נכשל ניסיון להקפאת תוכנית המגדלים בכיכר אתרים בת"א

הסיבה: היעדר אישור של ועדת החופים למגדלים החורגים מהמותר בקו הים, והיעדר אישור של אונסק"ו ■ חולדאי: "המתנגדים מתעלמים מטובת הציבור, העיקר שלא יסתירו את הים"

דיון סוער שהתקיים אתמול (ב') במועצת עיריית תל-אביב-יפו על תוכנית הבנייה השנויה במחלוקת בכיכר אתרים, הביא לעימות בין חולדאי לשותפתו בקואליציה סיעת מרצ. הדיון התקיים בעקבות הצעה לסדר שהגישה חברת המועצה ציפי ברנד, בין השאר בשל החרגת כיכר אתרים מגובה הבינוי המותר לבנייה ברצועת חוף הים (40 קומות במקום 25), ללא אישור של הוועדה לשמירה על סביבה חופית (ולחו"ף).

ברנד, חברת סיעת "שימו לב הורים" במועצה, הציעה להקפיא את המשך קידום התוכנית למשך חצי שנה, עד לבירור מספר סוגיות שלטענתה טרם נבדקו ולא היו ידועות בעת ההצבעה על אישור התוכנית לפני שנתיים. סוגיה נוספת שאליה התייחסה ברנד היא בחינה של התוכנית על ידי אונסק"ו העולמי, שדרש בעבר הכנת תסקיר השפעה על המורשת בטרם יתקיים דיון בתוכנית. בנוסף העלתה ברנד תהיות בנוגע להערכת השווי שעל פיה אושרה מכירת חניון העירייה בכיכר אתרים ליזם.

בהצעה לסדר טענה ברנד כי בפועל הוועדה המקומית מקדמת במרץ את תוכנית המגדלים בכיכר אתרים, שיזמה קבוצת JTLV בראשות עמיר בירם, הכוללת הקמת 3 מגדלים ומגדל נוסף שתקים רשת קרלטון במקום המלון הנוכחי שייהרס. לתוכנית מתנגדת קבוצת תושבים המתגוררים בסמוך לכיכר אתרים, שהקימה את קבוצת הפייסבוק "לא למגדלים בכיכר אתרים". המתנגדים הגיעו לדיון שקיימה מועצת העיר בהצעה של ברנד, אשר זכתה גם לתמיכת סיעת מרצ בראשות מיטל להבי, שותפתו לקואליציה של חולדאי. הצעתה של ציפי ברנד להקפיא את התוכנית בגלל סוגיות שטרם נבדקו, נבעה בין היתר לאחר תחקיר בנושא שחשף אתר xnet.

"הרבה מאבקים"

בדיון כינה חולדאי את ההצעה לסדר של ברנד "פייק ניוז" והשיב לקריאות המתנגדים מחוץ לאולם המליאה. "צעקות הרבה יותר חזקות שמעתי כשהיינו צריכים לפנות את אולם אוסישקין, וצעקות הרבה יותר חזקות כשהיינו צריכים לפנות את הטיילת כדי לעשות טיילת חדשה. אמרו שאנחנו הולכים להרוס את הים, והיום 99% מתושבי תל-אביב-יפו מרוצים.

"למה הם מרוצים? מפני שב-20 השנים שאני ראש עירייה, הצלחנו לפנות את הים וליצור רצף מהרצליה ועד בת ים. זה דרש הרבה מאבקים פוליטיים, כולל עם אלה שצועקים פה היום. מרצ הצביעה גם בעד תוכנית כיכר אתרים. אז מה השתנה היום שהיא נגד? התאריך, שמגיע פעם בחמש שנים. לפני הבחירות תמיד סיעת מרצ מחפשת נושא שבגללו תוכל להסביר למה היא לא יכולה להישאר באותה קואליציה שבה ישבה ארבע שנים.

"אני מכין אתכם שגם בנובמבר 2022 יהיה שוב נושא כזה, ומרצ תסביר שהיא נגד נושא שהייתה במשך ארבע שנים בעד. למה? כי היא התחרטה. גם כשרצינו לפנות את הדולפינריום היה למרצ מה להגיד. מה שמעניין אותנו זה לייצר מציאות שבה מי שהולך בשדרות בן-גוריון, מצליח לרדת אל הים בצורה פתוחה.

"כמה הפגנות היו לי על בריכת גורדון? אז מה? האם בגלל צעקות לא נתעסק בעניין עצמו? לפתיחת ים יש מחיר, כמו שלפינוי-בינוי יש מחיר, כי אי-אפשר לעשות פינוי-בינוי בלי לבנות עוד. אפשר גם להחליט שלא עושים כלום ומשאירים את הכיכר בשיממונה. זה מה שהמתנגדים רוצים. הם מעדיפים להתעלם מטובת הציבור, העיקר שלא יסתירו להם את הנוף לים. כשאני נבחרתי לראשות העיר הייתה אווירה ציבורית כזאת שעל כל כריתת עץ היו פה שאילתות ומומחים שנתנו נאומים חוצבי להבות, שהיו כולם לשווא. עובדה ש-40% מהעצים בתל-אביב ניטעו בתקופתי".

"הצבעה ערכית ועניינית"

המתנגדים לתוכנית צעקו מחוץ לאולם הדיון סיסמאות כגון "הולילנד". חולדאי ענה למתנגדים: "גם את זה אמרו עלי. לכו למשטרה. ומי שלא יילך למשטרה, שלא יספר שהוא איש אמיץ. מצידי שהפרויקט לא יהיה. אתם חושבים שאני צריך אותו כדי להיבחר? אני כבר לא צריך אותו. אבל הציבור יחליט, ונציגי הציבור זה חברי המועצה. היזמים יהיו חייבים ללכת לולחו"ף, והם יילכו, אין להם ברירה". חולדאי הציע להסיר את ההצעה של ברנד מסדר היום, וההצעה אכן הוסרה.

לדברי חברת המועצה מיטל להבי, יו"ר סיעת מרצ, היא אכן תמכה בהצעה להקפיא את התוכנית, אך אין בכוונתה לפרוש מהקואלציה: "בהצעה של ציפי ברנד היו נקודות ענייניות, והיה נכון לדעתי להקפיא את התוכנית ואת מכירת החניון ליזם עד להבהרת המידע החסר והצגת מסמכים נלווים בשקיפות. הצבענו בעד ההצעה אך היא נדחתה.

"ההצבעה שלנו הייתה גם ערכית וגם ענייניית. אנחנו עדיין סבורים שלהתעכב על השאלות ששאלו בחודשים האחרונים סביב הפרויקט זה דבר לגיטימי, ביותר. אין פירוש הדבר שאנחנו מפרקים את הקואליציה. אנחנו מחוייבים לעקרונות הקואליציה כמו שאנחנו מחוייבים לעקרונות שלנו. בסך-הכול למרצ ולסיעת העבודה שממנה מגיע חולדאי יש הרבה עקרונות משותפים בסוגיות מהותיות כמו שבת, שוויון וכו".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "אמש התקיימה ישיבת מועצת העיר תל-אביב-יפו, כאשר נושא תוכנית הבנייה בכיכר אתרים כלל לא היה על סדר היום. יתרה מכך, מועצת העיר כלל אינה המקום לדון בנושא זה, אלא בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שם התקיים דיון תכנוני שבו גם נציגי סיעת מרצ תמכו בקידום התוכנית. מכל מקום ההליך התכנוני טרם הסתיים ולעניין אישור הולחו"ף - הנושא נבדק ונקבע זה מכבר כי התוכנית תועבר לאישורה.

"כמו כן, בניגוד לניסיון לקשור בין הנושאים, מכירת חלקה של העירייה בחניון כיכר אתרים הינה נושא נפרד מההליך התכנוני אשר מלווה בשיתוף ציבור ונעשה באופן פתוח ושקוף בדומה לכל הליך תכנוני בסדר גודל שכזה. מכירת החניון נכפתה על העירייה במסגרת הליכים משפטיים הנמשכים שנים רבות ולאחר שערעור העירייה נדחה. המתווה שגובש כפשרה הינו מאוזן ומאפשר ודאות באשר להליך ולתמורה שתקבל העירייה, ובנוסף מאפשר לשמור על האינטרס הציבורי ולהבטיח כי ימשיך להתנהל במקום חניון ציבורי".