שווי yes נחתך ב-1.2 מיליארד שקל בשנה; לאזהרת רווח של בזק

נחשף ב"גלובס": בעקבות ההרעה ב-yes נאלצת החברה לבצע הערכת שווי שנייה ל-yes בתוך פחות מחצי שנה, שבגינה מדווחת הקבוצה על עדכון הרווח ל–1.2 מיליארד שקל - במקום 1.4 מיליארד בתחזית המקורית ■ ההפחתה: עדות מוחשית לכישלון ולשחיתות בעסקת בזק-yes

שוויה של חברת הטלוויזיה בלוויין yes נחתך ב-1.2 מיליארד שקל תוך שנה - מ-2.55 מיליארד שקל בסוף 2016, ל-1.35 מיליארד שקל בסוף 2017. חברת האם שלה - חברת התקשורת בזק , פרסמה היום אזהרת רווח לשנת 2017, כשהסיבה לירידה הצפויה ברווחיה מוסברת בעיקר בהערכת שווי מעודכנת של yes, המצביעה על ירידה בשווי החברה הבת ביחס לספרי בזק. נזכיר כי לפני שלוש שנים בלבד רכשה בזק את מניותיו של בעל השליטה, שאול אלוביץ' , ב-yes (כ-50%) במחיר ששיקף לחברת הלוויין שווי של 2.1 מיליארד שקל, הנמוך בכמעט 40% מהערכת השווי העדכנית. ירידת השווי של yes צפויה להוביל לירידת ערך מוניטין בסך של כ-90 מיליון שקל ולירידה מקבילה ברווח הצפוי. ברבעון השלישי, בזק הכירה בירידת ערך של 186 מיליון שקל בחברת yes, אך לא נדרשה להכיר בהפחתות בגין ירידת ערך, משום ששווי yes בספריה היה נמוך יותר.

כתוצאה מירידת השווי הנוכחית, בזק מצפה לסכם את שנת 2017 עם רווח נקי של 1.2 מיליארד שקל לבעלי המניות, בהשוואה לתחזית קודמת של 1.4 מיליארד שקל; עם EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) בסך 3.8 מיליארד שקל, לעומת התחזית המקורית ל-4 מיליארד שקל; ועם תזרים מזומנים חופשי של 2.1 מיליארד שקל, עלייה קלה לעומת הצפי הקודם של 2 מיליארד שקל.

בזק תפרסם את הדוחות ב-29 במארס, רגע לפני חג הפסח וקרוב למועד האחרון של פרסום דוחות שנתיים.

לפי הדיווח של בזק מהיום, במסגרת עבודת החברה על הדוח התקופתי ל-2017 ובהתאם לכללים החשבונאיים המקובלים, בוצעה הערכת שווי על-ידי מעריך חיצוני. לנוכח המשך החרפת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, מסתמנת לדברי בזק ירידה בשווי הפעילות של yes ביחס לרישום החשבונאי בספרי החברה.

במהלך שנת 2017, חברת פרטנר נכנסה לשוק הטלוויזיה, והצטרפה בכך לסלקום, שכבר השיקה את שירותי הטלוויזיה שלה לפני כשלוש שנים. במקביל ישנה תחרות מצד גורמים כמו נטפליקס.

כניסת המתחרות החדשות לשוק הובילה לירידה בתוצאות המתחרה הוותיקה הוט, שבשבוע שעבר דיווחה על ירידה של 1% בהכנסות מגזר הכבלים ל-3 מיליארד שקל, ירידה של 4.6% ב-EBITDA של מגזר זה ל-1.5 מיליארד שקל ואובדן של כ-22 אלף מנויי טלוויזיה בשנה החולפת.

"האזהרה צפויה לפגוע בדיבידנד"

מניית בזק ירדה היום בתגובה לאזהרת הרווח ב-2.5%. רוני בירון, מנהל מחקר משותף ואנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', כתב בתגובה לאזהרה כי עדכון התחזית משקף הפחתת ערך של 90 מיליון שקל ב-yes, כ-40 מיליון שקל של הוצאות בגין הסכמים קיבוציים ופרישה מוקדמת במהלך השנה, ותוצאות עסקיות מתחת לצפי המקורי. בירון אינו מופתע מהמחיקה ואינו פוסל הפחתות ערך נוספות ב-yes בעתיד, בהינתן המגמה הנוכחית. לדבריו, "אזהרת הרווח צפויה להקטין את חלוקת הדיבידנד בגין המחצית השנייה של שנת 2017 לכ-13 אגורות למניה, ומהווה תזכורת לאתגרים העסקיים העומדים בפני החברה".