נא להכיר - קמברוצ'ה: זה לא משקה בריאות, זה סטארט-אפ

הקהל הצעיר מסתכל על הערך התזונתי והקלורי גם באלכוהול - ועבורו פיתחו משקה עמוס ויטמינים המבוסס על תה ומכיל 3.2% אלכוהול ופחות מ-100 קלוריות בכוס ■ לאחר כניסה לסניפי הול פודס, הדרך של המקים אריאל גלזר למכירה לענקית המשקאות AB InBev הייתה קצרה

בדרך-כלל כשחושבים על סטארט-אפים ישראליים וסיפורי הצלחה מהירים ומרשימים - עולים לראש חידושים בתחום אבטחת המידע או פתרונות תוכנה א-לה 8200. סיפורי הצלחה על החיבור המוצלח בין תמציות תה לאלכוהול קצת פחות מזוהים עם ההצלחה הישראלית בעמק הסיליקון - ועדיין, אחד ה"אקזיטים" היותר מעניינים בתקופה האחרונה בקרב הקהילה הישראלית שמור לאריאל גלזר, ישראלי צעיר מרחובות שעבר לברוקלין ומכר לאחרונה את הסטארט-אפ התוסס שלו "קמברוצ'ה" (משחק מילים של "קמבוצ'ה", משקה בריאות פופולרי, ו"ברו", מלשון מבשלת בירה) ליצרנית ומפיצת הבירה הגדולה בעולם, חברת AB InBev המפיצה בירות כמו באדווייזר, לף והוגארדן.

"הרעיון נולד באמצע טרק בסין", מספר גלזר. "פגשתי במסלול את בארי ניילבאף - משקיע ומרצה באוניברסיטת ייל שבדיוק מכר חברת תה שהקים. לי הייתה חברה לייצור חומוס בארה"ב והתייעצתי איתו על הניסיון שלו. הוא אמר ששוק החומוס עמוס - ושרעיון הרבה יותר מעניין הוא להיכנס לתחום של משקאות בריאות אלכוהוליים כי עוד ועוד אנשים מחפשים משקאות בריאים שהם יכולים לשתות בערב עם חברים בלי להתפשר על הערך התזונתי - וכך נולד הרעיון של משקה קמבוצ'ה אלכוהולי".

הקמברוצ'ה הוא בעצם משקה מבוסס תה העובר תהליך תסיסה עם שמרים ובקטריות פרוביוטיות שיוצרות משקה עמוס ויטמינים, אינזימים וחומצות אורגניות. המשקה הסופי כולל גם 3.2% אלכוהול וערך תזונתי גבוה משמעותית מכל המשקאות האחרים בברזים - והכול בפחות מ-100 קלוריות לבקבוק או כוס קרה על הבר.

גלזר שימש כמנכ"ל החברה לאחר ייסודה, וניילבאף היה המשקיע העיקרה והיועץ האסטרטגי שלה. את ביתו בברוקלין הפך גלזר למעבדת קמבוצ'ה מתקדמת וערך בה ניסויים יום אחרי יום כדי להגיע לנוסחה המושלמת. לאחר חודשים של חיפוש פגשו השניים מפיץ שהחליט להמר על המשקה האלכוהולי הבריא והצליח להביא את העסקה שלה הם חיכו עם רשת הסופרמרקטים הבריאה והפופולרית הול פודס, שנרכשה לאחרונה על ידי ענקית האינטרנט אמזון. רשת המזון החלה להפיץ את בקבוקי הקמברוצ'ה וגילתה את הפופולריות הרבה שלהם בקרב קהל הרוכשים.

"מבשלות הבירה מאוד מוטרדות מטרנד הבריאות ומחפשות פתרונות ייחודיים - וזה משפיע גם על הרווחים של המחלקות הללו בסופרמרקטים", מסביר גלזר. "הקהל הצעיר העירוני שנחשב לרוכש הגדול ביותר של משקאות אלכוהוליים פתאום מסתכל על הערך הקלורי והתזונתי של כל משקה ונוטש את מותגי הבירה הקלאסיים. אנחנו הצגנו פתרון לבעיה הזאת, וזה פשוט צמח בטירוף".

מכאן הדרך לרכישה הייתה מהירה: AB InBev הקימו את יחידת החדשנות שלהם רק כמה חודשים קודם לכן וחיפשו מותגים ומשקאות שיכולים לעזור לחברה להתרחב ולחפות על אובדן הרווח מהמותגים הקלאסיים. אחרי שקמברוצ'ה זכתה להתרחב לכל סניפי הול פודס וטריידר ג'ו - שני הסופרמרקטים הפופולריים ביותר בניו יורק ובפלורידה - הם עלו על הרדאר של ענקית המשקעות.

כיום המשקה כבר משווק לא רק בסופרמרקטים, אלא גם בברזי המשקאות בברים הפופולריים ביותר כאלטרנטיבה בריאה, ואפילו ב-Meaddowsweet, מסעדת המישלן המפורסמת ביותר בוויליאמסברג שבברוקלין, שכונתו של גלזר.

וגלזר עצמו? בזמן שהוא צופה במעצמת הקמברוצ'ה שלו תופסת תאוצה - הוא כבר עמל על הסטארט-אפ הקולינרי הבא שלו בתחום המשקאות החריפים הבריאים: "אני מנסה להפוך לפופולרי את יין האורז הקוריאני ולמצוא דרך להפוך את הסוד האסייתי המעולה הזה למשקה פופולרי פה בחיי הלילה".