטנות; הקלה לתעשיינים ברמות הסוכר הנדרשות בשנה הראשונה לרפורמה ■ התקנות אושרו סופית, ולא יתאפשר כל שינוי נוסף בהן

מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בדיון בוועדת הבריאות /צילום: אייל בסון
מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בדיון בוועדת הבריאות /צילום: אייל בסון

שינויים של הרגע האחרון ברפורמת סימון המזון: ברגע האחרון נקבע הבוקר (ב') כי מוצרים מוקטנים כן יסומנו בערכים תזונתיים בניגוד לדרישות התעשיינים, לצד הקלה שהם יזכו לה, במסגרתה תעלה כמות הסוכר שתדרוש סימון אדום בשנה הראשונה לרפורמה שתחל כאמור ב-2020.

הבוקר התנהל דיון נוסף ואחרון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בסוגיית תקנות סימון המזון, שעסק בבקשות לדיון מחודש (ריבזיות) ברפורמת סימון מוצרי המזון המזיק שהובילו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ושר הבריאות לשעבר ח"כ יעקב ליצמן. התקנות אושרו סופית, ולא יתאפשר כל שינוי נוסף בהן.

בדיון על הבקשות לדיון מחודש שהתקיים היום בוועדה בסעיפי התקנות, אושרה הצעת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לפיה יחידת מזון ששטח קדמת האריזה שלה אינו גדול מ-25 סמ"ר תישאר פטורה מסימון במדבקה אדומה, אולם הסימון התזונתי (ערכים קלוריים) לא יוסר ממנה ובנוסף תצוין במספר כמות כפיות הסוכר שמכיל המוצר. ההצעה אושרה ברוב של 9 תומכים מול 3 מתנגדים, בעקבות בקשה של ח"כ נורית קורן (הליכוד) לדיון מחדש בנושא.

עוד נקבע כי בשלב הראשון של הרפורמה, שיחל ב-2020 ויימשך שנה, כמות הסוכר שחייב סימון על-ידי מדבקה אדומה יעלה, ובכך יקל על התעשיינים ויאפשר להם זמן התארגנות ארוך יותר. כך, סך הסוכרים ב-100 גרם מזון מוצק אחרי השינוי יעלה ל-13.5 גרם, ולא 12 כפי שאישרה הוועדה בדיון קודם. "זה עדיין יותר נמוך מ-15 גרם, הסך אותו ביקשנו לקבוע בתחילה, אולם אחרי בדיקה מעמיקה, גם עם התעשיינים, החלטנו שזו הכמות הסבירה", אמר בר סימן טוב, והוועדה אישרה פה אחד את בקשתו.

הקלה נוספת לתעשיינים שאושרה: יוסר הסעיף לפיו "משווק גדול לא ימכור מזון שיש לסמנו, אלא לאחר שקיבל ממעביר המזון הצהרה של היצרן או היבואן כי בידיו המסמכים המעידים על דרכי החישוב או על בדיקות המעבדה שעליהם התבסס הסימון התזונתי של המזון". בקשתה של ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) לדון מחדש בסעיף זה התייתרה, לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי הסעיף "לא נדרש ומיותר".

בקשה לדיון מחדש בקיומה של השלב הראשון, ובו הקלות על התעשיינים בתנאים לסימון המוצרים, אשר הוגשה על-ידי ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת נדחתה ברוב של 6 נגד 4. "במקום לבלבל הן את הציבור והן את התעשייה, עלינו לקבוע משטר סופי ואחיד ללא שלבי ביניים", טען ח"כ חנין. לעומתו ביקש יו"ר איגוד תעשיות המזון, שלום זיידלר, להאריך את תקופת הביניים לשנה וחצי. "ייקח זמן לשנות תקנים המגבילים אותנו ביישום התקנות, כמו למשל הפחתת סוכר בריבות", אמר. אולם הוועדה הותירה כאמור את תקופת הביניים למשך שנה.

בקשה לדון מחדש בסעיף לפיו כמות הנתרן ב-100 מ"ל מזון נוזלי המחייבת סימון אדום תעמוד על 300 מ"ג ולא פחות, אשר הוגשה על-ידי ח"כ יעל כהן-פארן מהמחנה הציוני, נדחתה ברוב של 6 חברי כנסת נגד 3. "המספר הזה נותן פטור לסימון אבקות מרק. איך זה מסתדר עם התכנית הלאומית לצמצום צריכת נתרן של משרד הבריאות?", תהתה ח"כ כהן-פארן. "זה סביר ומידתי, נבדוק את ההשפעה על צריכת הנתרן, ואם יהיה צורך - נשנה", השיב בר סימן טוב.

לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף מכולנו, הצביעה הוועדה שוב על התקנות בכללותן, כולל השינויים שבוצעו ואישרה אותן פה אחד. בכך לא יתאפשר עוד לחברי כנסת להגיש בקשות לדיון מחודש בתקנות באף סעיף. ח"כ אלאלוף הדגיש כי "לא הוועדה קבעה כי יישום התקנות יידחה ויתחיל ב-2020, אלא החוק שיזמה השרה איילת שקד הוא שלא איפשר להקדים את יישומן", והוסיף כי "על כל הצדדים להתחיל ברפורמה בהקדם האפשרי, ולא להמתין למועד המחייב".

אתמול (א') דיווחנו כי ח"כ איתן ברושי מהמחנה הציוני הודיע כי הוא מסיר את בקשתו לדיון מחודש באי החרגת הגבינות הצהובות, מהלך שהובילה חברת תנובה השולטת בשוק זה.