וול סטריט ג'ורנל: גם לאחר הירידות מניית טבע עדיין יקרה

(עדכון) - חברת הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של טבע לרמת BB ■ טבע פרסמה אתמול דוחות לשנת 2017 ותחזית חלשה ל-2018

קאר שולץ / איור : גיל ג'יבלי
קאר שולץ / איור : גיל ג'יבלי

יום לאחר פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2017 ותחזית חלשה ל-2018, מורידה חברת דירוג האשראי S&P את הדירוג של טבע מרמת -BBB לרמה של BB באופק יציב.

כלכלני S&P מציינים כי עסקיה של טבע הפכו למסוכנים ותנודתיים הרבה יותר בשנה האחרונה, ולכן קשה הרבה יותר להעריך את תוצאות החברה בשנים הקרובות. 

על רקע התחזית החלשה שפרסמה אתמול טבע לשנת 2018, החליטו כלכלני S&P להפחית את תחזית הרווח התפעולי של החברה ב-4 השנים הקרובות. כעת מעריכים שם שטבע תציג ב-2019 הכנסות של 17.5 מיליארד דולר (לעומת 18.3 מיליארד דולר השנה) והרווח EBITDA המתואם יעמוד על 4.8 מיליארד דולר לעומת 4.9 מיליארד דולר השנה. 

S&P היא האחרונה משלושת סוכנויות הדירוג הגדולות שמורידה את הדירוג לטבע, לאחר שבחודש שעבר הודיעה סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס כי היא מורידה את דירוג האשראי של טבע לרמה של Ba2 באופק דירוג יציב, ובכך מביאה את האג"ח של חברת התרופות הישראלית לרמה של "אג"ח זבל".

כלכלני חברת הדירוג מסרו: "הורדת הדירוג של טבע לרמה הספקולטיבית משקפת את האתגר בניהול החוב הכבד הרובץ על החברה במקביל להתמודדות עם שחיקה מתמשכת ברווחים. הירידה ברווחים במוצרי הגנריקה בארה"ב ובפרט הקופקסון תהיה חמורה".

בכך הצטרפה מודי'ס לסוכנות הדירוג פיץ', שהורידה את טבע לדרגת אג"ח זבל כבר בנובמבר האחרון.

וול סטריט ג'ורנל: המניה יקרה

המשקיעים בטבע משלמים יותר מדי, והמנייה עדיין יקרה, גם לאחר הירידות החדות של השנה האחרונה וצניחה של 10.6% אתמול בוול סטריט בעקבות פרסום דוחות 2017 ותחזית החברה ל-2018. כך, על פי כתבה שפורסמה בוול סטריט ג'ורנל.

טבע הודיעה אתמול (ה') כי במהלך שנת 2017, החברה הושפעה לרעה ממגמות שליליות בשוק הגנרי האמריקאי אשר השתקפו בתוצאותיה העסקיות: "בהתבסס על ניתוח תחזיות תזרים המזומנים המעודכנות של העסק הגנרי בארה"ב, ולאור מגמות שליליות אלה, החליטה החברה להכיר בהפחתות של מוניטין בסך 17 מיליארד דולר".

בסך הכול, למעט ההפחתה הגדולה, דוחות הרבעון הרביעי היו טובים מהתחזיות המונמכות של טבע  וגבוהים מתחזיות האנליסטים, כשטבע הציגה הכנסות של כ-5.5 מיליארד דולר ברבעון, לעומת תחזית האנליסטים לכ-5.3 מיליארד דולר. מדובר על ירידה של 15.9% ביחס לרבעון המקביל. בשנה כולה ההכנסות הסתכמו ב-22.4 מיליארד דולר, עלייה של 2.2% לעומת 2016.

הפחתת המוניטין הובילה את החברה להציג הפסד נקי עצום בסך 11.5 מיליארד דולר ברבעון, ובשנה כולה ההפסד הגיע ל-16.5 מיליארד דולר. נטרול ההפחתה הזו מהשורה התחתונה על בסיס Non-GAAP (וכן נטרול סעיפים חשבונאיים שונים נוספים) מוביל את טבע לרווח נקי Non-GAAP של כ-1 מיליארד דולר ברבעון, שהם 93 סנט למניה, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים והחברה שהיו לכ-75-76 סנט.

ב-2017 כולה הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-4.3 מיליארד דולר, ירידה של 13% לעומת 2016, ובסה"כ 4.01 דולר למניה. בכך טבע ממשיכה את המסורת שלה מהשנים האחרונות, של הצגת פער גדול במיוחד בין הרווח (או ההפסד) החשבונאי לרווח הנקי Non-GAAP.

ואולם, מה ששלח את המניה לירידה החדה אתמול הייתה תחזית חלשה של החברה לשנת 2018. בטבע מצפים להכנסות של 18.3-18.8 מיליארד דולר השנה, כלומר ירידה של 16%-18% ביחס ל-2017 (אשר חלקה כנראה מוסבר גם במכירת פעילויות מסוימות של טבע, במטרה לשרת את החוב). האנליסטים ציפו ל-19.3 מיליארד דולר. הרווח הנקי למניה על בסיס Non-GAAP יסתכם ב-2.25-2.5 דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-2.94 דולר.

טבע מצפה לרשום השנה EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.7-5 מיליארד דולר, לעומת 6.4 מיליארד ב-2017. על בסיס יחסי המינוף הנוכחיים להם היא מחויבת בהסכם עם הבנקים המלווים, היא תצטרך להפחית את החוב לרמה של כ-27.7-29.5 מיליון דולר בסוף השנה.

בוול סטריט ג'ורנל מציינים כי להבראת החברה יידרש זמן ממושך, ביצועים חזקים מאוד של הנהלת החברה בהוצאת התוכנית האסטרטגית לפועל, וזה בזמן שהסביבה בשוק התרופות בכלל, והגנרי הפרט לא קלה.

התחרות לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון, צפויה להתגבר בהמשך השנה והשקה של התרופה של טבע לטיפול במגרנה עשויה להתעכב, בעקבות מכתב אזהרה שקיבלה חברת Celltrion מרשות המזון והתרופות של ארה"ב ( FDA ) בנוגע לאתר ייצור שלה בקוריאה. 

התרופה נחשבת לאחד ממנועי הצמיחה החשובים של טבע בעידן שלאחר הקופקסון, ולאחר שהציגה תוצאות חיוביות בניסויים קליניים מתקדמים כטיפול במיגרנה כרונית ומיגרנה ארעית, בטבע העריכו שיוכלו לקבל אישור לשווק את התרופה בארה"ב במחצית השנייה של 2018.

לפי התחזית של הנהלת החברה המניה נסחרת במכפיל רווח של 8 לשנה זו אבל ביחד עם החוב העצום של החברה (שעומד כיום על כ-32 מיליארד דולר) מכפיל ה-EBITDA עומד על 12, וזה לא זול בכלל, מציינים ב-WSJ.